جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نام «واعظ‌زاده خراسانی» بر تارک خیابان مشرف به حرم ‌رضوی (ع)

  • کد خبر: ۶۴۸۶۴
  • ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷
نام «واعظ‌زاده خراسانی» بر تارک خیابان مشرف به حرم ‌رضوی (ع)
مراسم رونمایی از کتیبه و پلاک گذاری خیابان آیت ا... واعظ زاده خراسانی دیروز با حضور مسئولان شهری و کشوری در معبری به همین نام برگزار شد.
سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - مراسم رونمایی از کتیبه و پلاک گذاری خیابان آیت ا... واعظ زاده خراسانی دیروز با حضور مسئولان شهری و کشوری در معبری به همین نام برگزار شد.

آیت ا... محمد واعظ زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی در سال ۱۳۰۴ در مشهد متولد شد. او از چهارسالگی قرآن را در مکتب خانه آموخت و دوره ابتدایی را در مکتب‌های قدیمی و مدرسه معرفت، در محضر پدرش مرحوم حاج شیخ مهدی واعظ زاده خراسانی، گذراند.
 
مرحوم واعظ زاده خراسانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد و مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی و همچنین نخستین دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود که آثار ارزشمندی همچون مجموعه ۳۳ جلدی «المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته»، «پیام وحدت» و «الحج فی السّنه» از او به یادگار مانده است.

این عالم فقیه در ۲۸ آذر ۱۳۹۵ در مشهد از دنیا رفت و در رواق دارالعباده حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.


خیابانی به نام چهره ماندگار ایران

شهناز رمارم، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد در آغاز این مراسم با یادآوری اول اردیبهشت، روز بزرگداشت یکی از مفاخر ایران زمین، سعدی، گفت: در چنین روزی دو اتفاق بزرگ در مشهد رقم خورد؛ شهرداری مشهد پروژه چپ گرد حاج قربان را به نام یکی از مفاخر معاصر خراسان آغاز کرد که از بزرگراه پیامبر اعظم (ص) به بولوار هاشمی رفسنجانی راه می‌یابد و اکنون نام یکی از خیابان‌های هویتی شهر را به پژوهشگر و خادم قرآن، آیت ا... واعظ زاده خراسانی منتسب می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: وقتی در زندگی آیت ا... واعظ زاده خراسانی جست وجو می‌کنیم متوجه می‌شویم چرا شورای شهر برای انجام وظیفه خودش (بند ۲۴ ماده ۸۰ وظایف شورای شهر در قانون انتخابات) به این نام گذاری مبادرت ورزیده است.

او افزود: مرحوم بیش از صد رساله دکتری را هدایت و راهنمایی کرده است و یکی از مفاخر جهان اسلام است، زیرا در شورای علمای جهان اسلام، تنها ایرانی عضو بوده است. رمارم با اشاره به تألیف شاخص مرحوم واعظ زاده گفت: او بزرگ‌ترین دایره المعارف یعنی «المعجم» قرآنی را در یکصد جلد تألیف و در زمان حیاتش ۳۳ جلد را منتشر کرد. بعد از رحلتش نیز یک سال وقفه افتاد و سپس آیت ا... سبحانی کار را ادامه داد. امیدوارم که این مجلدات کامل منتشر شود و آیندگان بتوانند از این تحقیق و اثر ماندگار و ارزشمند بهره‌مند شوند.

رمارم خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر و کمیته نام گذاری شهرداری به این نتیجه رسیدند این معبر مهم را به نام ایشان نام گذاری کنند. امیدوارم نام گذاری این معبر که پذیرای مسافران و زائران برای تشرف به حرم رضوی است باعث شود نام ایشان ماندگارتر و راهشان پر رهروتر شود.


واعظ زاده در مشهد غریب بود

حجت الاسلام سید حامد علم الهدی، رئیس مجمع اندیشه وحدت اسلامی که ۱۰ سال معاون مرحوم آیت ا.. واعظ زاده در مجمع جهانی تقریب مذاهب بوده درباره این عالم فقید بیان کرد: چهره بی بدیل آیت ا... واعظ زاده خراسانی هم از نظر تفسیر قرآن و کتاب المعجم و هم در مسئله تقریب اهمیت دارد. از او با عنوان پدر تقریب ایران یاد می‌کنیم؛ کسی که به خوبی توانست افکار بلند استادش، مرجع عالیقدر شیعه، حضرت آیت ا... بروجردی را تبیین و تفهیم کند.


۸۰ سال در راه اسلام

حامد واعظ‌زاده خراسانی، فرزند این عالم فقید نیز در این مراسم درباره شخصیت مرحوم پدرش خاطرنشان کرد: در یک کلام اگر بخواهم شخصیت و زندگی استاد را خلاصه کنم دانستن این نکته کافی است که او قریب به ۸۰ سال -از ۴ سالگی تا سه ماه آخر زندگی- از عمرش را به وظیفه خطیر ترویج و نشر فرهنگ متعالی اسلام پرداخت و بدون شک، این افتخار و رسالتی بود که استادانش بر عهده او گذاشتند.

همچنین در این مراسم رئیس اداره فرهنگی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت: یکی از اهداف سازمان فرهنگی و اجتماعی نام‌گذاری خیابان‌ها به نام افراد بزرگ است؛ مفاخری که در هویت مشهد اثرگذار بوده‌اند. بهزاد چوپانکاره گفت: کمیته نام‌گذاری بر اساس تغییر اسامی تکراری و بهسازی نام محلات، اقدام به نام‌گذاری خیابان بیهقی به نام آیت‌ا... واعظ‌زاده خراسانی کرد، زیرا دو خیابان به نام بیهقی بود. از سوی دیگر با توجه به اینکه این خیابان مشرف به حرم امام رضا (ع) است و از سمتی به محله تاریخی نوغان و باغ رضوان و تپل‌المحله می‌رسد و به محلات قدیمی ارتباط پیدا می‌کند این نام‌گذاری انجام شد تا مایه مباهات و افتخار هر شهروند مشهدی باشد.

احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر، فاضل حسینی، مدیر مدرسه علمیه شورک ملکی و هادی بختیاری، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در مراسم نام گذاری معبر واعظ زاده خراسانی و نصب پلاک یادبود این شخصیت اثرگذار مشهدی حضور داشتند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->