بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی افزایش ۴۸ درصدی واردات قهوه به کشور زمان برگزاری مزایده جدید شمش طلا اعلام شد+ جزئیات متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور مسیر دسترسی کشاورزان به یافته‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیل می‌شود بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان در بازار آزاد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر جهاد کشاورزی: خراسان رضوی می تواند پایلوت تولید نان کامل باشد + فیلم قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | نرخ طلا ثابت ماند نقش قانون‌گذاری و نظارت بسیار ضعیف در حوزه ایمنی و بهداشت کار آخرین وضعیت اجاره خانه در مشهد | سهم اجاره در سبد هزینه خانوار بیشتر شده است تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی شناسه «یکتا» چیست؟ + نحوه تبدیل پروانه‌کسب کاغذی به الکترونیکی گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران وارد می شود اجاره مسکن در منطقه طلاب مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | تعدد فایل‌های کمتر از ۱۰۰ متر (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) عراق، اصلی‌ترین مقصد صادرات مرغ منجمد ایرانی ورق در بازار خودرو برگشت؛ قیمت‌ها صعودی شد | آخرین قیمت پژو، سمند، ساینا، شاهین، دنا و تارا (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر کار: مسکن، معیشت، اشتغال و دستمزد مهمترین دغدغه‌های جامعه کارگری است هفته کارگر رسید، تکلیف دستمزد کارگران مشخص نشد قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | رقابت تارا و ۲۰۷ در مسیر گرانی (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت روغن مایع در بازار + جدول (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار برای خریدوفروش طلای عیارپایین و بدل‌اندازی به‌جای طلا در بستر سایت‌ها
سرخط خبرها

جزئیات افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت | خودرو ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان گران شد!

  • کد خبر: ۶۶۲۲۲
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
  • ۱
جزئیات افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت | خودرو ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان گران شد!
براساس مصوبه شورای رقابت قیمت ۲ خودروی پرتقاضای پژو پارس سال ایران‌خودرو با افزایش حدود ۱۰ میلیون تومانی از ۱۲۲میلیون و ۴۱۰هزار تومان به حدود ۱۳۲ میلیون تومان و ساینای دنده‌ای سایپا با افزایش ۱۲ میلیون تومانی ازحدود ۱۳۰ به ۱۴۲ میلیون تومان می‌رسد

 به گزارش شهرآرانیوز، با وجود مخالفت مجلس و فعالان صنفی و برخی کارشناسان با افزایش رسمی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی در شرایط کاهش نرخ ارز و شکست قیمت‌های حاشیه بازار خودرو، سرانجام شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری خود به‌طور متوسط محصولات ایران خودرو را ۸.۲ درصد و سایپا را ۸.۹ درصد گران کرد.
ورود دلار به کانال ۲۱ هزار تومان زمینه ریزش ۲ تا ۴ میلیون تومانی قیمت برخی خودرو‌های پرتیراژ داخلی طی ۲ روز گذشته را فراهم کرد به‌نحوی که قیمت حاشیه بازار پژو ۲۰۷ اتوماتیک با کاهش ۴ میلیون تومانی از ۳۸۳ به ۳۷۹ میلیون تومان رسید، بقیه خودرو‌های داخلی نیز کاهش قیمت چند میلیون تومانی را تجربه کردند و حتی قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار با کاهش قابل‌توجهی مواجه شد. علاوه بر آن فعالان صنفی از تداوم سیر نزولی قیمت خودرو‌های داخلی درصورت کاهش بیشتر نرخ ارز خبر می‌دهند.

کاهش قیمت خودرو در حاشیه بازار در شرایطی است که پیش از این رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از ابتدای امسال از افزایش رسمی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی طی ۳‌ماهه نخست امسال خبر داده بود؛ موضوعی که به‌گفته فعالان صنفی و کارشناسان یکی از عوامل جهش قیمت خودرو در آگهی‌های فضای مجازی از ابتدای امسال بود و به‌دلیل مخالفت نمایندگان مجلس و برخی دستگاه‌های نظارتی، موجب عقب‌نشینی رئیس شورای رقابت از اظهارنظر قبلی شد. با وجود این مخالفت‌ها و تغییر مواضع، شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری خود حکم به افزایش ۸.۲ تا ۸.۹ درصدی محصولات ایران‌خودرو و سایپا داد؛ افزایش قیمتی که در شرایط رکود بازار و ریزش قیمت خودرو‌های داخلی، موجب افزایش موج انتقاد‌ها نسبت به مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو بر مبنای نرخ ارز و تورم بخشی صنعت خودرو در ۳ ماهه پایانی سال ۹۹ شده است.

رأی شورای رقابت به گرانی رسمی خودرو

زمزمه‌های تازه افزایش قیمت خودرو پس از نشست دوشنبه هفته گذشته شورای رقابت برای تعیین دوره زمانی محاسبه نرخ تورم بخشی و افزایش رسمی قیمت خودرو به گوش می‌رسید؛ نشستی که به‌دلیل مخالفت برخی اعضای شورا بی‌نتیجه مانده و مقرر شد تا اعضای شورا در نشست روز دوشنبه هفته جاری خود مجددا این موضوع را در دستور کار قرار دهند. فرشاد فاطمی اردستانی، عضو شورای رقابت یکشنبه هفته جاری در گفتگو با همشهری از احتمال افزایش قیمت خودرو‌های داخلی در شورای رقابت درصورت ارائه پیشنهاد مرکز ملی رقابت و تصویب دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو در این شورا خبر داده و اعلام کرده بود که برخی اعضای شورا با شیوه کنونی تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت مخالف هستند.
علاوه بر آن برخی نمایندگان از مخالفت مجلس با افزایش رسمی قیمت خودرو با توجه به شرایط کنونی بازار و حداقل تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خبر دادند با وجود این اعضای شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری ضمن افزایش متوسط ۸.۲ تا ۸.۹ درصدی قیمت خودرو‌های پرتیراژ داخلی، دوره زمانی ۶ ماهه برای بررسی نرخ تورم بخشی و تعیین ضوابط جدید گرانی خودرو‌های داخلی را مصوب کردند و بر این اساس قیمت‌های مصوب مذکور تا پایان شهریور‌ماه امسال معتبر خواهد بود. براساس مصوبه دوشنبه هفته جاری شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط ۸.۲درصد و محصولات سایپا به‌طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت.
براساس این مصوبه تمامی افرادی که تا پایان سال ۱۳۹۹ جهت خرید خودرو ثبت نام کرده و پیش پرداخت داشته و مشمول دریافت سود نیستند، از افزایش رسمی ۸.۲ تا ۸.۹ درصدی قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا معاف خواهند بود. همچنین در این مصوبه آمده است که براساس نرخ تورم بخشی یکساله اعلام شده توسط بانک مرکزی، با کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در ۳ ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره‌وری، شورای رقابت نهایتاً برای شرکت ایران خودرو به‌طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به‌طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت را محاسبه کرد که با درنظر گرفتن معافیت بند یک این مصوبه برای تمامی خودرو‌های مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

میزان افزایش رسمی قیمت برخی خودرو‌های داخلی

شورای رقابت که افزایش رسمی قیمت خودرو در سال ۹۹ را هر ۳ ماه یک‌بار در دستور کار قرار داده بود در زمستان سال گذشته قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو را تغییر نداد و مقرر شد تا اعمال افزایش قیمت محصولات این ۲ شرکت خودرو‌سازی به سال ۱۴۰۰ موکول شود. بر این اساس شورای رقابت در نشست دوشنبه هفته جاری خود با مشخص کردن تکلیف افزایش قیمت خودرو برای فصل نخست سال ۱۴۰۰، به‌طور متوسط قیمت محصولات ایران خودرو را ۸.۲ درصد و محصولات سایپا را ۸.۹ درصد گران کرد. با این مصوبه قیمت رسمی برخی محصولات پرتقاضای ایران خودرو و سایپا افزایش ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی را شاهد خواهد بود به‌نحوی که قیمت رسمی پژوپارس ایران خودرو در کارخانه با افزایش حدود ۱۰ میلیون تومانی از ۱۲۲میلیون و ۴۱۰هزار تومان به حدود ۱۳۲ میلیون تومان و نرخ رسمی ساینای دنده‌ای سایپا با افزایش ۱۲ میلیون تومانی از حدود ۱۳۰ به ۱۴۲ میلیون تومان می‌رسد.
همچنین قیمت کنونی کارخانه ساینا رینگ فولادی حدود ۹۳میلیون تومان است که با افزایش ۱۲ میلیون تومانی به ۱۰۵ میلیون تومان و ساینای آپشنال از ۹۱ میلیون به ۱۰۱ میلیون تومان می‌رسد و نرخ بازار کنونی این خودرو‌ها که به‌ترتیب ۱۲۸ و ۱۴۱ میلیون تومان است، بازهم افزایش خواهد یافت. این افزایش رسمی قیمت در حالی است که پژو پارس سال اکنون در حاشیه بازار با قیمت حدود ۲۱۰ میلیون و ساینای دنده‌ای به نرخ ۱۶۲ تا ۱۷۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و مشخص نیست که با افزایش رسمی قیمت این خودرو‌ها توسط شورای رقابت، نرخ حاشیه بازار آن تا چه حد افزایش خواهد یافت. با این مصوبه همچنین قیمت کارخانه پژو پارس اتوماتیک از ۱۸۷میلیون و ۳۰۳ هزار تومان به ۲۰۳میلیون، پژو پارس دوگانه‌سوز از ۱۲۷میلیون به ۱۳۷میلیون و پژو پارس تی‌یو ۵ از ۱۲۷میلیون به ۱۳۷میلیون تومان افزایش می‌یابد و مشخص نیست که با این افزایش رسمی قیمت، قیمت حاشیه بازار این خودرو‌ها که اکنون به‌ترتیب ۳۲۸ میلیون، ۲۲۵ میلیون و ۲۴۲ میلیون تومان است، تا چه حد افزایش خواهد یافت.

گرانی بی‌دلیل خودرو؛ دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ورود کرده و از شوک جدید به بازار جلوگیری کنند، گفت: نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته و از سوی دیگر قیمت فولاد نیز تعدیل شده است بنابراین دلیلی برای رشد بهای خودرو وجود ندارد. اله‌وردی دهقانی با انتقاد از تصمیم شورای رقابت برای افزایش رسمی ۹ درصدی قیمت خودرو در کارخانه، افزود: قصه پرغصه خودرو و خودروسازی در کشور ما تمام شدنی نیست و خودروسازان بازار را به‌صورت انحصاری در اختیار داشته و هر زمان که اراده کنند، به بهانه‌های مختلفی به‌دنبال افزایش قیمت هستند.
او بابیان اینکه مردم ما شایسته استفاده از خودروی باکیفیت و با امنیت بالا هستند، افزود: خودروسازان نباید تنها به‌دنبال افزایش قیمت باشند بلکه باید برای تولید باکیفیت تلاش کنند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از آنجا که خودروسازان مدعی هستند که تولید آن‌ها ارزبری دارد در نتیجه با افزایش نرخ ارز خواستار گرانی خودرو هستند باید به این نکته نیز توجه کرد که اکنون نرخ ارز نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از تصمیم‌گیری نهایی درباره عرضه خودرو در بورس در جلسه هفته آینده مجلس خبر داد و گفت: پیش از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، کمیسیون یک جلسه برای تعیین تکلیف و بررسی این طرح و به‌ویژه تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس برگزار کرد. علی جدی، افزود: پس از اصلاح ماده ۴، طرح ساماندهی صنعت خودرو و تصویب آن در کمیسیون، طرح برای بررسی در جلسه علنی تقدیم هیأت رئیسه مجلس می‌شود.

منبع: همشهری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
0
0
درسال ۹۸ ایران‌خودرو ثبت نام کردم ..تاریخ تحویل ۲۱اردیبهشت بود که انجام ندادن و به ما سود ۱۷میلیون تومنی تعلق گرفت ...آخه مدیریت تا چقد می‌تونه ضعیف باشه ...فقط با مردم عادی و کم درآمد دارن فشار میارن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->