انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گرانی چراغ خاموش محصولات سلولزی

  • کد خبر: ۶۵۳۸۱
  • ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
گرانی چراغ خاموش محصولات سلولزی
با وجود تصمیم ستاد تنظیم بازار کشور درباره ثبات قیمت محصولات سلولزی تا پایان ماه رمضان، این محصولات در مشهد ۲۰ درصد گران شد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «می پرسیم چرا هر روز افزایش قیمت می‌دهید، جواب سربالا می‌دهند. قبلا می‌گفتند دلیل گرانی محصولات سلولزی، وارداتی بودن مواد اولیه و گرانی دلار است. الان که چند ماهی است دلار کاهشی است، چرا قیمت این محصولات باید جهش ۲۰ درصدی داشته باشد؟» این جملات را یکی از فروشنده‌های محصولات بهداشتی در بولوارقرنی با کلافگی درباره نتیجه مکالمه خود با یکی از شرکت‌های فروش مواد سلولزی می‌گوید.

آن طور که عمده فروش‌های چهارراه میدان بار مشهد می‌گویند، پس از تعطیلات نوروز و به خصوص در دو هفته اخیر قیمت محصولات سلولزی از انواع دستمال کاغذی تا پوشک بچه و بزرگ سال و دیگر کالا‌های این دسته، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

این ماجرا درست مثل یک سال قبل درحال تکرار است. اردیبهشت سال ۹۹ بود که رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران خبر افزایش قیمت این محصولات را تکذیب کرد، اما یک ماه بعد از آن، قیمت‌ها روند افزایشی به خود گرفت و از ابتدای پاییز با رشدی جهشی همراه بود. حالا هم با اینکه به گزارش ایسنا، ستاد تنظیم بازار هرگونه افزایش قیمت تیشو (از مواد اولیه تأثیرگذار در قیمت تمام شده محصولات سلولزی بهداشتی) و محصولات سلولزی را تا پایان ماه رمضان ممنوع اعلام کرده است، قیمت‌ها از دو هفته قبل با جهش ۲۰ درصدی همراه بوده است. البته این همه ماجرا نیست و زمزمه‌هایی حاکی از گرانی مجدد این کالا‌ها تا ۱۵ درصد نیز در بازار پیچیده است.


فعلا ۲۰ درصد افزایش قیمت داریم

آقای غفوری، همان فروشنده کلافه از افزایش قیمت ها، ماشین حسابش را از ویترین شیشه‌ای و خالی مقابلش برمی دارد و با سرعت اعداد را وارد می‌کند و نتیجه اش را به ما این طور می‌گوید: همین دستمال‌های ۱۰ عددی فلکسی نسبت به قبل عید، ۲۰ درصد گران شده است و الان ۶۰ هزار تومان می‌خریم و ۶۶ هزار تومان می‌فروشیم. قیمت خرید ایزی لایف برای ما ۱۳۰ هزار تومان و نرخ پوشک بچه هم حدود ۱۰۵ هزار تومان شده که این یعنی همه این کالا‌ها بعد از تعطیلات، ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. هیچ کس هم دلیل درستی برای این گرانی‌ها به ما نمی‌گوید و تازه می‌گویند این نرخ‌ها موقتی است و احتمالا دوباره بیشتر هم خواهد شد.

فروشنده بعدی روی شیشه مغازه اش چند برگه آچهار را کنار هم چسبانده و روی هرکدام قیمت یک محصول را نوشته است. «دستمال توالت ۶ عددی ۳۱ هزار تومان»، «پوشک بچه ۹۳ هزار تومان»، «دستمال کاغذی ۱۰ عددی ۵۵ هزار تومان» و.... وارد مغازه می‌شویم و از فروشنده می‌پرسیم قیمت‌ها جدید است؟ جوابمان را با خنده می‌دهد: نه بابا، الان باید حداقل ۶، ۵ هزار تومان رویش بگذارم و خودم خرید کنم؛ برای همین هر روز اجناس مغازه آب می‌رود.
او ادامه می‌دهد: حداقل هرکدام در همین یکی، دو هفته اخیر ۲۰ درصد گران شده اند. الان ما باید پوشک بچه را ۱۰۳ هزار تومان، دستمال توالت ۶ عددی را ۳۶ هزار تومان و دستمال کاغذی ۱۰ عددی را ۶۰ هزار تومان بخریم. هنوز می‌گویند قیمت‌ها بعد از این دوباره ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش دارد.


افزایش قیمت جهانی مواد اولیه؛ بهانه‌ای جدید برای گرانی

آقای معصومی، دیگر فروشنده مواد بهداشتی در بولوارقرنی، همان طور که دارد بار مواد شوینده‌ای را که تازه برای فروشگاهش رسیده است تحویل می‌گیرد، به ما می‌گوید: نمی‌دانیم چندبار قرار است گران کنند؟ گفته بودند تا بعد از ماه رمضان خبری نیست، ولی حالا هر روز بازاریاب‌های شرکت‌ها می‌آیند و علاوه بر اینکه افزایش قیمت دارند، می‌گویند بازهم قرار است گران‌تر شود. قبلا تا دلار ۱۰۰ تومان گران می‌شد، این‌ها هم به بهانه وارداتی بودن مواد اولیه، کالایشان را گران می‌کردند. حالا که قیمت دلار کاهشی شده است، می‌گویند از اول ماه میلادی قرار است قیمت جهانی مواد اولیه افزایش پیدا کند.
دیگر فروشنده‌ها نیز حرف‌های مشابهی می‌زنند. بیشتر آن‌ها خبر‌هایی درباره افزایش دوباره قیمت‌ها به جز ۲۰ درصد اخیر شنیده اند و از این بابت نگرانند.


افزایش قیمت ممنوع!

«افزایش قیمت ممنوع!» نتیجه این جمله، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی محصولات سلولزی در اردیبهشت سال ۹۹ و افزایش ۲۰ تا ۴۰ درصدی این محصولات در مهر همان سال بود و اکنون در اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز افزایش ۲۰ درصدی در این نوع از محصولات را به دنبال داشته است. البته در این میان، قیمت‌ها به صورت جزئی و غیررسمی نیز زیاد شده است.
وارداتی بودن مواد اولیه، افزایش نرخ ارز، تخصیص نیافتن ارز و حالا هم افزایش جهانی قیمت مواد اولیه جزو مسائلی است که تولیدکننده‌های محصولات سلولزی آن‌ها را دلیل افزایش قیمت این محصولات بیان می‌کنند.


مطمئنید گران شده است؟

در خراسان رضوی انجمن تولیدکننده‌های محصولات سلولزی وجود ندارد تا بتوانیم از طریق آن پیگیر علت این افزایش قیمت و چگونگی ادامه روند آن در بازار باشیم، از این رو برای بررسی موضوع با رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تماس می‌گیریم. سیدحسن حسینی به شهرآرا می‌گوید: مگر گران شده است؟ مطمئنید؟ من الان از شما می‌شنوم. قیمت دلار که کاهش یافته است. اجازه دهید پرس وجو کنم تا بدون منبع حرفی نزده باشم. یک ساعت ونیم دیگر تماس بگیرید. یک ساعت ونیم بعد تماس می‌گیریم، اما مشترک مدنظر در دسترس نیست، بنابراین فقط امیدواریم مسئولان استان این بار برای کنترل قیمت محصولات سلولزی در بازار، جدی‌تر برنامه ریزی کنند تا با بحران ۷ ماه قبل درباره این محصولات مواجه نشویم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->