آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

۲ پرسش بی‌پاسخ

  • کد خبر: ۶۵۵۰۷
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
۲ پرسش بی‌پاسخ
عباس عبدی - رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
در خبر آمده است: «۳۴نفر از دستگیرشدگان و متخلفان حوادث چهارشنبه‌سوری گذشته، در قالب طرحی با عنوان طرح پیشگیرانه معاونت امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادسرای عمومی و انقلاب خراسان‌رضوی در شهر گردانده و به برخی محله‌هایی که در آن ترقه و نارنجک زده بودند، برده شدند.»

همواره دو ابهام درباره این رفتار مطرح شده است. اول مبنای قانونی آن است. این رفتار فارغ از آثار بدی که می‌تواند داشته باشد، نوعی مجازات است. مجازاتی که به‌یقین باید براساس قانون و به‌دست مرجع صلاحیت‌دار تعیین و اجرا شود. متأسفانه تاکنون مراجع مسئول توضیح روشنی درباره این پرسش ساده نداده‌اند. برای هر نهادی وظایفی تعیین شده است، اما این وظایف در چارچوب قانون است؛ بنابراین حتی اگر این نحوه رفتار خیلی خوب و اثربخش هم باشد، باید مبتنی بر قوانین موضوعه صورت گیرد و این حق جامعه است که بداند براساس کدام قانون و اختیاری چنین رفتاری می‌کند.

دومی قدری پیچیده و تحلیلی است. البته پرسش دوم هنگامی مطرح می‌شود که پاسخ به پرسش اول قانع‌کننده باشد. اگر نیست که پرسش دوم مطرح نمی‌شود، اما اگر باشد، بازهم جای سؤال است که آیا چنین رفتاری مفید است یا خیر. پاسخ به این پرسش را نمی‌توان به سلیقه مجریان تقلیل داد. در حقیقت، هدف مجریان کاهش جرم و عبرت‌آموزی است. این هدف باید محقق و به‌صورت عینی ثابت شود و مجری حق ندارد براساس درک شخصی خود معتقد به مفیدبودن آن شود، زیرا سنجش این ادعا که آیا این سیاست مفید است یا خیر، در صلاحیت کارشناسان دیگر است.

اگر دراین‌زمینه مطالعه‌ای انجام شده است، باید در اختیار همگان قرار گیرد. توجه کنیم که مسئله مجازات دقیقا مرتبط با برداشت و احساس مردم از آن است. اگر مردم مجازاتی را عادلانه ندانند، در برابر آن موضع‌گیری می‌کنند و آن مجازات اثربخشی نخواهد داشت. یکی از علل بی‌اثری مجازات فعالان سیاسی و رسانه‌ای، همین برداشت مردم است. تاکنون هیچ توضیح و گزارش روشن و مقبول علمی درباره آثار مثبت و منفی این رفتار‌ها ارائه نشده است یا دست‌کم بنده ندیده‌ام. برای هر مجازاتی باید پیوست‌های اثرگذاری و اجتماعی داشت. زمانی گمان می‌شد اگر دست یک دزد قطع شود، دزدی تمام خواهد شد.
 
اکنون معلوم است که با افزایش مجازات‌ها لزوما مشکلی حل نمی‌شود، زیرا حساسیت برخی مجرمان به میزان مجازات از میان رفته است. این‌همه مجرمان به‌عنوان راننده تاکسی‌های شخصی آدم‌ربایی و زنان را آزار و اذیت می‌کنند و بسیاری از آنان هم دستگیر و حتی اعدام می‌شوند، اما از شدت این جرم کاسته نشده است. اینک چگونه به خود اجازه می‌دهیم چند جوان را به‌عنوان رعایت‌نکردن مقررات در چهارشنبه‌سوری بازداشت کنیم و به خیابان‌گردی ببریم؟ چه کسی قرار است از این رفتار درس بگیرد؟ جوان تحقیرشده، مثل کوه آتش‌فشان خاموشی است که در زمان مناسب فعال می‌شود و هرچه را جلو خود می‌بیند، ویران می‌کند.
بنده نمی‌خواهم بگویم این کار را انجام ندهید، اما آیا این حق مردم نیست که از پاسخ دو پرسش مطرح در این یادداشت، آگاه شوند؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->