رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

آسوشیتدپرس خبرداد: دولت بایدن کاهش تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند

  • کد خبر: ۶۵۶۷۶
  • ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
آسوشیتدپرس خبرداد: دولت بایدن کاهش تحریم‌ها علیه ایران را بررسی می‌کند
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات آمریکایی و منابع مطلع، مطرح کرد که دولت جو بایدن علیرغم ساختار پیچیده تحریم های اعمال شده در دولت دونالد ترامپ، در حال بررسی کاهش عمده تحریم های ایران است که ممکن است شامل تحریم های غیر هسته ای نیز باشند.
به گزارش شهرآرانیوز؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره لغو تحریم‌های ایران در جریان احیای توافق هسته‌ای در گزارشی نوشت: طبق گفته مقامات پیشین و فعلی آمریکایی و دیگر افراد مطلع، دولت بایدن در حال بررسی کاهش تقریبا عمده برخی از سخت‌ترین تحریم‌های اعمال شده بر ایران در دوران دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا را به عنوان ترغیب ایران به بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای است.
 
آسوشیتد پرس در ادامه نوشت: طبق گفته این افراد، با تداوم مذاکرات غیرمستقیم این هفته در وین برای بررسی احتمالات احیای توافق هسته‌ای، مقامات آمریکایی سخاوتمندی بیشتر درباره آن چه می‌توانند به ایران پیشنهاد کنند به خرج داده اند. ایران در زمینه لغو تحریم‌ها رویکرد سخت گیرانه‌ای داشته و خواستار رفع تمام تحریم‌های آمریکا بوده است.
 
در ادامه این گزارش آمده است: مقامات آمریکایی از صحبت کردن درباره این که کدام تحریم‌ها برای لغو شدن مورد بررسی قرار می‌گیرند، خودداری کرده‌اند. اما گفته اند که آماده لغو هر تحریم ناسازگار با برجام یا تحریم‌هایی هستند که مانع آسان سازی وضعیت ایران در صورت بازگشت آن به پایبندی به توافق می‌شوند. این تحریم‌ها به خاطر پیچیدگی در ساختارشان، می‌توانند شامل تحریم‌های غیر هسته ای، مانند تحریم‌های مرتبط با تروریسم، توسعه موشکی و حقوق بشر شوند. مقامات دولت بایدن می‌گویند که این اقدام به دلیل آن چه آن را تلاشی عامدانه از سوی دولت ترامپ برای ناکام گذاشتن هر گونه بازگشت به توافق هسته ای، لازم بوده است. آمریکا تحت توافق هسته‌ای ملزم با لغو تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بوده است، نه تحریم‌های غیر هسته‌ای.
 
گزارش آسوشیتدپرس همچنین مطرح می‌کند: مقامات دولتی می‌گویند که تمام تحریم‌های هسته‌ای را لغو نمی‌کنند، اما از مشخص کردن آن تحریم‌هایی که عقیده دارند اعمال آن‌ها توسط ترامپ در زمینه تروریسم و دیگر زمینه‌ها نابجا بوده است، خودداری کرده اند. ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت: هر بازگشتی به برجام مستلزم لغو تحریم‌ها خواهد بود، اما ما فقط لغو تحریم‌هایی را در نظر داریم که با برجام ناسازگارند. حتی اگر هم به برجام بازگردیم که هنوز یک فرضیه است، اعمال تحریم‌ها علیه ایران به خاطر فعالیت‌هایی که تحت برجام نیستند، از جمله توسعه موشکی ایران، حمایت از تروریسم و سو رفتار‌های حقوق بشری را ادامه می‌دهیم.
 
این گزارش می‌افزاید: وقتی دونالد ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ تحریم‌ها را بازگرداند، نه تنها تحریم‌های هسته‌ای را دوباره اعمال کرد، بلکه گزاره‌های تروریسم را افزود و دیگر تحریم‌ها را بر همان نهاد‌ها اعمال کرد. علاوه بر این، دولت ترامپ طیفی از تحریم‌های جدید را بر نهاد‌هایی اعمال کرد که پیش از آن تحریم نشده بودند. این امر دولت فعلی آمریکا را در وضعیت ناخوشایندی قرار داده است؛ ایران خواستار لغو تمامی تحریم‌ها است. ایران می‌گوید که اگر آمریکا برخی از آن‌ها را هم لغو نکند حاضر نخواهد بود فعالیت‌های هسته‌ای ممنوع شده اش تحت توافق را متوقف کند. اما اگر دولت بایدن امتیاز‌هایی بدهد که فراتر از تحریم‌های منحصرا هسته‌ای باشند، منتقدان جمهوری خواه آمریکا و دیگران از جمله اسرائیل و کشور‌های عربی خلیج فارس احتمالا آن را اثبات کننده تسلیم شدن آمریکا به ایران تلقی خواهند کرد.
 
آسوشیتد پرس ادامه می‌دهد: مقامات پیشین دولت ترامپ می‌گویند تمامی این تحریم‌ها قانونی اند. گابریل نورون‌ها یک مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران گفت که تمام تحریم‌های زمان ترامپ توسط وکلای وزارت دادگستری آمریکا تایید شده بودند و اگر قانونی نبودند، رد می‌شدند. اما یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مشارکت دارد، گفت که مقامات حالا «باید سراغ هر یک از تحریم‌ها بروند تا ببینند اعمالشان قانونی بوده یا نه». این مقام آمریکایی که مانند بقیه نمی‌خواست نامش فاش شود، همچنین گفت که آمریکا آماده لغو تحریم‌هایی خواهد بود که مانع بهره مندی ایران از منافع توافق می‌شوند. این تحریم‌ها ممکن است شامل محدودیت‌هایی در زمینه توان ایران برای دست یابی به نظام مالی بین المللی باشند از جمله مشارکت در تبادلات بر مبنای دلار.
 
این گزارش علاوه بر این مطرح می‌کند: این مقامات می‌گویند هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است و تا زمانی که همه چیز در زمینه لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای نهایی نشود، هیچ توافقی در وین انجام نخواهد شد. اما منتقدان توافق هسته‌ای نگران هستند که دولت جو بایدن حتی فراتر از چیزی برود که در اظهارات غیر مستقیمش مطرح کرده است. آن‌ها گمان می‌کنند که تحریم‌ها علیه افراد، شکرت ها، نهاد‌های دولتی با دیگر نهاد‌های مشخص شده برای لغو تحریم‌های هسته‌ای در ساا ۲۰۱۵ از تحریم‌ها مبرا شوند، با وجود این که متعاقبا در زمینه‌های دیگر تنبیه شدند.

منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->