برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها

درباره شب های قدر و اعمال آن در وضعیت کرونا | قدردان «قدر» باشیم

  • کد خبر: ۶۵۷۸۵
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
درباره شب های قدر و اعمال آن در وضعیت کرونا | قدردان «قدر» باشیم
یک سال دیگر هم گذشت و با این وضعیت همه گیری ویروس کرونا که هیچ کس به ثانیه‌ای بعدتر اطمینان و اعتماد ندارد، توفیق پیدا کردیم در شب قدر دیگری دست به دعا و نیاش برداریم. در چنین شب‌هایی که خوان پربرکت الهی گسترده است، چه خوب است با برنامه ریزی از ۳ شب قدر پیش رو لذت ببریم.
ملیحه ابراهیمی  | شهرآرانیوز - یک سال دیگر هم گذشت و با این وضعیت همه گیری ویروس کرونا که هیچ کس به ثانیه‌ای بعدتر اطمینان و اعتماد ندارد، توفیق پیدا کردیم در شب قدر دیگری دست به دعا و نیاش برداریم. درست است که حال و هوای سال‌های گذشته هیچ شباهتی به شب‌های قدر امسال ندارد، اما فرصت خوبی است خلوت با خدا را در تنهایی خویش تجربه کنیم. در چنین شب‌هایی که خوان پربرکت الهی گسترده است، چه خوب است با برنامه ریزی از ۳ شب قدر پیش رو لذت ببریم.

ماه رمضان بهترین فرصت است که پای کتاب قرآن بنشینیم، نه از این بابت که هر روز یک جز از ۳۰ جز را بخوانیم و کتاب را ببندیم تا روز بعد، بلکه از این بابت که به مناسبت این شب‌های پربرکت، در معنای آیات این کتاب مقدس تدبر کنیم. از فرصت خوب هم نشینی با قرآن به ویژه در شب‌هایی که آیات الهی نازل شده اند غافل نشویم.

بیش از آنکه نیاز‌های خود را در نظر بگیریم، باید برای دیگران دعا کنیم. همه کسانی را که کدورت و کینه‌ای از آن‌ها به دل داریم ببخشیم و برای تک تکشان دعا کنیم.

یاد اموات با خواندن چند آیه از قرآن یا نماز قضا به نیت خیرات برای آن‌ها که دستشان از این دنیا کوتاه است از دیگر کار‌های است که می‌توان در شب‌های قدر انجام داد.

مشارکت فرزندان و دیگر اعضای خانواده در شرایطی که باید به دلیل شیوع پیدا نکردن ویروس کرونا در خانه ماند یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به بهترین شکل صورت بگیرد. کودکان را باید با راه‌های تشویقی پای کار آورد تا چنین شب‌های بزرگی ملکه ذهنشان شود. فراموش نکنیم این گروه افراد باید حتی به صورت نمادین برخی مناسبت‌ها را اجرا کنند مثل قرآن به سر گرفتن.

طلب استغفار از درگاه الهی از دیگر آثار شب‌های قدر است. کافی است در خلوت خود دست به دعا و طلب آمرزش گناهانی که خواسته یا ناخواسته انجام داده ایم برداریم و صمیمانه توبه و استغفار کنیم. از حضرت رسول (ص) نیز نقل است که فرمودند: کسی که شب قدر را زنده نگه می‌دارد، تا شب قدر آینده، عذاب دوزخ از او دور گردد.

در این شب‌ها و روز‌های مهم از دستگیری افراد نیازمند خواه همسایه خواه اقوام و آشنایان غافل نشویم. اطعام آن‌ها و باز کردن گرهی از مشکلاتشان (کمک هزینه جهیزیه، تحصیل، درمان بیماری و...) بهترین اعمال این شب‌ها به حساب می‌آید.

بهترین نذر در این ماه مبارک به ویژه شب‌های پرفضیلت و بابرکت قدر اهدای خون به بیماران نیازمند است. به صورت علمی ثابت شده است که روزه داری با اهدای خون منافاتی ندارد.

خیلی‌ها بر این باورند که صفای دعای گروهی بیش از انفرادی است، اما در شرایط فعلی که روز به روز به آمار مبتلایان و فوت شدگان کووید ۱۹ اضافه می‌شود بهتر است در خانه بمانیم و تنهایی شب زنده داری کنیم.

حواسمان به سالمندان و آن دسته از اعضای خانواده که بیماری زمینه‌ای دارند باشد. این گروه افراد به ویژه سالمندان تمایل شدیدی به حضور در مراسم احیا دارند تا جایی که امکان دارد آن‌ها را مجاب کنیم که ممکن است حتی در یک دورهمی خانوادگی جانشان به خطر بیفتد.

تصور نکنیم جمع شدن ۲ یا ۳ خانواده برای برگزاری مراسم احیا خطری ندارد و اصل خطر در مراسم‌های بزرگ با تعداد فراوان افراد است. در هر صورت، اگر شرایطی پیش آمد که در مراسم شب‌های قدر حضور پیدا کنید، به چند نکته زیر توجه ویژه داشته باشید:
 
 

رعایت دستور‌های بهداشتی

 
حضور در فضا‌های باز
 
رعایت فاصله اجتماعی
 
اطمینان از ضدعفونی‌شدن محل برگزاری قبل از شروع مراسم
 
زدن ماسک
 
استفاده از لوازم شخصی مثل مهر، کتاب دعا و قرآن


از مهم‌ترین اعمال شب‌های قدر

غسل کردن که بهتر است مقارن غروب آفتاب انجام شود و نماز عشا با غسل خوانده شود.

خواندن ۲ رکعت نماز که در هر رکعت بعد از حمد، ۷ مرتبه سوره توحید را بخوانید

و بعد از نماز ۷۰ مرتبه بگویید إستغفر ا... و أتوب إلیه

قرآن کریم به سر گرفتن

احیا داشتن (بیدار ماندن و عبادت کردن)

۱۰۰ مرتبه گفته شود: أستغفر ا... ربی و أتوب إلیه

۱۰۰ مرتبه گفته شود: اللهم العن قتلة أمیرالمؤمنین.

خواندن سوره‌های مبارک عنکبوت، روم و دخان و قدر

۱۰۰ مرتبه خواندن سوره قدر

خواندن دعا‌های جوشن کبیر، مکارم الأخلاق و افتتاح و دعای فرج
 

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->