واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی
سرخط خبرها

خریدوفروش یواشکی طلا در بازار | معامله در لباس فروشی!

  • کد خبر: ۶۵۷۸۳
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
خریدوفروش یواشکی طلا در بازار | معامله در لباس فروشی!
با وجود محدودیت‌های کرونا از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، برخی طلافروشی‌های مشهد با دور زدن قانون همچنان کار می‌کنند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ اگر نگاهی به نمودار نوسانات بازار طلا در سال جدید بیندازید، خواهید دید که با وجود همه بالا وپایین رفتن ها، قیمت این فلز زرد سیر نزولی در پیش گرفته است و حالا چندروزی می‌شود که این روند، پرشتاب‌تر شده است. تا لحظه تهیه این گزارش، یک گرم طلای ۱۸ عیار، ۹۸۷ هزار تومان قیمت گذاری شده است. در این شرایط، خریدار‌ها به امید کاهش بیشتر نرخ و فروشنده‌ها در آرزوی بازگشت قیمت از معامله دست می‌کشند و رکود بر بازار حاکم می‌شود، اما این روز‌ها علاوه بر نوسانات قیمتی، تعطیلی بازار طلا و جواهر به دلیل شیوع کرونا مزید بر علت شده است تا این رکود را به نهایت خود برساند.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، طلافروشی‌های مشهدی شاید فقط حدود یک هفته باز بوده اند. همچنین باتوجه به تعطیلی‌های اخیر، اتحادیه طلاوجواهر مشهد هیچ قیمتی را برای انجام معاملات به اعضای خود اعلام نکرده است، زیرا به باور مسئولان این صنف، تعیین قیمت یعنی اجازه برای انجام فعالیت که فعلا منتفی است.

این شرایط کار را برای طلافروشان سخت کرده و باعث شده است برخی از آنان قانون را دور بزنند و با کرکره‌های نیمه کشیده یا تبلیغات در فضای مجازی و قرار‌های غیررسمی در مکان‌های دیگر به هر طریقی فعالیت خود را ادامه دهند تا اگر کسی به هر دلیلی میل به معامله داشت، آن‌ها بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

خریدوفروش یواشکی در بازار طلا

درآستانه ورشکستگی

سری به خیابان خسروی می‌زنیم. همه پاساژ‌ها تعطیل هستند، اما بین مغازه‌های این خیابان، چندتایی با نیمه باز گذاشتن کرکره‌ها اعلام حضور می‌کنند. چند ضربه به کرکره می‌زنیم. بالا می‌رود. دو فروشنده داخل مغازه هستند. بعد از کرکره قفل در باز می‌شود و به داخل می‌رویم. به عنوان خریدار قیمت می‌گیریم. از خلوتی استفاده می‌کنیم و از شرایط بازار می‌پرسیم. صاحب فروشگاه سر درددل را باز می‌کند و می‌گوید: از اول سال تا حالا شاید فقط یک هفته به صورت رسمی باز بوده ایم. آخر اجاره ماهی ۱۰ میلیون تومان را از کجا بیاوریم؟ خیلی از کسبه هستند که بخشی از طلاهایشان هم اجاره‌ای است. او ادامه می‌دهد: ما به امید کاسبی باز می‌کنیم، اما مشتری نیست و بازار راکد است.


مجبوریم قانون را دور بزنیم

کرکره مغازه بعدی بالاست، اما ویترینش خالی است. داخل می‌رویم. از فروشنده می‌پرسیم: قیمت دارید؟ جواب می‌دهد: بله، فروش ۹۸۵ هزار تومان، خرید ۹۶۵ هزار تومان. می‌گوییم: مگر اجازه فعالیت دارید؟ می‌گوید: چاره‌ای جز دور زدن قانون نداریم. از اول سال کار نکرده ایم. شرایطمان خیلی سخت شده است. دولت که می‌گوید تعطیل کنید، نه مالیات را می‌بخشد نه برنامه‌ای برای حمایت دارد.


معامله طلا در لباس فروشی

با یکی از طلافروشی‌های خیابان امامیه که در سایت دیوار تبلیغات کرده است، تماس می‌گیریم. خانم جوانی از آن سوی خط پاسخ می‌دهد. خود را مشتری‌ای معرفی می‌کنیم که هم کمی طلا را باید سریع بفروشد و هم نیاز به خرید دارد. خانم جوان می‌گوید: اگر فقط قصد فروش داشته باشید، هر وقت که بخواهید، می‌توانید به مغازه لباس فروشی یکی از دوستانم بیایید. آنجا همه چیز هست. ترازو، محک، جواز کسب و مدارک اتحادیه، همه را به شما نشان می‌دهیم. برای خرید هم باید با پاساژ هماهنگ کنم. اگر اجازه ورود بدهند، خبرتان می‌کنم. از قیمت‌ها هم می‌پرسیم که می‌گوید: ما براساس قیمت تهران و چند سایت معتبر کار می‌کنیم. الان خرید حدود ۹۷۰ هزار تومان و فروش ۹۹۰ هزار تومان است.

تبلیغ بعدی بی نا م ونشان است. پس از چند بوق، صدای خواب آلود مردی جوابمان را می‌دهد. وقتی می‌گوییم مشتری هستیم، صدایش را صاف می‌کند و می‌گوید: اگر قصد خرید دارید، عکس کارهایمان را برایتان ارسال می‌کنیم. هرکدام را بپسندید، قرار می‌گذاریم و داخل ماشین معامله می‌کنیم.

فروشنده بعدی در خیابان طلاب هم می‌گوید: ما باز هستیم، فقط کرکره‌ها برای امنیت پایین است، اما بازهم قبل از آمدنتان تماس بگیرید.

چند تماس دیگر هم می‌گیریم که همه با چند سوال وجواب به گذاشتن قراری خارج از مغازه یا پشت کرکره‌های بسته ختم می‌شود. قیمت‌هایی که همه این فروشنده‌ها می‌گویند، یکی است و انگار همه از روی یک قانون نانوشته تبعیت می‌کنند.


فعلا معامله نکنید

دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد با تایید حرف‌های همکارانش در مشکلات به وجودآمده ناشی از تعطیلی‌های پی درپی می‌گوید: با این همه فعلا رعایت قانون و حفظ سلامت و جان همکاران و همشهریان مهم‌تر است، بنابراین با کسانی که مقررات را رعایت نکنند، به صورت جدی برخورد می‌کنیم.

یوسف تقی زادگان تاکید می‌کند: ما هیچ نرخی را برای خریدوفروش اعلام نکرده ایم، بنابراین معامله‌ها و نرخ‌های مطرح شده ازسوی ما مورد تایید نیست؛ چون این طلافروش‌ها درحال انجام کار غیرقانونی هستند.
 
ازسویی اکنون تبلیغات در فضای مجازی و خریدوفروش توسط دلال‌ها رونق گرفته است که همشهریان باید به آن توجه کنند.

گزارش‌هایی درباره انجام معامله در داخل ماشین و... به ما رسیده است که بسیار خطرناک است.

او درباره پیش بینی اش از قیمت طلا می‌گوید: همه چیز بستگی به مذاکرات دارد. اگر برجام احیا شود، قیمت طلا به شدت نزولی خواهد بود، اما اگر اتفاقی نیفتد، با باز شدن بازار نرخ‌ها افزایشی خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->