سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره ویروس کرونای هندی و اقدامات برای جلوگیری از ورود آن به ایران

  • کد خبر: ۶۵۵۱۱
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
درباره ویروس کرونای هندی و اقدامات برای جلوگیری از ورود آن به ایران
زمزمه نزدیک شدن موج و سونامی کرونای هندی به کشور و استان‌های شرقی، فراتر از زنگ هشدار است و باید از هم اکنون آماده مقابله با این موج هندی باشیم؛ موجی که به اذعان مسئولان ورودش به کشور چندان دور از انتظار نیست.
الهام مهدیزاده | شهرآرانیوز؛ قیامت کرونا در هند. کرونای هندی با فراگیری به مراتب بیشتر از نمونه‌های جهش یافته سابق خود، در عرض چند روز، این کشور را به یک کشور جنگ زده برای مقابله و مبارزه با کرونا تبدیل کرد. تصاویر و اخباری تکان دهنده از بحران اکسیژن، نبود تخت، تعداد زیاد بیماران، جنازه‌های رها شده و سوزاندن دسته جمعی متوفیان کرونا، همه و همه نشان دهنده اوضاع جهنمی سرزمین‌های بیخ گوش کشورمان و شهر‌های شرقی است.
 
اگرچه کرونای هندی پشت دروازه‌های ایران است و رئیس جمهورهم چند روز پیش از استانداران استان‌های شرقی خواست در این زمینه مراقبت کنند، اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گویند بر مرز‌های استان با جدیت نظارت می‌شود و مدام درحال پایش است و تاکنون در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهرمان، فردی که مبتلا به کرونای هندی باشد، ثبت نشده است.


چرا باید از کرونای هندی ترسید؟

کرونای هندی تنها در یک روز ۳۵۰ هزار نفر را مبتلا کرد. شدت سرایت و عفونت بسیار زیاد، دو دلیل شاخصی است که ترس دوچندان از کرونای هندی را منطقی می‌کند. درزمینه شدت سرایت این نوع جهش یافته ویروس کرونا می‌توان به آماری که خود هندی‌ها ارائه کرده اند، استناد کرد. بر اساس آمار آن ها، تعداد فوتی‌های کرونا در این کشور، در یک روز، از ۲۷۶۷ نفر فراتر رفت که رقمی بی سابقه و فاجعه بار در سالنامه شیوع کرونا در دنیاست، آن هم برای کشوری که یکی از سازندگان واکسن کرونا در جهان به شمار می‌رود.

اما چرا هند درگیر موج کرونا شد؟ عادی سازی، مهم‌ترین دلیل جهنمی شدن اوضاع کرونا در هند است. مراسم کومبه میلا (غسل جمعی در رود گنگ هند که ۲۳ فروردین انجام شد)، جشن هولی (جشن رنگ‌ها که هم زمان با شروع بهار در هند برگزار می‌شود)، بازگشایی مدارس و عادی سازی وضعیت و ... سبب شد که مسئولان هند تأکید بر رعایت پروتکل‌ها را نادیده بگیرند و با همین بی تدبیری، مردم یک کشور را به برزخ کرونا بکشانند، آن هم کشوری که تا ماه قبل به عنوان یکی از سازندگان واکسن کرونا، مدعی مهار موج‌های گوناگون کرونا بود.

تا ماه قبل، آمار فوتی‌های هند با جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی اش، کمتر از کشورهایی، چون فرانسه و آلمان بود. سه ماه قبل نیز هند با دستیابی به فرمول واکسن کرونا توانست ۲ درصد جمعیت خود را در برابر کرونا واکسینه و جایگاه خود را در میان کشور‌های مدعی تثبیت کند.

حالا و در این شرایط بحرانی، هند فقط می‌تواند ۳ میلیون دوز واکسن تولید کند که این میزان، قطره‌ای میان اقیانوس جمعیت هند است. با این شرایط، هند درخواست کمک جهانی کرده است، آن هم در شرایطی که همه کشور‌ها درگیر پاندمی کرونا و مصائبش هستند.

اما اوضاع کشورمان. هنوز از جدال با موج چهارم کرونا رها نشده ایم. تعداد فوتی‌های روزانه کرونا در کشور ما بیش از ۴۰۰ نفر است. بیشتر شهر‌های کشور قرمز هستند. بیمارستان‌ها نیز در شرایط تکمیل ظرفیت قرار دارند. در این شرایط زمزمه نزدیک شدن موج و سونامی کرونای هندی به کشور و استان‌های شرقی، فراتر از زنگ هشدار است و باید از هم اکنون آماده مقابله با این موج هندی باشیم؛ موجی که به اذعان مسئولان ورودش به کشور چندان دور از انتظار نیست.


مرز‌ها زیر نظر نظارت

در پی هشدار چند روز قبل رئیس جمهور درباره احتمال ورود کرونای هندی از مرز‌های شرقی دکتر حمیدرضا رحیمی، دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا، از تلاش استان برای جلوگیری از ورود افراد مبتلا به کرونای هندی به کشور می‌گوید. به گفته او در این راستا مرز‌ها با جدیتی بیش از قبل رصد می‌شود تا درگیر کرونای هندی نشویم.

فعلا نمونه‌ای از ابتلا به کرونای هندی ثبت نشده است

نکته دیگری که رحیمی درباره کرونای هندی بیان می‌کند، نمود و ظهور این بیماری میان مبتلایان استانی است. به اذعان او تا کنون هیچ نمونه مثبتی از ابتلا به کرونای هندی در مشهد و شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد مشاهده و ثبت نشده است.

۳ آزمایشگاه در هرات برای رصد بیماران حاضر در مرز

گستردگی تبادل زمینی و مرزی خراسان با هندی‌ها و پاکستانی و ورود اتباع این کشور‌ها به ایران از مرز‌های خراسان بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه می‌افزاید. دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا نیز به این نکته اشاره و تأکید می‌کند. او می‌گوید: با توجه به همین تبادلات، سه آزمایشگاه مورد اعتماد کشور در هرات افغانستان تشکیل شده است تا افرادی که قصد دارند از مرز‌های ایران و استان وارد شوند، تست کرونا دهند؛ بنابراین بدون ارائه برگه تأییدشده این آزمایشگاه، اجازه ورود به هیچ فردی داده نمی‌شود.

نکته دیگر این است که شائبه فروختن برگه یا ارائه پاسخ‌های تست به شکلی که چندان دقیق نیست، از اعتبار این برگه‌های آزمایش کاسته است. رحیمی دراین باره می‌گوید: بی شک ارائه برگه آزمایشی دقیق و بدون هرگونه شائبه، مورد تأکید دانشگاه است؛ بنابراین آزمایشگاه‌هایی انتخاب شده اند که مورد اعتماد هستند و برگه آزمایش آن‌ها از هرگونه شائبه خالی خواهد بود.

چرا ویروس هندی خطرناک است؟

در ویروس هندی، جهش دوگانه اتفاق افتاده است. این ویژگی، ورود سارس-کو۲ به بدن افراد و ابتلای آنان به عفونت را آسان‌تر می‌کند. گفته می‌شود نوع جهش یافته ویروس کرونا که اکنون به نام ویروس هندی از آن یاد می‌شود، توانایی دور زدن آنتی بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته است دارد؛ به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود. نکته دیگر آنکه برآورد می‌شود ویروس کرونای هندی، ترکیبی از ویروس جهش یافته برزیلی و انگلیسی است. در حال حاضر گونه‌های جدید ویروس کرونا دست کم در ۱۸ ایالت هند مشاهده شده است.

احتمال جهش کرونا در ایران تا پایان بهار

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز از قدرت کُشندگی و سرایت شدید ویروس جدید کرونا گفته است. او حتی هشدار داده است که احتمال جهش ویروس کرونا در ایران و در فصل بهار وجود دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->