کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

هشدار وزیر بهداشت درباره کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی

  • کد خبر: ۶۶۲۳۴
  • ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
هشدار وزیر بهداشت درباره کرونای هیبرید هندی - کالیفرنیایی
وزیر بهداشت از شناسایی ۳۸ مورد مبتلا و مشکوک به ویروس جهش‌یافته آفریقایی، ۱۳ مورد ابتلا به ویروس جهش یافته هندی و شناسایی ۱۰ مورد ابتلا به ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، سعید نمکی در حاشیه اجلاس مجازی معاهده بین المللی واکنش پاندمی کرونا اظهار داشت: امروز نشستی ویدئوکنفرانسی با مدیران و وزرای بهداشت مدیترانه شرقی داشتیم؛ بعد از هجمه ویروس کرونا، همه کشور‌ها دچار مشکل شدند و ساختار سازمان جهانی بهداشت در جنبه‌های مختلف پاسخگوی این هجمه نبود.





وی افزود: در منطقه شرق مدیترانه سازمان جهانی بهداشت، این نشست برگزار و بررسی شد که کشور‌ها به چه میزان لازم است که امکانات و تجهیزات را در اسرع وقت تهیه کنند. اگرچه سازمان جهانی بهداشت در این دوره قابلیت‌های بالایی از خود نشان نداد، اما به عنوان تنها گزینه ممکن برای پیوند بین کشور‌ها در عرصه نظام سلامت، باید مقتدر و سرپا بماند و حمایت شود.





وی بابیان اینکه بی‌عدالتی گسترده در بین کشور‌ها فقیر و غنی نیز در این جلسه مطرح شد؛ گفت: تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه علیه کشور ما را به شدت تحت فشار قرار داد و این مسئله بررسی شد که کشور‌های تحت تحریم، با چه مکانیسمی دچار آسیب جدی نشوند.
 
 


نمکی با بیان این‌که موج چهارم با ویروس انگلیسی با همت بلند مدافعان سلامت و همراهی مردم، به سمت نزول رفت تصریح کرد: در بسیاری از استان‌های کشور شاهد نزول روند کرونا و بازگشت به آرامش نسبی بودیم. در این دوره تعداد بیماران ما ۲.۵ برابر قبل بود و در برخی استان‌ها حتی تا ۱۰ برابر پیک قبلی نیز خیز کرونا را داشتیم، اما با تمهیداتی که برای مبارزه با ویروس کرونا اندیشیدیم وضعیت مطلوبی نسبت به پیک‌های قبلی طی کردیم.
 
 


وزیر بهداشت با اشاره به جهش‌های جدید ویروس کرونا تصریح کرد: در برخی استان‌ها به جز ویروس انگلیسی، جهش‌های جدید دیگری را پیدا کردیم، در هرمزگان سه نمونه ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کرده بودیم که به ۵ مورد افزایش یافت؛ همچنین ۳۰ نفر مشکوک به ابتلا به ویروس جهش یافته آفریقایی هستند که حدود ۳۵ تا ۳۸ مورد ویروس موتاسیون یافته‌ی آفریقایی را در استان هرمزگان خواهیم داشت.
 
 

وی ادامه داد: از هفته پیش به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی فارس، بوشهر و هرمزگان ابلاغ کردم که شهر‌ها را پایش کنند.
 
 


وزیر بهداشت درباره جهش هندی نیز تصریح کرد: در استان قم، سه مورد از بین هندی‌هایی که در استان بودند به ویروس جهش یافته هندی مبتلا هستند که در حال پایش تمام افرادی هستیم که با آن‌ها مرتبط بوده‌اند؛ این افراد را قرنطینه کرده‌ایم. در آذربایجان غربی در ماکو و شوط در یک مجموعه که توسط کارگران هندی اداره میشد حداقل ۱۰ مورد جدید ابتلا را پیدا کرده‌ایم که این ۱۰ مورد، به یک نوع ویروس هیبرید هندی- کالیفرنیایی مبتلا شده‌اند. دراستان یزد نیز در یک‌کارخانه فولاد کارگران هندی بودند که تعدادی به کرونای هندی مبتلا و قرنطینه شده‌اند.
 
 


وی هشدار داد: این ویروس از نوع هیبرید است که یکی از وحشی‌ترین ویروس‌های کرونا تاکنون است. نمونه‌هایی از آشتیان، تهران، ورامین، بیمارستان شهدای پاکدشت گزارش کردند که همه را بررسی کردیم و هیچ جهش آفریقایی و هندی در بین آن‌ها نبود.
 
 


وی با اشاره به نزدیک شدن به عید فطر خاطرنشان کرد: اگر مردم در عید فطر نکات بهداشتی را رعایت نکنند و ما با ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی گرفتار شویم، بسیار کار سخت‌تر از مدیریت ویروس انگلیسی خواهد شد، زیرا یکی از مشکلات ویروس جهش یافته افریقای جنوبی، عدم پاسخ به درمان‌ها، مقاومت در برابر پروتکل‌های درمانی جهان و بی‌اثر یا کم اثر بودن واکسن‌های کرونا روی آن است.
 
 
 


نمکی در پایان هشدار داد: اگر به دام ویروس هندی یا آفریقایی بیفتیم، تاب آوری نظام سلامت دچار مشکل می‌شود. من ابزاری به جز تمنا و خواهش ندارم! با رعایت ۶۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی وضع مطلوبی نخواهیم داشت و امیدواریم آتش به دامن‌کل کشور نیفتد.
 
 
 
 
منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->