نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

ابراز نگرانی عبدالله از آینده تلخ افغانستان با ادامه اختلافات در این کشور

  • کد خبر: ۶۶۰۶۴
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲
ابراز نگرانی عبدالله از آینده تلخ افغانستان با ادامه اختلافات در این کشور
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با انتقاد از ادامه اختلاف احزاب ،گروهها و دولت افغانستان بر سر یک طرح واحد برای گفت وگو با طالبان، هشدار داد ادامه این وضعیت آینده تلخی را برای کشور رقم می زند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و دولت این کشور تاکنون در سکوت تلاش می‌کردند تا یک اجماع داخلی را در صف مقابل طالبان برای گفت وگوهای صلح بوجود بیاورد اما ناکامی این تلاش‌ها باعث شده که عبدالله عبدالله اکنون به صورت آشکار نسبت به آینده تلخ هشدار دهد.

 

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان خطاب به رهبران سیاسی این کشور گفته است که یا متحد شوید و یا منتظر جنگ سخت و تلخی در کشور باشید.

 

عبدالله به یک رسانه غربی گفته است، در صورتی که وحدت رهبران قدرتمند فعلی در کابل تأمین نشود، تاریخ و میلیون‌ها افغان درباره‌ این رهبران به سختی قضاوت خواهند کرد.

 

وی افزود صلح به نفع هر دو طرف است و طالبان نیز باید تمام خواسته های خود را در میز مذاکره مطرح کنند تا مورد بحث قرار گیرد.

 

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اشاره به دریافت پیام هایی از طالبان در روزهای گذشته گفت که طالبان باید تمام خواسته های خود را در میز مذاکره مطرح کند.

 

وی با بیان اینکه طالبان از راه جنگ و زور نمی تواند پیروز شود گفت قدرت های منطقه و جهان از جمله پاکستان نمی خواهد که طالبان از راه زور به قدرت برسد.

 

طی روزهای گذشته محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نشست هایی را برای ایجاد اجماع با نمایندگان مجلس ،رهبران مطرح احزاب سیاسی ،مشاوران و معاونان سیاسی برگزار کرده است اما هشدار عبدالله نشان دهنده عدم توافق بین انها در باره صلح افغانستان است.

 

آگاهان سیاسی نسبت به متحد نشدن رهبران سیاسی در برابر طالبان هشدار می دهند.

 

«میرزامحمدیارمند» آگاه مسائل سیاسی و معاون سابق وزارت کشور افغانستان روز دوشنبه به ایرنا گفت که متاسفانه احزاب سیاسی و رهبران کشور در چنین وضعیتی بیشتر به دنبال منافع شخصی و خانوادگی خود هستند.

 

وی افزود:رهبران سیاسی اکنون برای دستیابی به سهم بیشتر در پست های دولتی چانه زنی می کنند و برخی احزاب هم بر سرنوع نظام آینده به جدل می پردازند.

 

این کارشناس سیاسی گفت که اگر جناح جمهوریت با ۱۰ طرح در نشست استانبول، حضور یابند، جامعه جهانی وقتی برای بررسی آن ندارد، پس آنها باید برسر یک طرح واحد توافق کنند و از منافع شخصی و خانوادگی برای منافع ملی و کشوری بگذرند.

 

وی هشدار داد اگرجنگی آغاز شود رهبران سیاسی که در این سالها پول و سرمایه زیادی اندوخته اند ،تمام سرمایه خود را از دست می دهند.

 

«محبوبه سراج» چهره آگاه سیاسی و اعضای خانواده شاه سابق افغانستان هم هشدار داد در صورت آغاز جنگ بسیاری از رهبران و احزاب سیاسی درآمدهای میلیونی خود را از دست می دهند.

 

وی اظهار داشت هرچند روشن نیست که این درآمدها در دو دهه گذشته از چه طریقی تامین شده است اما با آغاز یک جنگ دیگر همه متضرر می شوند.

 

«تهمینه تیموری» از فعالان فضای اجتماعی و خبرنگار نیز درتوئیتی نوشت ‏شماری از فرماندهان جنگی و سیاستمداران همیشه منتظر شروع جنگ دیگری‌ هستند زیرا آنها منافع خود را در جنگ می بینند.

 

این در حالی است که برگزاری نشست استانبول برای صلح افغانستان که قرار بود اردیبهشت برگزار شود همچنان با عدم تمایل طالبان برای شرکت در این نشست در هاله ای از ابهام قرار دارد.از سوی دیگر گسترش جنگ در افغانستان بر پیچیدگی موضوع افزوده است به گونه ای که در درگیرهای ۲۴ ساعت گذشته بین طالبان و نیروهای دولتی ۲۰۰ نفر کشته و مجروح شده اند.

 

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->