جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

نسخه‌ای نهج البلاغه از شهر «گنجه»

  • کد خبر: ۶۶۴۲۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
نسخه‌ای نهج البلاغه از شهر «گنجه»
در کتابخانه المتحف العراقی، نسخه‌های نفیس و کهنی از نهج‌البلاغه وجود دارد که در فهرست منتشر شده آن کتابخانه با عنوان مخطوطات الأدب فی المتحف العراقی معرفی شده‌اند.
حسینی نژاد | شهرآرانیوز - از عالمان امامی که نقش مهمی در روایت و انتقال آثار سید رضی و سید مرتضی علم‌الهدی داشته، ابوالرضا فضل الله بن على بن عبید الله راوندی است که اطلاعات مهمی درباره نقش وی در روایت آثار سید رضی در میان نسخه‌های خطی که شاگردان ابوالرضا راوندی بر اساس نسخه‌های او کتابت کرده‌اند، در دست است. اطلاعات اخیر همچنین دانش ما را درباره عالمان امامی کاشان، فراهان، خومجان و جوشقان در قرن ششم و اوایل قرن هفتم فزونی می‌بخشد. شهر کاشان در قرن ششم به یمن وجود سید ابوالرضا راوندی و حامیان قدرتمند و ثروتمندی که در آن شهر داشته، مرکزیت علمی در عراق عجم یافته است.

در کتابخانه المتحف العراقی، نسخه‌های نفیس و کهنی از نهج‌البلاغه وجود دارد که در فهرست منتشر شده آن کتابخانه با عنوان مخطوطات الأدب فی المتحف العراقی معرفی شده‌اند.

در میان نسخه‌های اخیر، نسخه شماره ۳۷۸۴ نسخه‌ای بسیار مهم است که شخصی به نام محمد بن حسن بن محمد بن عباس بن نازویه قمی در ۵۵۶ کتابت کرده و آن را بر سید ابوالرضا راوندی در ۵۷۱ خوانده و همو اجازه‌ای دال بر قرائت نسخه نزدش آورده است. نسخه بعد‌ها در اختیار علی بن میثم بن معلی بحرانی، پدر ابن میثم بحرانی (متوفی ۶۴۳) بوده و همو یک برگ آخر نسخه را کتابت کرده و روایتی در آن ذکر کرده کما اینکه تملکات دیگری از عالمان احسائی بر نسخه موجود است. کاتب نسخه نهج‌البلاغه را در سال ۵۵۶ و در شهر گنجه کتابت کرده است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->