زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پردیس تئاتر در برزخ هنر

  • کد خبر: ۶۶۰۷۱
  • ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
پردیس تئاتر در برزخ هنر
احسان خزاعی | سردبیر شهرآرانیوز
خراسان مهد هنر است و فرهنگ و ادب؛ از دیرباز چنین بوده است و باور دارم آن‌قدر مبرهن هست این گزاره که نیازی به ذکر دلایل و نام‌بردن از چهره‌های سرشناس این وادی و شاهدآوردن آن‌ها بر این مدعا نباشد.


چنین سرزمینی، اما شوربختانه هیچ‌گاه در تاریخ، آن‌چنان که باید و شاید، در بزرگداشت اهالی فرهنگ و هنرش سربلند نبوده و اسفناک‌تر اینکه در بسیاری موارد، با رفتار‌های تلخ و گزنده، آنان را یا از این دیار تارانده و به کوچ اجباری وا داشته یا به گوشه عزلت رانده است. در این باره نیز، مثال فراوان است و ذکر آن، تنها موجب اطاله کلام می‌شود.

با چنین چهره و تاریخ درخشانی و این رفتار‌های نابخردانه مکرر، به نظر می‌رسد که دیار خردمندپرور خراسان و به‌ویژه مشهد، باید تلاشی هرچند کوچک برای جبران این ناملایمات تاریخی و ادای احترام به فرهنگ و هنر این سرزمین انجام دهد. بازآرایی مسیر منتهی به آرامگاه فردوسی بزرگ و ساخت جلوخان فردوسی، بی‌تردید گام مهمی در این مسیر بود. کاری که به غلط سال‌ها مغفول مانده بود. به باور من، اما آغاز پروژه ساخت پردیس تئاتر مشهد، به مراتب از آن مهم‌تر است؛ از آن‌رو که بازپیرایی اطراف آرامگاه فردوسی، تکریم برجسته‌ترین چهره ادبی و حماسی این دیار است و صد البته نیکو و ساخت این پردیس، فراهم آوردن امکان و بستری است برای اهالی امروز هنر در عرصه نمایش تا خلق اثر کنند و مسیر درخشان تاریخ هنر خراسان را تداوم بخشند؛ آن‌هم در روزگارانی که هنر، به هزار و یک دلیل معقول و غیرمعقول، روزگار خوشی را سپری نمی‌کند و در برزخی از نا‌امیدی و ناتوانی گرفتار آمده است.

در چنین شرایطی، این کاری به مراتب نیکوتر است. باشد که به سرانجام رسد و در مسیری درست از آن بهره‌برداری شود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->