سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره حاشیه‌های واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران

  • کد خبر: ۶۵۸۰۶
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
درباره حاشیه‌های واکسیناسیون سراسری کرونا در ایران
حالا که واکسیناسیون گروه سنی متولدان ۱۳۲۰ به قبل شروع شده، جریان اصلی خبر‌ها به سمت و سوی دیگری رفته است.
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ شروع واکسیناسیون رسمی و سراسری در ایران، بی سروصدا بود. در حالی که چند هفته گذشته، عمده تمرکز رسانه‌ها و مردم در فضای مجازی روی شروع دیرهنگام ورود و تولید واکسن در ایران بود؛ حالا که واکسیناسیون گروه سنی متولدان ۱۳۲۰ به قبل شروع شده، جریان اصلی خبر‌ها به سمت و سوی دیگری رفته است.
 
هرچند شروع روند واکسیناسیون با تأخیر زیادی همراه بود، اما همین که این جریان در کشور شروع شده خبر خوب و خوش‌حال‌کننده‌ای است. همان قدر خوش‌حال‌کننده که تزریق سراسری به گروه‌های خدمات شهری مثل پاکبانان و دیگر نیرو‌های خدمات شهری و کارمندان بهشت زهرا و... خبر خوبی است؛ اما آنچه که این مسئله را در شبکه‌های اجتماعی به خبری پر بازنشر و پرواکنش تبدیل کرده است؛ حواشی مربوط به آن است.


پاکبان خانم نداریم که!

چند روز پیش در همین صفحه بود که درباره رسوایی تزریق سهمیه واکسن پاکبانان آبادان به بعضی اعضای شورای شهر و شهردار آبادان نوشتیم؛ اما حالا این رسوایی‌ها با شیب نه چندان بالایی در حال گسترش در بعضی شهرداری‌های دیگر است و نام واکسن‌خواری گرفته است! چند روز پس از رسوایی در شهرداری آبادان، خبر‌هایی هم از گلستان منتشر شد؛ در علی‌آباد کتول به جای واکسیناسیون پاکبانان شهرداری، تعدادی از کارمندان و پیمانکاران شهرداری به همراه اعضای خانواده آن‌ها واکسن کرونا دریافت کرده بودند؛ اما از ۲ روز پیش خبر‌هایی از تهران هم رسید؛ خبر‌هایی که در عین تأسف‌آور بودن، کورسویی از امید را هم روشن کرد. آن‌گونه که به گوش رسید تعدادی از کارمندان زن و مرد شهرداری یکی از منطقه‌های تهران به عنوان پاکبان معرفی شده و در فهرست دریافت واکسن قرار گرفتند.
 
در این فهرست ۱۷۹ نفره، تعدادی از افراد خانم هستند؛ این در حالی است که در پایتخت هیچ پاکبان زنی وجود ندارد. معاون شهردار منطقه ۶ تهران در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود نام تعدادی خانم میان افراد واکسینه شده تحت عنوان پاکبان وجود دارد، گفت: «این زنان یا مسئولان غرفه‌های بازیافت یا مسئول آموزش شهروندی هستند و از آنجا که در ارتباط مستقیم با شهروندان هستند و احتمال ابتلایشان به کرونا زیاد است، واکسن‌های اضافی را به آن‌ها اختصاص دادیم.
 
تخلف احتمالی بعدی، درباره کارکنان بهشت زهرا بود؛ گفته می‌شد برخی از سهمیه‌های کارکنان بهشت‌زهرا به دیگر افراد تزریق شده است، اما یکی از مسئولان شهرداری تهران در این باره گفت: «زمانی که سهمیه برای تزریق واکسن کرونا برای تطهیرکنندگان بهشت زهرا اختصاص داده شد برخی از کارکنان و تطهیرکنندگان طبق میل خودشان از تزریق واکسن امتناع کردند و به جای این افراد برخی دیگر واکسینه شدند.»
 
البته او علاوه بر این توضیح درباره مازاد واکسن‌ها هم توضیحاتی داده و گفته است: «مقداری از سهمیه پاکبانان اضافه آمد که حدود ۱۲ دز بود و این واکسن‌ها را به دیگر افرادی که در معرض ابتلا به کرونا بودند اختصاص دادیم.» با وجود همه این توضیحات مسئولان شهرداری، پیروز حناچی، شهردار تهران هم در توییتی نوشت: «از رسانه‌ها بابت حساسیت‌ها ممنونم. داده‌های تزریق واکسن در شهرداری تهران سریع بررسی خواهد شد و در صورت مشاهده تخلف، افراد خاطی احتمالی علاوه بر برخورد به مراجع ذی‌صلاح معرفی خواهند شد. دستور دادم اسامی دریافت‌کنندگان در سایت شفاف بارگزاری شود.»


لبخندی که واکسن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها روی لب آورد

این شکل از پاسخ‌گویی که البته حاصل حساسیت و پیگری رسانه‌هاست؛ همان کورسوی امیدی است که می‌توان به آن دلگرم بود. از همین روز‌ها تا حداقل یک سال آینده که مسئله واکسیناسیون اولویت اول خیلی‌هاست. باید در فضای مجازی و رسانه‌ای هم این حساسیت‌ها بالا باشد تا تخلف‌ها به حداقل برسد؛ اما اگر از مسئله تزریق به گروه‌های شغلی آسیب‌پذیر و خبر‌های نه چندان خوب آن بگذریم؛ تصاویری که این روز‌ها در اینستاگرام از واکسن زدن پیرمرد و پیرزن‌های دوست‌داشتنی با لبخند بر لبشان می‌بینیم؛ حال همه را خوب می‌کند.
 
از واکسن زدن ایرج خواجه امیری که فیلمش را پسر استاد یعنی احسان خواجه امیری منتشر کرد تا واکسن زدن مادر همایون شجریان با همراهی پسرش و البته خیلی از خانم‌ها و آقایان مسن که بالاخره واکسینه شدند. این اتفاق برای اولین بار در یک سال و نیم گذشته، نام کرونا و لبخند را در کنار هم آورد و این بار با دیدن هشتگ کرونا عذاب نکشیدیم!


منتظر پیامک باشید

حاشیه‌های واکسیناسیون عمومی طی این روز‌ها البته به همین دو مورد ختم نشد. از یک سو خبر رسید در روز‌های اوج‌گیری دوباره این ویروس، ترافیک سنگینی در محور جاده چالوس برقرار است و از سویی عکس‌هایی هم از صف و ازدحام واکسیناسیون در شهر‌های مختلف از جمله مشهد منتشر شده است که سالمندان و همراهان آن‌ها بدون فاصله‌گذاری دقیق و درست اجتماعی منتظر تزریق واکسن هستند. اتفاقی که می‌شد با ثبت‌نام و نوبت‌گیری اینترنتی یا بخش‌بندی نقاط مختلف شهر از آن جلوگیری کرد تا این همه زحمت برای شهروندان فراهم نشود و جلوگیری که قرار است با تزریق واکسن اتفاق بیفتد با ازدحام و احتمال انتقال به همراهان آن‌ها هدر نرود.
 
به هر حال خبر خوش‌حال‌کننده این روز‌ها شروع واکسیناسیون عمومی است؛ حتی اگر بعضی حواشی این اتفاق را تلخ کند. حالا که از واکسن کرونا صحبت کردیم بد نیست این نکته را هم خدمت شما بگوییم که طبق اعلام وزارت بهداشت برای دریافت و تزریق واکسن کرونا نیاز به مراجعه به مراکز بهداشتی نیست. واکسیناسیون علیه کرونا در کشور در چهار فاز برنامه‌ریزی شده که طبق اولویت به افراد پیامک ارسال می‌شود.

بیشتر بخوانید:
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->