سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

یاد بگیرید از خودتان مراقبت کنید

  • کد خبر: ۶۶۰۱۲
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
یاد بگیرید از خودتان مراقبت کنید
تکتم جاوید - کارشناس ارشد روان شناسی
تازه‌ترین آمار‌ها می‌گویند آسیب روانی ناشی از شیوع کرونا برای زنان بیش از مردان جامعه است و این قانونی کلی برای همه دنیاست، زیرا مشکلات زنان در مجموع در همه‌جا پیچیده است.
 
پژوهشگران معتقدند مردان بیشتر مستعد اعتیاد و مشکلات جامعه‌ستیزی هستند، در حالی که زنان بیش از هر بیماری روحی دیگری در معرض اضطراب و افسردگی قرار دارند و نشانه‌های آن در قالب نگرانی مداوم و دلشوره، تنش، خستگی، ترس، بی‌خوابی، پرخوابی، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن، پرخوری عصبی، بی‌نظمی ساعات تغذیه، مشکلات گوارشی، افزایش سردرد‌های تنشی و میگرنی و وجود درد‌های جسمی با علل نامشخص خود را نشان دهد.

وقتی در نبودن واکسن و روش درمان، خانه‌ماندن و فاصله گرفتن از دیگران تنها راه پیش‌گیری بود، شرایط زندگی زنان و مادران زیادی را سخت یا سخت‌تر از گذشته کرد. وضعیت وخیم اقتصادی خانواده، گذراندن همه وقت با یکدیگر در فضای قرنطینه و قرارداشتن در معرض اخبار نگران‌کننده باعث افزایش استرس و رفتار‌های خشونت‌باری می‌شود که قربانی اول آن زنان هستند.
 
هم‌نشینی و هم‌صحبتی با نزدیک‌ترین دوستانشان را از دست دادند. در مقابل، در چهاردیواری خانه ماندند و چرخه آزاردهنده بیدارشدن صبح، غذاپختن و ظرف شستن، مرتب‌کردن مداوم خانه و خوابیدن را تکرارکردند. اگرچه این تکرار‌ها پیش از این هم وجودداشت، اجبار به کار تکراری محدود کردن، روان افراد را مختل می‌کند. سر و کله زدن و مراقبت مداوم از فرزند یا فرزندانی که شاید مشکلاتی جسمی مانند معلولیت دارند یا اختلالاتی روانی مانند بیش‌فعالی یا اتیسم، امید به آینده و انگیزه هر مادری را نابود خواهدکرد، آن هم زمانی که قرار است این کار‌ها را بدون کمک دیگران و به‌تن‌هایی انجام دهد.

زنان بسیاری که خود را قوی می‌دانستند در این چند ماه مجبور به مصرف داروی آرام‌بخش یا ضدافسردگی شدند. برخی از آن‌ها هم که مصرف‌کننده دارو بودند ناگزیر از افزایش دوبرابری دوز داروی روان‌پزشکی شدند در حالی که پیش از همه‌گیری کرونا بیماری‌شان کنترل‌شده و میزان دارو‌ها کمتر بود.
 
از دست دادن شغل در این یک سال که برای زنان بیش از مردان اتفاق می‌افتد، طلاق عاطفی یا جدایی رسمی، و مرگ نزدیکان هم دوران غم و سوگ خودش را دارد که هم‌زمانی با کرونا فرصت تمیز دادن از هم یا درمان آن را نمی‌دهد. بارداری، دوران زایمان و شیردهی هم رنج‌هایی دارد که تنها یک زن از آن باخبر است و شاید محدود شدن به خانه و حل کردن مشکلات به‌تن‌هایی میزان افسردگی پس از زایمان را بیشتر
کرده باشد.
 
در چنین شرایطی شاید بهترین توصیه به زنان آموزش روش‌های خودمراقبتی باشد. البته اگر دچار علائم حاد روانی و تغییر شدید در روحیات خود یا خشونت خانگی هستید، ابتدا باید به روان‌پزشک یا روان‌شناس مراجعه کنید. در کنار روش‌های درمانی آنان، اینکه یاد بگیرید از خود در شرایط سخت مراقبت کنید اهمیت بسیاری دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->