۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

«اد بزن، پول بگیر» شگرد جدید شیادان فضای مجازی برای انتخابات | کلاهبرداری صورتی

  • کد خبر: ۶۵۹۱۵
  • ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲
«اد بزن، پول بگیر» شگرد جدید شیادان فضای مجازی برای انتخابات | کلاهبرداری صورتی
ماجرای ایجاد ابرگروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی که ظاهرا در حمایت از نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایجاد می‌شوند و با عنوان «اد بزن، پول بگیر» نیز شناخته می‌شوند، از شگرد‌های نخ نمایی است که با رسیدن به ایام انتخابات دوباره پررنگ می‌شود.
محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ وارد نرم افزار‌های محبوبش که می‌شود، ناگهان خودش را درون گروهی جدید با هزاران عضو می‌بیند. اعضایی که برای کار نکرده دستمزد‌های خوبی گرفته اند. او کمی گروه جدید را سبک و سنگین می‌کند تا متوجه می‌شود که چطور تنها با دعوت از دوستان و آشنایانش می‌تواند کسب درآمد کند. او نیز مانند بسیاری از دیگر افراد چشم بسته به عضو کردن تعداد زیادی از دوستان و آشنایانش در این گروه که ظاهرا حامی یکی از نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری هستند، اقدام می‌کند.
 
بعد برای دریافت مبالغی که گردانندگان گروه مدام به آن اشاره می‌کنند، پیام می‌دهد، اما خبری نمی‌شود. تمام پیگیری‌های او مساوی با هیچ است و به منظور انتقام گرفتن از گردانندگان این گروه مجازی، از گروه خارج می‌شود.
ماجرای ایجاد ابرگروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی که ظاهرا در حمایت از نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایجاد می‌شوند و با عنوان «اد بزن، پول بگیر» نیز شناخته می‌شوند، از شگرد‌های نخ نمایی است که با رسیدن به ایام انتخابات دوباره پررنگ می‌شود.


اد نزن، پولی در کار نیست

به گفته رئیس پلیس فتای خراسان رضوی، گردانندگان این گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی با ترفند جذب مخاطب به دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند و معمولا این گونه به کاربران خود القا می‌کنند که در ازای دعوت تعداد مشخصی کاربر به گروه، مبالغی به حساب آنان واریز می‌شود.

سرهنگ جواد جهانشیری افزود: این درحالی است که در این گروه‌ها ممکن است برای تعداد محدودی از افراد مبالغی واریز شود، اما به تمامی کاربران پولی داده نمی‌شود و اگر رسید پولی هم برای کاربر صادر شود، جعلی است که یا به وسیله نرم افزار‌های رسیدساز صادر شده و یا فتوشاپی است. وی با بیان اینکه، این گروه‌ها بیشتر اوقات با سوءاستفاده از عناوین برخی از بانک‌ها و کارخانه‌ها سعی در جلب اعتماد کاربران دارند، بیان کرد: به هیچ عنوان از کانال‌ها و گروه‌هایی که ادعا دارند از کاندیدای خاصی یا جریان خاص سیاسی حمایت می‌کنند فریب نخورده، اطلاعات هویتی خود را برای آن‌ها ارسال نکنید و از واریز وجه به عنوان کمک به ستاد انتخاباتی برای آن‌ها خودداری کنید.

جهانشیری درباره دیگر شگرد‌های به کار رفته در این گروه‌ها تصریح کرد: احتمال ارسال درگاه‌های بانکی فیشینگ برای کاربران وجود دارد که در صورت کلیک بر روی آن و انجام عملیات بانکی برای واریز وجه، اطلاعات بانکی آن‌ها به سرقت رفته و گرفتار یک کلاهبرداری مالی می‌شوند.


واتس آپ صورتی را نصب نکنید

یکی دیگر از شگرد‌هایی که گوشی‌های تلفن همراه یا سیستم‌های شهروندان را به بدافزار‌های مخربی آلوده می‌کند، با عنوان «واتس آپ صورتی» شناخته می‌شود.
رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در این باره توضیح داد: ویروس جدیدی که خود را به عنوان نسخه جدید واتس آپ جا زده، در گروه‌های این پیام رسان در حال دست به دست شدن است. این ویروس که در قالب لینک فعال سازی تم صورتی واتس آپ مشاهده شده، در حقیقت از سوی هکر‌ها برای سرقت حساب کاربری افراد استفاده می‌شود.

جهانشیری با اشاره به اینکه گزارش‌های رسیده به ما نشان می‌دهد که افراد با نصب این نسخه اکانت خود را از دست می‌دهند، بیان کرد: اگر روی لینک ارائه شده با عنوان واتس آپ صورتی ضربه زده و متوجه رفتار‌های عجیبی در حساب کاربری خود شدید، با اقداماتی فوری می‌توانید از خطر این ویروس در امان بمانید.

وی ادامه داد: در اولین گام، سریع این واتس آپ صورتی را حذف کنید و بعد پیوند تمامی نسخه‌های وب واتس آپ را با اکانت خود از بین ببرید. در ادامه کش مرورگر خود را از بخش تنظیمات پاک کنید؛ و مجوز‌ها و دسترسی همه نرم افزار‌های خود را بررسی کنید و اگر مورد مشکوکی بود، آن را غیرفعال کنید.

به خطر افتادن تصاویر و فایل‌های شخصی، مشاهده و سرقت اطلاعات حساب از مهم‌ترین خطرات استفاده از این نسخه‌های جعلی است که البته شرکت سازنده نرم افزار واتس آپ نیز در گزارش‌هایی با هشدار به شهروندان اعلام کرده است که «واتس آپ پینک» یا «واتس آپ گلد» هم نوعی از همین بدافزارهاست که خود را به جای واتس آپ واقعی جا می‌زند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->