۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کمیاب شدن قرص «فاموتیدین» به دلیل تجویز برای بیماران کرونایی | قرص نارنجی در وضعیت قرمز

  • کد خبر: ۶۵۶۱۷
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
  • ۲
کمیاب شدن قرص «فاموتیدین» به دلیل تجویز برای بیماران کرونایی | قرص نارنجی در وضعیت قرمز
دبیر انجمن داروسازان خراسان‌رضوی: تجویز «فاموتیدین» برای بیماران کرونایی سبب کمیاب‌شدن آن در مشهد شده است.
لاله‌سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ فاموتیدین ۳ هزارتومانی کمیاب شد. قصه پرغصه کمیاب شدن دارو‌ها در این‌روز‌های کرونایی قصه تازه‌ای نیست. یک بار انسولین قلمی کمیاب می‌شود و بار دیگر دارو‌های مورد نیاز بیماران مبتلا به ام‌اس و روز دیگر هم برخی دارو‌های ضروری بیماری پارکینسون و نیز دارو‌های بیماران قلب و عروق. اما دیگر هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که ماجرای کمبود دارو‌ها این‌روز‌ها گریبان‌گیر ساده‌ترین داروی معده شود و قرص نارنجی‌رنگ فاموتیدین که پیش‌تر با مبلغی حدود ۳ هزار تومان به‌ازای هر ورق در داروخانه‌های شهر عرضه می‌شد، حالا کمیاب و در بازار سیاه ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تومان به‌ازای هر ورق به‌فروش برسد.


ارتباط فاموتیدین با کرونا

مسئول فنی یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی در بولوار پیروزی مشهد با بیان اینکه بیش از ۲ ماه است که این‌داروی ساده در میان شبکه توزیع کم شده است، می‌گوید: از همان‌زمانی که مطالعه روی داروی «فاموتیدین» برای درمان کرونا مطرح شد، زمینه تهیه این‌دارو کم شده است. شیخی با بیان اینکه کمیاب و نایاب‌شدن برخی دارو‌ها در ایام فراگیری کرونا شدت بیشتری گرفته است، ادامه می‌دهد: ما به این‌روند عادت کرده‌ایم و هر‌هفته با یک مشکل کمبود دارو مواجه می‌شویم؛ یکی‌دو هفته قبل انسولین قلمی به‌سختی در بازار یافت می‌شد و حالا نوبت این‌داروست؛ کمبود فاموتیدین خیلی وقت است که احساس می‌شود، اما در دو‌سه روز اخیر این‌کمبود خیلی مشهود است.


توزیع محدود فقط در شبکه دولتی

فروزنده مسئول فروش دارو در یکی دیگر از داروخانه‌های بولوار وکیل‌آباد مشهد نیز با بیان اینکه متأسفانه بلافاصله بعد از کمبود هر دارو توزیع به‌سمت داروخانه‌های دولتی می‌رود، می‌افزاید: همین‌الآن هم بسیاری از دارو‌ها هستند که فقط در داروخانه‌های دولتی، آن هم با شرایط خاص و تعداد محدود، توزیع می‌شوند.
او ادامه می‌دهد: برای خیلی از بیماران مقدور نیست که در این‌شرایط کرونا از این‌سمت شهر به آن سمت شهر بروند؛ تازه رفتن یک طرف و گیر آوردن دارو یک طرف دیگر ماجراست.


ورقی ۳۰ هزار تومان در بازار سیاه

شرافتی‌مقدم یکی از شهروندانی است که به‌خاطر اسید زیاد معده هر‌روز باید این‌دارو را مصرف کند. او نیز در‌این‌باره می‌گوید: برای تهیه این‌دارو به چند داروخانه مراجعه کردم و متأسفانه پیدا نشد؛ شماره یکی از افرادی را که در کار پخش دارو بود، پیدا کردم، با او تماس گرفتم، دارو را موجود داشت، اما قیمت هر ورق آن را معادل ۳۰ هزار تومان می‌گفت، یعنی ۱۰ برابر قیمت واقعی این‌دارو در داروخانه‌ها، اما، چون امپرازول و پنتا‌پرازول دارو‌های جایگزین آن با بدن من سازگار نیست، به‌ناچار فاموتیدین ۳۰‌هزار‌تومانی را خریدم.


آلومینیوم ام‌جی‌اس جویدنی نیست

این‌شهروند با بیان اینکه قبل از فاموتیدین، آلومینوم ام‌جی‌اس جویدنی مصرف می‌کردم، می‌گوید که این‌قرص هم نایاب شده است و شرح می‌دهد: این‌قرص از مدتی قبل‌تر نایاب شد و به‌جای آن پزشکان فاموتیدین را تجویز کردند. حسینی، شهروند که برای تهیه ۴ورق فاموتیدین داروخانه‌های قاسم‌آباد و بولوار وکیل‌آباد و ابوطالب و عبدالمطلب مشهد را زیر پا گذاشته است، با گله از اینکه چرا باید ساده‌ترین داروی معده به‌راحتی پیدا نشود، می‌گوید: در نهایت بعد از کلی سرگردانی در داروخانه امام (ع) توانستم ۲ ورق قرص دریافت کنم؛ عده‌ای می‌گویند مواد اولیه این‌قرص به‌دلیل تحریم کم شده است و به کشور وارد نمی‌شود و به‌همین‌دلیل کمیاب شده است.


۱۹۰ پاسخگو نیست

حل مشکل تهیه این‌دارو هم معضل دیگری است که شهروند دیگری آن را مطرح می‌کند و می‌گوید: کارشناسان سامانه ۱۹۰ درباره شیوه تأمین و دریافت دارو‌های کمیاب متأسفانه هیچ‌وقت پاسخگو نیستند؛ هربار که برای گرفتن راهنمایی برای تهیه داروی کمیاب با این‌سامانه تماس گرفتم، بعد از مدتی انتظار، پاسخی از سوی کارشناسان دریافت نکردم؛ چرا سامانه‌ای برای گره‌گشایی از مشکلات مردم راه‌اندازی می‌شود،، اما با پاسخگونبودن شهروندان را بیشتر مستأصل می‌کند.


کرونا عامل اصلی کمبود فاموتیدین

برای پیگیری ماجرا و دریافت این‌پاسخ که چرا زمینه این‌داروی ساده گوارشی در مشهد کم شده است، به‌سراغ دبیر انجمن داروسازان خراسان‌رضوی می‌رویم. محمد‌رضا افخمی به شهرآرا می‌گوید: علت اصلی کمبود شیوع زیاد بیماری کروناست؛ این‌دارو برای بیماری کرونا هم تجویز می‌شود و به‌همین‌دلیل زمینه آن در مشهد کمیاب شده است. وی با بیان اینکه بیماران گوارشی برای تهیه این‌دارو نگرانی نداشته باشند، می‌افزاید: این‌دارو جایگزین دارد و بیماران می‌توانند به‌جای آن از پنتاپرازول و امپرازول استفاده کنند. این‌دارو‌ها آثاری بهتر از فاموتیدین برای بیماران گوارشی دارند؛ چون دارو برای بیماران کرونایی هم تجویز می‌شود، کمیاب شده است.


داکسی‌سایکیلین مشابه فاموتیدین

دبیر انجمن داروسازان خراسان‌رضوی با بیان اینکه داروی داکسی‌سایکیلین هم وضعیتی مشابه فاموتیدین دارد، ادامه می‌دهد: این‌دارو هم برای کرونا تجویز می‌شود و کمیاب شده است؛ در‌عین‌حال بیماران کرونایی برای دریافت این‌دارو‌ها در اولویت‌اند، اما شهروندان بدانند اگر قرار باشد یک ورق آزاد فاموتیدین تهیه کنند، این‌کار مشکل دارد، چون فروش دارو بدون نسخه چندان منطقی نیست؛ البته مردم نگران نباشند؛ این‌کمبود مقطعی است و امیدواریم به‌زودی حل شود.


وضعیت انسولین بهتر شده است

دبیر انجمن داروسازان خراسان‌رضوی در پاسخ به سؤال دیگرخبرنگار ما مبنی بر وضعیت تهیه انسولین قلمی در مشهد نیز می‌گوید: تأمین انسولین نسبت به چند روز گذشته بهتر شده است؛ هنوز هم مشکل انسولین داریم، هنوز هم شهروندان برای تهیه انسولین اذیت می‌شوند، اما وضعیت بهتر شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
0
من در استان کرمانشاه حدود ۵ ماه است که به داروخانه های دولتی و خصوصی مراجعه کردم ولی حتی یک عدد فاموتدین به من ندادند و من به جز این دارو نمیتوانم هیچ داروی دیگری مصرف کنم یا سردرد میگیرم یا حالت تهوع
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
0
0
نمیدانم چه بگویم اینها بااین همه اِحِن وتُلُپ کهماهسته ای ساختیم وموشک دوربرد داریم عرضه توزیع پیش پا افتاده ترین دارو راندارند پس شماحساب کنید ماملت چطورباید به این مسئولین امیدداشته باشیم برای من که هرروز روزی 3عددقرص معده میخوردم الان بعداز8ی9ماه ازنایاب شدن فاموتیدین نمیدونم چه خاکی برسرم بریزم خدا ازدست اینهمه بیعدالتی وبیداد به توپناه میبرم هرچند دررویه زندگی ام تاثیرندارد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->