سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا واکسن بر کرونای هندی تاثیرگذار است؟

  • کد خبر: ۶۵۵۹۹
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳
آیا واکسن بر کرونای هندی تاثیرگذار است؟
سازمان بهداشت جهانی درباره نتایج تحقیقات اولیه بر روی سویه جدید ویروس کرونا اعلام کرده که ممکن است واکسن بر کرونای هندی بی‌اثر باشد.
به گزارش شهرآرانیوز، به نقل از دیلی میل، محققان همچنان بر روی گونه جدید ویروس کرونا که در هند شناسایی شده است، کار می‌کنند.


سازمان بهداشت جهانی درباره نتایج تحقیقات اولیه گفت: نوع جدید کووید ۱۹ دارای جهش‌های E484Q و L452R است که بر میزان بالاتر انتقال ویروس تأثیر می گذارد.



علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند در برابر آنتی بادی‌های تولید شده در کسانی که ویروس کرونا دارند یا واکسینه شده اند، مقاوم باشند.



کارشناسان هنوز متوجه نشده اند که دقیقاً چه چیزی در جهش ویروس در هند تأثیرگذار بوده است.



این سازمان پیشنهاد می‌کند که یکی از عوامل می‌تواند برگزاری رویداد‌های جمعی و کاهش اقدامات مقابله با کووید ۱۹ باشد که باعث افزایش شیوع عفونت می‌شود.
 


ظهور گونه تازه ویروس کرونا در هند با قابلیت انتشار سریع‌تر و بازه بیماری طولانی تر، موج تازه‌ای از همه گیری کووید ۱۹ را در این کشور و برخی از دیگر نقاط جهان سبب شده است.
 


شمار جان باختگان ویروس کرونا در هند امروز چهارشنبه از مرز ۲۰۰ هزار تن گذشت و مطابق آمار‌های رسمی، مرگ و میر ناشی از این ویروس برای نخستین بار ظرف ۲۴ ساعت رکورد بالای ۳۰۰۰ نفر را ثبت کرد.
 


طبق اعلام وزارت بهداشت هند، تنها در فاصله سه شنبه تا چهارشنبه در این کشور ۳۲۹۳  تن در اثر ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند؛ حال آنکه کارشناسان این وزارتخانه معتقدند رقم واقعی تلفات بالاتر از اینهاست.
 


گزارش‌ها از هند حاکی است مراسم تدفین و سوزندان اجساد در تمام شبانه روز ادامه دارد. ظرفیت مراکز سوزاندن اجساد تکمیل شده و دولت اکنون مراسم تدفین و سوزندان را در پارک‌ها و سایر فضا‌های خالی انجام می‌دهد.
 


گفته می‌شود که مقامات حتی درختان پارک‌های شهر را قطع می‌کنند تا برای مراسم تدفین سوزاندن جسد استفاده کنند. از بستگان جانباختگان خواسته شده تا کمک به تشریفات سوزاندن جنازه‌ها به دولت یاری برسانند.
 


از سوی دیگر، ابتلا به ویروس کرونا در این کشور ظرف ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۳۶۰ هزار مورد گزارش شده و به این ترتیب شمار کل مبتلایان به کرونا در هند از مرز ۱۸ میلیون نفر گذشته است. تنها در یک ماه گذشته ۶ میلیون نفر در این کشور گرفتار کووید ۱۹ شده اند.
 


فوران شمار مبتلایان به کرونا در هند که حاصل شیوع گونه تازه این ویروس، و برگزاری تجمعات سیاسی و مذهبی است بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور را فلج کرده است. بحران در دهلی نو بیش از همه جا به چشم می‌آید، درحالی‌که بیماران بسیاری از تنگی نفس جلوی در بیمارستان‌ها جان می‌دهند.
 


کمبود دستگاه‌های اکسیژن و تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها از جمله مشکلاتی است که این کشور با آن مواجه است. پزشکان در هند در خواست کمک فوری کرده اند.
 


هندی‌ها تا کنون ۱۵۰ میلیون دوز واکسن زده اند و طبق اعلام دولت، از شنبه پیش رو تمامی بزرگسالان این کشور یعنی حدود ۶۰۰ میلیون تن دیگر مشمول واکسیناسیون سراسری خواهند شد.
 


اما بسیاری از ایالت‌های هند اعلام کرده‌اند که واکسن کافی در اختیار ندارند و کارشناسان دولت از آنان خواسته اند که گروه‌های آسیب پذیرتر را در اولویت واکسیناسیون قرار دهند.
 


گفته می‌شود که هند هنوز به پیک اصلی موج دوم شیوع نرسیده است. در حال حاضر هند پس از آمریکا، برزیل و مکزیک چهارمین آمار کشته در جهان را دارد. اما در هیچ یک از این سه کشور دیگر اوضاع در حال حاضر تا به این حد به هم ریخته نیست. منتقدان از دولت به دلیل عدم آمادگی در برابر موج جدید به شدت انتقاد می‌کنند.
 
 

کرونای هندی رسما با نام 1.617 B شناخته می شود و اولین بار در اکتبر سال ۲۰۲۰ در هند (خیلی قبل از شیوع موج فعلی) شناسایی شد. مشخص نیست این گونه جدید تا چه حد خطرناک یا فراگیر است. ویروس‌ ها دائما جهش می‌ کنند و نسخه‌ هایی تازه از خود تولید می‌ کنند.




هنوز بحث کرونای هندی داغ است که بحث کرونای آفریقایی هم به میان آمده.  در حالی که دو روز از بازگشایی کودکستان‌ها و مدارس ابتدایی در فرانسه می‌گذرد، وزیر بهداشت این کشور گفت که گونه جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا به طور فزاینده‌ای در استان «ایل دو فرانس» به مرکزیت پاریس در حال شیوع است.
 


وی گفت طی هفته اخیر موارد مثبت گونه جهش یافته آفریقای جنوبی کرونا در حومه نزدیک پاریس از ۶ درصد آزمایش‌های صورت گرفته به ۱۰ درصد آزمایش‌ها افزایش یافته است.
 


در جهش آفریقای جنوبی ویروس کرونا، تغییراتی در پروتئین اسپایک ایجاد شده است که می‌تواند بر کارایی واکسن‌ها تأثیر گذارد. به گفته متخصصان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، این گونه جهش یافته ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های قبلی است و اکنون به گونه غالب ویروس در این منطقه تبدیل شده است. با وجود این، هنوز مشخص نیست که واکسن‌های موجود تا چه میزان بر این گونه جدید از ویروس اثرگذار هستند.
 


شناسایی این گونه که با عنوان 510Y.V2 نام‌گذاری شده است، موجب تشدید محدودیت‌ها و تدابیر پیشگیرانه شد. همچنین نگرانی از شیوع این گونه موجب محدودیت پرواز برخی از خطوط هواپیمایی به آفریقای جنوبی شده است.
 
 
 
منبع: جماران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->