منابع خبری از پرواز هواپیما‌های بدون سرنشین در جنوب افغانستان خبردادند طالبان قرارداد ساخت مرحله دوم قطعه چهارم راه آهن هرات_خواف را امضا کردند وقوع انفجار در کابل (۹ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان
سرخط خبرها

روایتی از قانون تابعیت فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی | روز‌های سخت مریم

  • کد خبر: ۶۵۸۰۷
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
روایتی از قانون تابعیت فرزندان ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی | روز‌های سخت مریم
مریم عباسی از پدری افغانستانی و مادری ایرانی در ایران به دنیا آمد، او دو شب پیش میهمان برنامه «شهر زیبا» بود که در ماه مبارک رمضان از شبکه ۵ سیما پخش می‌شود و از مشکلاتی گفت که به دلیل نداشتن شناسنامه با آن‌ها روبه‌رو شده است.
سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ مریم عباسی از پدری افغانستانی و مادری ایرانی در ایران به دنیا آمد، او دو شب پیش میهمان برنامه «شهر زیبا» بود که در ماه مبارک رمضان از شبکه ۵ سیما پخش می‌شود و از مشکلاتی گفت که به دلیل نداشتن شناسنامه با آن‌ها روبه‌رو شده است. مریم سال ۱۳۷۸ در تهران به دنیا آمد؛ اما هنوز پاسپورت افغانستانی دارد و آن‌طور که می‌گوید در دوران مدرسه با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است؛ «من به دلیل اینکه پدرم افغانستانی و مادرم ایرانی بود، مجبور بودم به مدرسه پول بدهم. زمانی که کلاس پنجم آزمون ورود به مدرسه تیزهوشان برگزار می‌شد، من هم رفتم که برای آزمون تیزهوشان ثبت‌نام کنم که گفتند، چون افغانستانی هستی نمی‌توانی شرکت کنی.»
 
مریم عباسی حالا یک خواستگار افغانستانی دارد. خانم عباسی که تجربه ازدواج مادرش با یک مرد خارجی را در خاطر دارد، می‌گوید: «مادر من وقتی با یک مرد افغانستانی ازدواج کرد، خیلی سختی کشید. از وقتی یادم می‌آید مادرم برای شناسنامه من و برادرم در اداره‌ها رفت‌وآمد داشت و هنوز نتوانسته‌ایم شناسنامه بگیریم. در طول این سال‌ها من خیلی وقت‌ها ناامید می‌شدم و به مادرم می‌گفتم که نمی‌خواهد این‌قدر خود را برای دریافت شناسنامه به زحمت بیندازی. به همین دلیل من ابتدا ازدواج با یک مرد افغانستانی را قبول نکردم.»


من به ایران پناه آوردم

سبحان خواستگار مریم است که به دلیل شرایط سخت زندگی از افغانستان به ایران مهاجرت کرده است و می‌گوید از امام رضا (ع) خواسته تا در ازدواج او را یاری کند. او از ترس حملات طالبان از کابل به ایران آمده است. سبحان در پایتخت افغانستان کارمند بخش دوبله یکی از رسانه‌های خصوصی بوده است. او می‌گوید: «یک روز بعد از پایان ساعت کاری همراه با دیگر همکارانم در یک خودروی ون نشسته بودیم تا به خانه برویم که در راه طالبان خودروی ما را هدف قرار دادند، پس از انفجار برای لحظاتی فکر کردم، مرده‌ام.» او بعد از حمله انتحاری یک هفته به کما رفته بود و بعد از اینکه از بیمارستان مرخص شد، پدر و مادرش تصمیم گرفتند تنها پسرشان را به یک کشور دیگر بفرستند.
 
سبحان که در ایران به دنیا آمده و سال‌های زیادی هم در کشور ما زندگی کرده بود بعد از آن حمله تصمیم می‌گیرد برای ادامه زندگی به ایران بیاید. او می‌گوید که عشق به امام رضا (ع) پای او را به ایران کشانده است. او از عشقش به دختر ایرانی روایت می‌کند. عشقی که مشکلات زیادی پیش پای او قرار داده است، پدر دختر خانم برای سبحان شرط گذاشته است که برای ازدواج با دخترش باید مدارک اقامتی معتبر در ایران داشته باشد و حالا سبحان ۶ ماه وقت دارد که اقامت ایران را بگیرد تا بتواند با دختر خانمی که او را دوست دارد ازدواج کند.

این درحالی است که مجلس، قانون اعطای تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را در تاریخ ۱۵ مهرماه سال ۹۸ ابلاغ کرد، قانونی که براساس آن فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند، پیش از رسیدن به سن ۱۸ سال به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی به تابعیت ایران درآیند. با تصویب و ابلاغ قانون اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که با تصویب و ابلاغ آن امید را به زندگی پسر‌ها و دختر‌های زیادی بازگرداند، بچه‌هایی که سال‌ها به دلیل بلاتکلیفی در هویتشان نتوانستند آن‌طور که باید زندگی کنند، اما حالا این قانون در پیچ و خم بوروکراسی اداری گیر کرده است و با گذشت ماه‌ها از ابلاغ آن صدور شناسنامه به کندی پیش می‌رود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->