آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

کلاب‌هاوس در بورس

  • کد خبر: ۶۴۹۰۴
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
کلاب‌هاوس در بورس
عباس عبدی - رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
شهرآرانیوز - اجازه دهید ابتدا به موضوعی اشاره کنم که پیش‌تر گفته‌ام. پیش از انقلاب و هنگامی که جوان بودیم، به‌علت نبود آزادی، باوجود دانش اندک، همیشه گمان می‌کردیم که ما حرف‌های مهمی داریم و به‌علت مهم‌بودنش اجازه نمی‌دهند که طرح شود. شاید همین تصور بود که گمان می‌شد اگر یک شبکه رادیویی به مخالفان داده شود، همه مردم را به حقیقت مطلق رهنمون خواهند کرد. کافی است که اشاره کنیم اکنون ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی در اختیار است، دریغ از یک گام نزدیک‌شدن به حقیقت! درواقع نظام‌های بسته مخالفان خود را بدون بینش درست می‌دانند، ولی به‌جای آنکه به آنان تریبون دهند تا حرف بزنند، تریبون آنان را قطع می‌کنند و همین امر موجب درست تلقی‌شدن نظرات مخالفان خواهد شد! این یک پارادوکس است.

مثالی که برای این وضعیت می‌توان زد، آوازخواندن است. تا هنگامی که زمزمه می‌کنیم و صدای واقعی را درنمی‌آوریم، گمان می‌کنیم که صدای ما خیلی خوب است، ولی هنگامی که با صدای بلند می‌خوانیم، متوجه گوش‌خراشی آن می‌شویم و تعداد افرادی که خوش‌صدا هستند، محدود می‌شوند، ولی تا پیش از آن همواره دوست داریم که فرصتی به ما دهند تا با صدای بلند بخوانیم. کلاب‌هاوس این فرصت است که برای همگان رخ می‌دهد.

این فرصت به احتمال قوی موجب پالایش افکار می‌شود. فقط کسانی که حرفی دارند و حرف آنان برای مخاطبان قابل دفاع است، در آن رشد می‌کنند و دیگران حذف می‌شوند. البته این با تعداد مخاطبان فرق دارد. افزایش تعداد مخاطبان حاضر در آنجا ممکن است تابع جذابیت‌های موضوعی نیز باشد که موضوع مهمی نیست، ولی از این نظر می‌توان کلاب ‌هاوس را گام جدیدی تلقی کرد. در اینجا سعی می‌کنم چند علت جذابیت آن را بیان کنم.

۱ ـ مبتنی بر حرف‌زدن و شنیدن است که بسیار ساده‌تر از نوشتن و تصویربرداری است و هرکس می‌تواند در این میدان وارد شود.

۲ ـ امکان حضور در جلسات از خانه و نیز در حال انجام کار‌های دیگر فراهم شده که موجب راحتی بهره‌مندی از این شیوه شده است.

۳ ـ تنوع موضوع‌ها و تنوع نگرش‌ها، سبد بزرگی از کارشناسان و از مسائل را در اختیار افراد قرار می‌دهد که برحسب علایق و سلایق خود انتخاب کنند.

۴ ـ امکان نقد و ارزیابی هر برنامه در جلسات دیگر، بدون محدودیت وجود دارد.

۵ ـ روبه‌روشدن مستقیم افراد عادی با چهره‌های شناخته‌شده‌تر و سخن‌گفتن در برابر آنان و در نقد آنان، برای برخی افراد بسیار جذاب خواهد بود.

۶ ـ حضور افراد با هویت‌های شناخته‌شده موجب جدیت بیشتر این شبکه اجتماعی شده است.

۷ ـ سادگی حضور و ترک جلسات و امکان استفاده آن در هر وضعیتی ازجمله رانندگی یا اوقات فراغت.

این‌ها و ویژگی‌های دیگر موجب استقبال فراوان از این شبکه اجتماعی شده است و با آمدن نسخه اندروید آن بی‌شک این استقبال بیشتر هم خواهد شد.
 
 
اما ارائه تصویری دقیق از آینده این شبکه اجتماعی مقدور نیست. به‌ویژه آنکه هرروز با تحولات جدید در فناوری روبه‌رو هستیم و حتی ممکن است پس از مدتی عوارض منفی این نوع نشست‌های کلاب‌هاوسی بیشتر از نتایج مثبت آن شود و مسائل به نحو آزاردهنده‌ای سطحی طرح شوند، ولی یک چیز را می‌توان با قاطعیت گفت: اینکه کلاب‌هاوس یا هر برنامه مشابه دیگر در حال پاسخ‌دادن به یک نیاز ضروری بشر امروز، یعنی همان آزادی بیان فارغ از موانع ساختگی و خودخواهانه قدرت‌هاست. این نیاز هست و چاره‌ای نیست جر اینکه تأمین شود؛ از هر طریق ممکن. هرچند اکنون و تا اطلاع ثانوی کلاب‌هاوس در بورس است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->