پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران مهروموم ۱۹ کافه سنتی و کافی‌شاپ در مشهد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیاده‌سازی امکان پرداخت پول با موبایل به جای کارت در ۶ بانک اعلام قیمت تضمینی ۱۲ محصول کشاورزی بازار مسکن همچنان در رکود تعطیلات آخر هفته همچنان یک روز است وزیر صمت: حجم واردات خودرو به حدی بوده که در بنادر جا نداریم | افزایش قیمت خودرو به دلیل نوسانات دیگر بازار است هزار و ۴۱۷ پرونده تخلف تعزیراتی در طرح نوروزی خراسان رضوی تشکیل شد بودجه زیارت برای ۴ شهر زیارتی، تنها ۳۵۰ میلیارد تومان در جلسه خودرویی وزیر صمت با شورای رقابت چه گذشت؟ (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) گرانفروشی و عدم رعایت قوانین نظام صنفی، عمده تخلف در پلمب کافی شاپ و کافه سنتی در مشهد
سرخط خبرها

زمان انتظار برای خانه‌دار شدن اعلام شد+ نمودار

  • کد خبر: ۶۶۰۶۳
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
زمان انتظار برای خانه‌دار شدن اعلام شد+ نمودار
بر فرض محال اگر یک خانوار کل درآمدخود را خرج نکند و پس‌انداز کند، چقدر طول می‌کشد صاحب خانه شود؟ مرکز آمار ایران می‌گوید تا سال ۹۸ حداقل شش سال!

به گزارش شهرآرانیوز، روند شاخص توان‌پذیری مسکن نشان می‌دهد که در سال ۹۸ این شاخص در بالاترین وضعیت خود در دهه ۹۰ قرار گرفته و بدترین شرایط را داشته است.

بنابر آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار در خصوص وضعیت عدالت اجتماعی در زمستان ۹۹، در بخشی از آن توان خرید مسکن در ایران در دهه ۹۰ محک زده شده است.

رکورد‌های شاخص توان‌پذیری مسکن در دهه ۹۰

شاخص توان‌پذیری مسکن، به نسبت هزینه خرید مسکن به درآمد سالانه خانوار اطلاق می‌شود. از آنجا که متراژ میانگین خرید و فروش شده در کشور غالبا ۸۰ متر محاسبه می‌شود از این رقم می‌توان برای متوسط مسکن خریداری شده توسط خانوار‌ها استفاده کرد.

به عبارت دیگر این شاخص بیان می‌کند که یک خانوار برای خانه دار شدن چند سال نیاز دارد که تمامی درآمد خود را پس‌انداز کند؟ بنابراین هر چه این شاخص بالاتر باشد یعنی زمان دراز تری برای خانه دار شدن اشخاص سپری خواهد شد و این یعنی توان خرید مسکن در افراد جامعه پایین‌تر آمده است.

بررسی سالانه شاخص توان پذیری مسکن در دهه ۹۰ نشان میدهد که این رقم در کل خانوار‌های شهری از ابتدای دهه ۹۰ تا پایان سال ۹۸، مسیری نوسانی را سپری کرده است. کمترین حد زمان انتظار برای خانه دار در آمار‌های دهه ۹۰ به سال ۱۳۹۶ و بیشترین حد آن به سال ۱۳۹۸ تعلق گرفته است.

 

زمان انتظار برای صاحبخانه شدن اعلام شد+ نمودار

به عبارت دیگر پس از آنکه توان خرید مسکن از سال ۹۴ رفته رفته داشت افزایش می‌یافت به یکباره در سال ۹۷ کاهشی دوباره پیدا کرده و به کمترین حد خود در سال ۹۸ رسید.

با توجه به اینکه رقم محاسبه شده از میانگین قیمت مسکن در این سال متری ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و درآمد سالانه خانوار ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است به طور میانگین برای یک خانوار شهری در ایران در سال ۹۸، تقریبا ۶ سال زمان می‌برد تا شخص با پس‌انداز تمام درآمد خود صاحب خانه بشود. یعنی اگر خانواری همه درآمد خود را پس‌انداز کند و هیچ هزینه‌ای نکند باز هم ۶ سال زمان نیاز دارد تا صاحب خانه شود. طبیعتا این رقم برای سال‌های جاری با توجه به افزایش قیمت مسکن در ایران بسیار بیشتر از ۶ سال شده است.

آمار قابل تامل دیگر در باره متوسط درآمد خانوار شهری به متوسط قیمت هر متر مربع مسکن است. این نسبت از ۲۲ درصد در سال ۹۶ به ۱۳ درصد در سال ۹۸ درصد رسیده است. این شاخص نشان می‌دهد قدرت درآمد مردم برای خرید مسکن ظرف دو سال به شدت سقوط کرده است. نکته دیگر اینکه رقم ثبت شده در سال ۹۸ پایین مقدار در دهه ۹۰ بوده است.

زمان انتظار برای صاحبخانه شدن اعلام شد+ نمودار

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->