جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

رکود بازار موبایل همزمان با کاهش قیمت آن

  • کد خبر: ۶۶۳۹۲
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
رکود بازار موبایل همزمان با کاهش قیمت آن
با وجود کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت تلفن‌همراه در ۲ هفته اخیر، بازار موبایل مشهد همچنان راکد است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بی شک، در هفته‌های اخیر خبر‌های ریزش نرخ ارز و به دنبال آن کالا‌هایی که مستقیم با پول‌های خارجی در ارتباط هستند، شنیده اید. گوشی تلفن همراه یکی از این کالاهاست که پابه پای نرخ ارز در این روز‌ها ریزش کرده است. آن طور که فعالان بازار تلفن همراه در مشهد به شهرآرا می‌گویند، درپی نوسان‌های نرخ ارز در هفته‌های اخیر به طور میانگین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از قیمت این کالا کاسته شده است.

بگذارید برای درک بهتر، تغییر در قیمت چند نمونه گوشی از سه برند پرطرفدار بین یکم تا شانزدهم اردیبهشت را بررسی کنیم. مثلا در برند سامسونگ، مدل گلکسی A71 به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان، گلکسی زد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، گلکسی A10 حدود ۴۰۰ هزار تومان و نوت ۹ نیز حداقل ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. در برند آیفون نیز مدل ۱۱ پرومکس به طور میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون تومان، آیفون ۱۱ حدود ۴ میلیون تومان و آیفون ایکس اس حدود ۲ میلیون تومان ریزش قیمت پیدا کرده است. همچنین برند شیائومی نوت ۹ به طور میانگین ۴ میلیون تومان و ردمی ۹ حدود ۵۰۰ هزار تومان کاهش نرخ را تجربه کرده است.

با وجود این کاهش قیمت، معاملات در بازار گوشی تلفن همراه مانند سایر بازار‌ها با رکود همراه است. اگر بی ثباتی قیمت و پیش بینی ناپذیر بودن بازار را به سه هفته تعطیلی ناشی از کرونای فروشگاه‌های تلفن همراه در مشهد و کاهش خرید اضافه کنید، همه دلیلی برای راکد شدن بازار این کالا بوده است.

فروش همراه، صفر

برای بررسی وضعیت بازار تلفن همراه در مشهد سری به خیابان احمدآباد زده ایم. همه فروشندگان این کالا از رکود سنگین بازار نگران هستند و به تعطیلی‌های پی درپی معترض. آن طور که موبایل فروش‌های مشهدی می‌گویند، شاید بتوان هفته گذشته را نخستین هفته کاری آن‌ها در سال ۱۴۰۰ به حساب آورد، با این همه مردم هنوز به خرید رو نیاورده اند.

پسر جوان که صاحب مغازه‌ای نسبتا کوچک است، دل پردردی دارد و به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: تا می‌گوییم ضرر کردیم، همه می‌گویند وقتی نرخ دلار زیاد شد، سود می‌کردید. حرفی نیست، اما آن موقع بازار باز بود و خریدوفروش به روز انجام می‌شد و الان از ابتدای سال شاید چهار دستگاه گوشی آن هم پشت کرکره‌های بسته و پنهانی فروخته باشم. چطور هزینه اجاره و... را دربیاورم؟ در این دو هفته حداقل ۱۵ درصد از سرمایه ام کم شده است. فرصت فروش هم نداشتیم که حداقل با همان قیمت جایگزین کنم.

یک فروشنده دیگر در پاساژی در این خیابان که جلوی ورودی مغازه اش ایستاده است و با همسایه اش گفتگو می‌کند، با اشاره به پاساژ خالی از مشتری می‌گوید: «فروش صفر.» هر وقت قیمت‌ها رو به کاهش می‌گذارد، مردم دست نگه می‌دارند که شاید کمتر شود. الان برخی شرکت‌ها نیز فروش را متوقف کرده اند تا قیمت‌ها ثابت شود. از این دو فروشنده می‌پرسیم قیمت‌ها چقدر کاهش داشته و چه تأثیری بر سرمایه آن‌ها گذاشته است. با کمی بالاوپایین کردن نرخ ها، هر دو می‌گویند: حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشته ایم که همین قدر از سرمایه ما نیز کم شده است.

حرف بقیه فروشنده‌ها نیز همین است. بیشتر آن‌ها می‌گویند خریدهایشان را لحظه‌ای انجام می‌دهند تا شاید از ضررشان کاسته شود؛ هرچند فعلا فروشی ندارند. بسیاری از این کسبه تاکید می‌کنند که دیگر حاضر به تعطیلی مغازه شان آن هم بدون هیچ حمایتی ازسوی دولت نیستند.

کاهش قیمت، بدون خریدار

با نماینده یکی از شرکت‌های واردکننده گوشی تلفن همراه در مشهد تماس می‌گیریم. حمیدرضا مرویان به شهرآرا می‌گوید: کاهش قیمت شدیدی داشتیم، اما خریدار نیست. قیمت‌ها به خصوص در گوشی‌های رده بالا افت شدیدی داشته است. مثلا در یکی از گوشی‌های رده بالای آیفون فقط در ۱۰ روز حدود ۳ میلیون ریزش قیمت داشتیم یا مثلا یکی از گوشی‌های رده پایین سامسونگ ۸۰۰ هزار تومان کاهش نرخ داشته است. ولی با وجود این ریزش نرخ، بازهم خریدار نیست؛ چون مردم به امید کاهش بیشتر قیمت از خرید منصرف شده اند، بنابراین ما هم مجبوریم لحظه‌ای سفارش بدهیم.

او ادامه می‌دهد: از هفته قبل، قانون عوارض مالیات ۱۲ درصد برای گوشی‌های ۶۰۰ دلاری اعمال شد. اگر این قانون اجرا نشده بود، الان قیمت یک گوشی ۳۶ میلیون تومانی آیفون درحقیقت ۲۹ میلیون تومان شده بود.
مرویان می‌افزاید: کسبه به خصوص کسانی که ویترین هایشان پر بود، خیلی ضرر کردند. من فقط دو نمونه را مثال زدم. می‌توان گفت درمجموع حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد در قیمت گوشی‌ها کاهش داشته ایم.
او درباره پیش بینی اش از آینده قیمت گوشی تلفن همراه نیز توضیح می‌دهد: همه چیز بستگی به مذاکرات دارد و پیش بینی پذیر نیست.

۲۰ درصد؛ کاهش سرمایه فروشندگان همراه

رئیس اتحادیه صنف خدمات تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد نیز دراین باره به شهرآرا می‌گوید: در دو هفته اخیر یک مغازه بسیار معمولی فروش تلفن همراه که ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه داشته، حداقل ۲۰ میلیون تومان فقط در موجودی کالایش ضرر کرده است. حالا اگر شما افزایش حقوق و دستمزد، اجاره مغازه و رکود سنگین بازار و تعطیلات سه هفته‌ای این صنف را به کاهش سرمایه آن‌ها اضافه کنید، متوجه شرایط سخت فعالان این حوزه می‌شوید.

به گفته افشین اکبری، آن‌ها در سه ماه گذشته ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته اند که ۱۰ درصد آن در دو ماه گذشته و ۲۰ درصد در یک ماه اخیر بوده است.
او می‌افزاید: ما به تعطیلی‌ها انتقاد داریم؛ چون در این شرایط مهم‌ترین ابزار اجتماعی تلفن همراه است و مردم به آن نیاز دارند. ازسوی دیگر بازار‌های گوشی تلفن همراه در مشهد، مدرن و ایمنی آن زیاد است و با بازار‌های قدیمی تهران متفاوت است، بنابراین نباید صنف ما را در مشهد تعطیل می‌کردند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->