خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند
سرخط خبرها

ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی یکدیگر نزدیک شده اند

  • کد خبر: ۶۴۷۴۶
  • ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
ایران و آمریکا برای بازگشت به تعهدات برجامی یکدیگر نزدیک شده اند
خبر‌ها بیانگر این است که ایران و آمریکا به توافق برای بازگشت به تعهدات برجامی یکدیگر نزدیک شده اند
به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی دیگر از سلسله جلسات نشست کمیسیون مشترک برجام که از ساعت ۱۴ دیروز به وقت وین آغاز شده بود، پایان یافت و قرار شد گفتگو‌ها در هفته آینده ادامه یابد.
سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت ایرانی ضمن تصریح مجدد اصول و مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام و مسیری که باید طی شود، روند کنونی گفتگو‌ها را با وجود دشواری‌ها و چالش‌های موجود، رو به جلو ارزیابی کرد.

عراقچی تأکید کرد که هر زمان که روند گفتگو‌ها به سمت زیاده‌خواهی، وقت‌کشی و چانه‌زنی‌های غیرمنطقی برود، هیئت ایرانی گفتگو‌ها را متوقف خواهد کرد.
در این نشست، کشور‌های مشارکت‌کننده در برجام توافق کردند علاوه بر دو گروه کارشناسی فعلی (در حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای)، هفته آینده یک گروه کارشناسی سوم نیز برای گفتگو درباره ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام ایجاد شود.

پیش از این نشست، روزنامه «واشینگتن پست» در گزارشی درباره روند مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین نوشت: مقامات حاضر در وین گفتند که مذاکره کنندگان وارد مرحله تهیه پیش نویس برای ایران و آمریکا شده اند تا این دو کشور بتوانند به پایبندی به برجام بازگردند.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین، نیز درباره این نشست گفت: هر چند هنوز تا رسیدن به گام‌های عملیاتی فاصله زیادی داریم، از صحبت‌های کلی، به توافق بر سر گام‌های مشخص برای دستیابی به هدفمان رسیده ایم.

همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با اشاره به تلاش‌های ایران و آمریکا در مذاکرات وین گفت: از نظر من هر دو طرف اراده خوبی برای رسیدن به یک توافق دارند و این خبر خوبی است. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره کیفیت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای، گفت: «تیم آمریکا به دنبال رویکرد‌هایی منسجم درباره اقداماتی بوده است که هم ایران و هم آمریکا باید برای بازگشت به پایبندی دوجانبه انجام دهند. این مذاکرت اگرچه غیرمستقیم، کامل و متفکرانه بوده اند. هنوز هیچ گشایشی حاصل نشده است. اما ما نیز انتظار نداشتیم که این روند آسان یا سریع باشد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در گفتگو با شبکه «فاکس نیوز» مدعی شد که در جریان مذاکرات وین، یک تفاهم جدید برای اجرای طرح «پایبندی دربرابر پایبندی» درحال شکل گیری است.
با این حال، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، دیروز در کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی «جی استریت» اعلام کرد که دولت جو بایدن از رژیم صهیونیستی حمایت خواهد کرد و در عین حال برای مقابله با آنچه «تهدید‌های ناشی از رفتار خصومت آمیز ایران» خوانده شده است، فعالیت می‌کند.

با وجود مخالفت دولت‌های متخاصم با روند احیای برجام، بسیاری مدافع این اقدام هستند. ازجمله خاویر سولانا، سکان دار اسبق هدایت سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا، که در یادداشتی در تارنمای «پراجکت سیندیکیت» درباره مذاکرات هسته‌ای وین و نقد سیاست‌های دونالد ترامپ نوشت: دیپلماسی همیشه تنها راه معقول برای حل تنش‌ها میان آمریکا و ایران بوده است.
اما وقتی سیاست خارجی سوار بر جریان‌های احساسی حرکت کرده و به احساسات قمارگونه تنزل پیدا می‌کند، سیاست ورزی عاقلانه و زیرکانه به پس زمینه رانده می‌شود. در دوره ریاست جمهوری پرسروصدای ترامپ این اتفاق رخ داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->