کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

در ضرورت بازخوانی کتاب‌های نجف دریابندری به مناسبت سالروز درگذشت او

  • کد خبر: ۶۶۱۷۴
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
در ضرورت بازخوانی کتاب‌های نجف دریابندری به مناسبت سالروز درگذشت او
کارنامه زنده یاد نجف دریابندری (۱۳۹۹ - ۱۳۰۸)، مترجم صاحب‌نام ایرانی که امروز سالگرد درگذشت اوست، دو وجه بسیار سودمند برای داستان‌نویسان و خوانندگان ادبیات داستانی دارد.
خراسانی | شهرآرانیوز - کارنامه زنده یاد نجف دریابندری (۱۳۹۹ - ۱۳۰۸)، مترجم صاحب‌نام ایرانی که امروز سالگرد درگذشت اوست، دو وجه بسیار سودمند برای داستان‌نویسان و خوانندگان ادبیات داستانی دارد. او با انتخاب نمونه‌هایی ناب از آثار ادبیات غرب و ارائه ترجمه‌هایی درخور و پرطرف‌دار از آن‌ها تقریبا جای تردیدی برای مخاطبانش باقی نمی‌گذارد که با متونی درجه‌یک و نزدیک به قلم آثار ویلیام فاکنر (گوربه‌گور؛ یک گل سرخ برای امیلی)، مارک توئین (بیگانه‌ای در دهکده؛ سرگذشت هاکلبری فین)، ارنست همینگوِی (پیرمرد و دریا؛ وداع با اسلحه)، ای. ال. دکتروف (رگتایم؛ بیلی باتگیت) و کازوئو ایشی‌گورو (بازمانده روز) روبه‌رو هستند.
 
این مخاطبان چه نویسنده باشند و چه خواننده، تا حد زیادی می‌توانند اطمینان داشته باشند که دریابندری تلاش ستایش‌برانگیزی برای نزدیک شدن به ویژگی‌های اثر اصلی به خرج داده است تا ترجمه‌ای خواندنی از اثری ماندگار پیش‌روی او بگذارد. روشن است که این خدمت او چقدر در پیشرفت قلمی داستان‌نویسان ما و ارتقای فرهنگ کتاب‌خوان‌های ایرانی سودمند خواهد بود، اما نجف در حوزه‌های دیگری نیز قلم زده که از برگردان نمایش‌نامه تا تألیف و ترجمه متون فلسفی و طنز... را در برمی‌گیرد.
 
نگارنده قاطعانه عرض می‌کند که حتی مطالعه این متون و باز حتی «کتاب مستطاب آشپزی» استاد نیز می‌تواند برای نویسندگان ما آموزنده و کاربردی باشد. این کارایی به ویژگی نثر شیرین و روان او برمی‌گردد که در جایگاه نثری شاخص، جنبه‌های آموزشی پررنگی دارد. دریابندری ادبیات کهن ایران به ویژه بوستان سعدی – کتاب مورد علاقه‌اش – را خوب خوانده و این پشتوانه را با خلاقیت خود به زیبایی درآمیخته و خواسته یا ناخواسته، هم نمونه‌هایی از نوشتار سالم فارسی ارائه کرده و هم پیشنهاد‌هایی برای نوشتن عرضه داشته است.
 
در تألیف مشهور آشپزی‌اش یعنی «کتاب مستطاب آشپزی» او یخ‌بند را به‌جای فریزر، پیشارک و پسارک را به‌جای اردور و دسر، و در ترجمه رمان زیبای «رگتایم» خواباندن را به‌جای پارک کردن خودرو و پاگرد را برای فضای باز انتهایی قطار به کار می‌برد. نثر او گنجینه‌ای غنی از واژه‌های احیاشده فارسی در کنار واژه‌های نوساخته است که هم می‌تواند بار داستانی زبان نویسنده را تقویت کند و هم دایره واژگانش را گسترش ببخشد. با این نگاه، کتاب‌های دریابندری را دوباره و چندباره بخوانیم.
 

 
طرح: همشهری/ محمدرضا اکبری براساس عکسی از حمید جانی‌پور
 

 
در ضرورت بازخوانی کتاب‌های نجف دریابندری به مناسبت سالروز درگذشت او
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->