۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا مسئولان شهرداری سمنان هم از واکسیناسیون پاکبانان سوءاستفاده کرده اند؟

  • کد خبر: ۶۵۲۹۰
  • ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
آیا مسئولان شهرداری سمنان هم از واکسیناسیون پاکبانان سوءاستفاده کرده اند؟
«دومینوی سوءاستفاده از سهمیه واکسن پاکبانان به سمنان رسید.» این، تیتر خبری است که در ساعات گذشته، بسیار پربازدید و پرحاشیه بود و آه دوباره‌ای را از نهاد بسیاری بلند کرد.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ «دومینوی سوءاستفاده از سهمیه واکسن پاکبانان به سمنان رسید.» این، تیتر خبری است که در ساعات گذشته، بسیار پربازدید و پرحاشیه بود و آه دوباره‌ای را از نهاد بسیاری بلند کرد. این سومین خبر در روز‌های اخیر است که نمونه آن را قبلا شنیده بودیم و بعد از جنجالی که این داستان در آبادان و علی آباد کتول به پا کرد، حالا پای تعدادی از مدیران و کارکنان شهرداری سمنان هم به ماجرای مشابهی باز شده است، آن گونه که برخی خبرگزاری‌ها ذکر کرده اند مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان و رئیس دفتر او، جزو کسانی هستند که در فهرست دریافت واکسن ویژه پاکبانان سمنانی قرار گرفته و واکسن دریافت کرده اند.
 
با این حال، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سمنان این ماجرا را تکذیب کرد و رئیس شورای اسلامی شهر سمنان هم در واکنش به ماجرای واکسن پاکبانان، این صحبت‌ها را فقط یک جنجال رسانه‌ای خواند. او گفت: «عده‌ای تنها دنبال تشنج و تشویش اذهان عمومی هستند و با بی اخلاقی رسانه ای، چالش به راه می‌اندازند تا فشار روانی بر مردمی که این روز‌ها از شیوع این بیماری تحمل می‌کنند، بیشتر شود.
 
این درحالی است که هر دو خبر قبلی، یعنی سوءاستفاده از واکسیناسیون قشر پاکبان، هم در آبادان و هم در علی آباد تأیید شده است و معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان از برکناری این مسئولان خبر داده اند: «رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان علی آباد به دلیل تزریق غیرقانونی واکسن کرونای پاکبانان این شهر به برخی مدیران شهرداری، برکنار شد.» حالا بماند که سوءاستفاده گران برای رهایی از عواقب این ماجرا ماجرا به توجیهات خنده داری متوسل شدند، نظیر اینکه هدف، سوءاستفاده نبوده و اتفاقا نیت این بوده است که برای پاکبانان اطمینان خاطر ایجاد کنیم این واکسن‌ها خطری برای آن‌ها ندارد. یکی از کاربران صفحات مجازی در این زمینه نوشته بود: «می گم نظرتون چیه از این به بعد، کلا جاتون رو با پاکبان‌ها عوض کنین؟»

 

مطالبه مردم چیست؟

پس از اینکه سو استفاده تعدادی از کارکنان شهرداری سمنان در خصوص دریافت واکسن کرونا رسانه‌ای شد معاون ستاد کرونا در این استان نیز با صدور دستوری قاطعانه خواستار عزل سریع و با قید فوریت ۲ نفر از کارکنان سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان شد که از سهمیه واکسن کرونا پاکبانان استفاده کرده بودند. با این حال، اما واکنش مردم دربرابر این داستان، بسیار فراتر بود.
 
برخی کاربران توئیتر، انتقاد‌های زیادی را به این حجم از سوءاستفاده کردن مسئولان وارد کردند و درنتیجه این حجم از انتقادها، به تدریج هشتگ و ترکیب واکسن خواری هم ایجاد شد که خود این عامل هم شد سوژه‌ای دیگر برای حرف زدن و توئیت زدن. کاربری نوشته بود: «از زمین خواری و کوه خواری و جنگل خواری رسیدیم به واکسن خواری.» و دیگری از این گفته بود که: «پدیده واکسن خواری هم به ادبیات رسانه‌های ایران اضافه شد.» در این میان، آنچه مهم‌تر بود و نمود بیشتری داشت، تقاضای بسیاری از مردم برای آگاهی رسانی و شفاف سازی در زمینه واکسیناسیون است.
 
کاربری نوشته بود: «از وزارت بهداشت مطالبه داریم در یک سامانه، تعداد دقیق واکسن‌های واردشده، تزریق شده و اسامی تمام افرادی که واکسن زدند، رو مشخص کنن.» کاربر دیگری هم گفت: «چرا نباید سامانه‌ای باشه که شفاف ثبت بشه چه کسانی واکسن کرونا دریافت کردند و می‌کنند.» البته در این میان افرادی هم بودند که با اوج گیری خبر‌ها درباره ویروس کرونای هندی به این موضوع پرداخته بودند: «اگه روال همینی باشه که تا حالا بوده، اصلا بعید نیست به زودی شاهد ویروس کرونای هندی هم تو کشور باشیم. این یه بار رو یه کاری بکنین. بسنده نکنین به شعار دادن و تذکر دادن و حرف زدن.»

 

بحران را تعدیل کنیم، نه تشدید

حالا مدت زیادی است که داریم با یک بحران بزرگ دست وپنجه نرم می‌کنیم؛ بحرانی که مسبب اصلی آن ویروسی است که چنان به جان نقطه نقطه این کره خاکی افتاده است که شاید خودمان هم این روز‌ها ظهور آن را با این حجم از ترس و تغییر در زندگی روزمره، باور نمی‌کردیم. صفحات مجازی و شبکه‌های مجازی را بالا وپایین می‌کنیم. غالب خبر‌ها به نحوی به کرونا مربوط می‌شود. اگر اوایل جولان کرونا در دنیا، عکس‌هایی از ووهان چین در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخید و از سکوت مرگ بار آنجا و آدم‌های لرزانی که یکی پس از دیگری به روی زمین می‌افتادند، با عنوان عکس‌های آخرالزمانی ووهان چین یاد می‌کردیم، حالا بعد از گذشت یک دوره طولانی از تاخت وتاز این ویروس، تصاویر دیگری از هند به دستمان رسیده با زمینی پر از اجساد کرونایی و آتشی که به جان آن‌ها افتاده است، دوباره با همین عنوان عکس‌های آخرالزمانی.
 
این میان، تقریبا محال است که با دوست و آشنا و رفیق و همکار هم کلام بشویم و لابه لای حرف هایمان، نامی از کرونا و کووید ۱۹ و واکسن و در یک کلام فضای ناخوشایندی که ایجاد کرده است، برده نشود. اما‌ای کاش هم راستا با بحران‌های پیش آمده، مدیریت صحیح بحرانی هم بود تا پا به پای آن پیش برود و اگر ازعهده تعدیل آن برنمی آید، دست کم آن را تشدید نکند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->