افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ویروس هندی کرونا چه ویژگی‌ای دارد؟ | جزئیاتی از نوع جدید ویروس جهش‌یافته کرونا

  • کد خبر: ۶۵۰۶۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
  • ۲
ویروس هندی کرونا چه ویژگی‌ای دارد؟ | جزئیاتی از نوع جدید ویروس جهش‌یافته کرونا
دوباره نوع جدیدی از ویروس کرونا پیدا شده است که این‌بار منشأ آن کشور هند است. هرچند هنوز مشخص نیست که این نوع جدید جهش‌یافته تا چه اندازه خطرناک است، اما تا همین جا به نگرانی‌های زیادی دامن زده است.

به گزارش شهرآرانیوز، هند در حال مبارزه با افزایش صعودی و سریع شمار بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است که بیمارستان‌های این کشور را زیر فشار مضاعف قرار داده و منجر به کمبود شدید تخت و اکسیژن شده است.

سؤال اساسی این است که آیا گونه جدید ویروس کرونا در هند که B.۱.۶۱۷ معرفی شده، نگران‌کننده است؟
 
بیماران مبتلا به این گونه در نقاط دیگر دنیا مانند آمریکا، استرالیا، فلسطین اشغالی، سنگاپور و غیره نیز گزارش شده‌اند. نگرانی درباره این گونه، برخی از کشور‌ها از جمله انگلیس را به سوی اعمال محدودیت‌های مسافرتی به هند و از مبدأ این کشور، سوق داده است.
 

تاکنون چه اطلاعاتی درباره این گونه جهش‌یافته منتشر شده است؟

ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند و ویروسی که موجب بیماری کووید-۱۹ می‌شود، تاکنون چند هزار جهش داشته است، اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کردند.
 
هند، نخستین‌بار، ژنوم B.۱.۶۱۷ را در اکتبر (مهر) سال گذشته، به پایگاه داده‌های جهانی (GISAID) گزارش کرد.
 
وزارت بهداشت هند، اواخر مارس اعلام کرد که در ۱۵ تا ۲۰ درصد نمونه‌های تجزیه و تحلیل‌شده از ایالت ماهاراشترا این گونه وجود دارند، اما آخرین آمار حکایت از افزایش این رقم به ۶۰ درصد است.
 
این گونه، تاکنون در ۱۸ نقطه جهان شناسایی شده است. مت هانکوک، وزیر بهداشت انگلیس، روز دوشنبه گفته بود که ۱۰۳ مورد از گونه هندی در انگلیس شناسایی شده که بیشترین موارد مربوط به افراد مسافر است که از هند وارد انگلیس شده‌اند، اما برخی نیز از راه انتقال، ایجاد شده است.
 
آمریکا نیز به شهروندان خود توصیه کرده است حتی اگر به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، به هند سفر نکنند. فرانسه نیز قوانین قرنطینه را در مورد مسافران هند، اجرایی می‌کند.
 

آیا باید نگران ویروس هندی کرونا بود؟

گونه B.۱.۶۱۷ از سوی سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان گونه قابل توجه، طبقه‌بندی شده است. یعنی این گونه زیر نظر گرفته می‌شود، اما هنوز نگران‌کننده نیست. سازمان جهانی بهداشت، گونه‌های شناسایی شده در برزیل، آفریقای جنوبی و انگلیس را به‌عنوان گونه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرده است، زیرا آن‌ها مسری‌تر هستند و اثر آنتی‌بادی را کاهش می‌دهند.
 
گونه B.۱.۶۱۷ جهش‌های مختلفی دارد که از جمله دو مورد آن یعنی E ۴۸۴ Q و L ۴۵۲ R قابل توجه است. همین موضوع، باعث شده است که این گونه به‌عنوان گونه‌ای با جهش مضاعف، نامیده شود.
 
دانشمندان می‌گویند که جهت تعیین خطرناک‌ بودن این نوع جهش‌ها در گونه B.۱.۶۱۷، شواهد بیشتری لازم هستند.
 
راکش میشرا، مدیر مرکز زیست‌شناسی سلولی و مولکولی مستقر در حیدرآباد، یکی از محققانی است که در حال حاضر، گونه B.۱.۶۱۷ را تجزیه و تحلیل می‌کند.
 
او به خبرگزاری فرانسه گفت: «به تدریج این گونه، عمومیت پیدا خواهد کرد و جایگزین انواع دیگر می‌شود.»
 
با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا موج کنونی همه‌گیری کرونا در هند با این گونه ارتباط داشته است یا دلایل دیگری دارد؟
 
جفری بارت، مدیر طرح بررسی ژنوم کووید-۱۹ در مؤسسه سانگر انگلیس پیش‌بینی می‌کند که گونه هندی مانند سایر گونه‌هایی که در آفریقای جنوبی و برزیل دیده شده‌اند، مشکل‌ساز نباشد.
 
او گفت: «این گونه، ماه‌ها در هند در سطح پایینی وجود داشته است و این احتمال وجود دارد که به اندازه گونه انگلیسی، مسری نباشد.»
 

آیا واکسن‌های موجود روی ویروس هندی کرونا تأثیر دارند؟

استیون گلدشتاین، محقق ویروس‌شناس در دانشگاه یوتا گفت: «یکی از جهش‌ها روی ژنومی است که مشکوک به کاهش محافظت از پادتن مقابل ابتلا یا واکسیناسیون قبلی است.»
 
از سوی دیگر، میشرا می‌گوید که دانشمندان در حال آزمایش اثر واکسن در برابر این گونه هستند. متخصصان می‌گویند که واکسن‌ها همچنان از ابتلا به بیماری، به‌خصوص نوع شدید آن، جلوگیری می‌کنند.
 
خبرگزاری رویترز گزارش داده است که رژیم صهیونیستی، سه‌شنبه گذشته، ۸ مورد از گونه هندی ویروس کرونا را ثبت کرد.
 
هزی لوی، مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در رادیو دولتی این رژیم گفت: «تصور این است که واکسن فایزر روی این گونه، اثربخشی کمتری دارد.»
 

ویروس کرونای هندی چه ویژگی‌هایی دارد؟

ویروس هندی کرونا چه ویژگی دارد؟ | جزئیاتی از نوع جدید ویروس جهش‌یافته کرونا

منبع: یورونیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
خدایا خودت رحم کن.
مردم خواهشا یه کم بیشتر مراعات پروتکلهای بهداشتی را بکنید، کادر درمان واقعا خسته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
0
0
روحانی گفته کرونا رو شبهای قدر وعید فطر می فرستیم مرخصی منع عبور و مرور هم ندارید راحت باشید تازه برای انتخابات هم مرگ ومیر کرونا نداریم اصلا نترسید راحت بیان رای بدید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->