زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها

برای جلوگیری از کرونا چه مکمل‌ها و ویتامین‌هایی باید مصرف کرد؟

  • کد خبر: ۶۶۱۸۵
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
برای جلوگیری از کرونا چه مکمل‌ها و ویتامین‌هایی باید مصرف کرد؟
نقش ویتامین‌ها در مقاومت بدن و مبارزه با ویروس بی‌شک مهم است، اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه و از کدام ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای مبارزه با کووید19 و افزایش ایمنی بدن استفاده کنیم؟

جانقربان| شهرآرانیوز- بعد از شیوع کرونا و اوج‌گیری آن، یکی از مباحثی که بسیار مطرح می‌شد و می‌شود، این است که با افزایش مقاومت بدن، توان مقابله با این ویروس را افزایش دهیم؛ افزایش مقاومتی که خیلی‌ها آن را در مصرف قرص‌ها، شربت‌ها و کپسول‌های ویتامینه و مکمل‌ها جست‌وجو می‌کنند و با افراط و تفریط دراین‌زمینه مشکلاتی را برای خود به وجود می‌آورند.


نقش ویتامین‌ها در مقاومت بدن و مبارزه با ویروس بی‌شک مهم است، اما سؤال اینجاست که تا چه اندازه و از کدام ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای مبارزه با کووید19 و افزایش ایمنی بدن استفاده کنیم؟

 

مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها را خودسرانه مصرف نکنیم

بعضی متخصصان تغذیه بر این باورند که برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نقش دارند، اما مصرف خودسرانه و بی‌رویه مکمل‌های حاوی این ریزمغذی‌ها ممکن است باعث بروز اختلالاتی در عملکرد بدن شود.


افراد با کمبود مواد مغذی و ضعف سیستم ایمنی بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های ویروسی و نیز تشدید شرایط بیماری پس از ابتلا به آن قرار دارند. بنابراین، بررسی وضعیت تغذیه‌ای و برطرف‌کردن کمبودهای آن برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های ویروسی و درمان آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد.

 

 

 

 

یک پزشک داروساز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز دراین‌زمینه گفت:بهترین توصیه برای حفظ ایمنی بدن در برابر بیماری ها استفاده از فراورده های طبیعی است.

دکتر سعید اسلامی افزود: رعایت الگوی غذایی سالم بسیار اهمیت دارد و در بحران‌هایی مانند کرونا، استفاده از یک الگوی تغذیه‌ای سالم از مهم‌ترین و اساسی‌ترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن به‌شمار می‌رود.

 

از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنیم

 

دکتر محمدحسن اعلمی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز در این زمینه اظهار کرد: باتوجه به اینکه کرونا داروی ویژه‌ای ندارد، برای پیشگیری از آن تنها راه حل اساسی توجه به سیستم ایمنی بدن  و تقویت آن است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده خودسرانه از مکمل‌ها به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و برای تقویت ایمنی بدن استفاده از میوه‌های فصل و سبزیجات تازه توصیه می‌شود. همچنین چنانچه نیاز به مصرف مکمل بود براساس دستورالعمل ارائه شده در داخل جعبه و یا نظر پزشک باید عمل شود.

این پزشک گفت: توصیه می‌شود افراد به صورت روزانه دو تکه میوه استفاده کنند و همچنین در برنامه غذایی خود حبوبات را قرار دهند و از مصرف غذا‌های چرب و شور پرهیز کنند.


به‌گفته این متخصص، به دلیل عدم استفاده کافی از نور خورشید در جامعه ما یکی از ویتامین‌هایی که مصرف آن توصیه می‌شود، ویتامین D است. میزان مصرف این ویتامین برای افراد بالای ۱۲سال ماهانه یک مکمل ویتامین D با دز ۵۰هزار واحدی و در کودکان ۲ تا ۱۲سال نیز مصرف هر ۲ ماه یک عدد مکمل ۵۰هزار واحدی ویتامین D توصیه می‌شود.

 

مکمل‌ها را در کدام مواد غذایی بیابیم؟

در کنار توصیه‌های متخصصان می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که مواد مغذی بسیاری در عملکرد مناسب و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند که عبارت‌اند از:

ویتامین A
یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که کمبود آن زمینه را برای بروز عفونت فراهم می‌کند. ویتامین A یک ویتامین ضدالتهاب است که در بعضی عملکردهای سیستم ایمنی بدن نقش دارد و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.
منابع غنی ویتامین A: جگر، قلوه، زرده تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌های زردرنگ.

ویتامین D
مطالعات جدید نشان داده است که ویتامین D از ابتلا به عفونت‌های تنفسی به‌ویژه عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌کند. دریافت مناسب این ویتامین از منابع غذایی به‌صورت روزانه منجر به افزایش ایمنی بدن می‌شود.
منابع غنی ویتامین D: ماهی‌های چرب، لبنیات، زرده تخم‌مرغ.

ویتامین E
این ویتامین از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و به بدن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.
منابع ویتامین E: مغزها مانند بادام، بادام زمینی، فندق و روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتاب‌گردان، ذرت و سویا.

ویتامین B6
این ویتامین در تولید سلول‌های سفید خون نقش دارد.
منابع غنی از ویتامین B6: منابع پروتئینی، سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و میوه‌ها (غیر از مرکبات).

ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 باعث پیشرفت سریع عفونت‌های ویروسی می‌شود. این ویتامین در تولید سلول‌های سفید خون نقشی حیاتی دارد و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. توصیه می‌شود این ویتامین از منابع غذایی آن تأمین شود.
منابع غنی ویتامین B12: پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی‌ها، پرندگان، لبنیات و تخم‌مرغ.

ویتامین C
این ویتامین ازجمله ویتامین‌های محلول در آب است که به کمک تجمع در سلول‌های داخلی سبب ازبین‌رفتن باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شود. این ویتامین علاوه بر اینکه آنتی‌اکسیدانی قوی است، منجر به بهبود جذب آهن در بدن می‌شود. نگهداری طولانی‌مدت در یخچال، پختن، گرمای هوا، نور و دخانیات باعث ازبین‌رفتن این ویتامین می‌شود.
منابع غنی ویتامین C: میوه‌ها مانند پرتقال، لیمو، کیوی، فلفل‌دلمه‌ای، انواع کلم و گوجه‌فرنگی.

روی (زینک)
کمبود روی با کاهش تعداد ماکروفاژها و افزایش استرس اکسیداتیو منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.
منابع غنی روی: غلات کامل، لبنیات و منابع حیوانی.

سلنیوم
مصرف کافی سلنیوم باعث کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و نیز سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.
منابع غنی از سلنیوم: منابع پروتئین حیوانی، موز، لبنیات، قارچ و برنج قهوه‌ای.

آهن
آهن در منابع گیاهی و حیوانی یافت می‌شود و کمبود آن آسیب‌دیدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن را به‌همراه دارد. اگر منابع غذایی همراه با غذاهای حاوی ویتامین C مصرف شوند، جذب آهن افزایش می‌یابد.
منابع غنی از آهن: گوشت قرمز، مرغ، سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک، غلات کامل و تخم‌مرغ.

گفتنی است مصرف دزهای بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی اثر محافظتی ثابت‌شده‌ای در پیشگیری از بیماری‌های عفونی ندارد؛ بنابراین برای افرادی که دریافت کافی از منابع غنی مواد غذایی گفته‌شده ندارند، مکمل در حد استاندارد توصیه می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->