افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

پرسه کرونا در شهر در پی بی‌توجهی برخی کاسبان و مشتریان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی

  • کد خبر: ۶۶۵۲۹
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
پرسه کرونا در شهر در پی بی‌توجهی برخی کاسبان و مشتریان به شیوه‌نامه‌های بهداشتی
اگرچه که همه اصناف مشهد در دوران پیک چهارم کرونا خود را ملزم به رعایت محدودیت‌ها نمی‌دانستند و برخی با شیوه‌های مختلف قانون را دور زدند، طبق اعلام ستاد ملی کرونا از دیروز فعالیت مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهر‌های قرمز و نارنجی مجاز است؛ البته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی.
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ اگرچه که همه اصناف مشهد در دوران پیک چهارم کرونا خود را ملزم به رعایت محدودیت‌ها نمی‌دانستند و برخی با شیوه‌های مختلف قانون را دور زدند، طبق اعلام ستاد ملی کرونا از دیروز فعالیت مشاغل گروه ۱ و ۲ در شهر‌های قرمز و نارنجی مجاز است؛ البته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی. ستاد کرونا برای اصناف متخلفی که شیوه نامه‌ها را رعایت نکنند، خط و نشان هم کشیده و اعلام کرده است که اگر نقض شیوه نامه مشاهده و مسلم شود، اصناف متخلف در شهر‌های قرمز ۳ هفته و در شهر‌های نارنجی ۲ هفته تعطیل خواهند شد.


ساعت ۹:۳۰، بولوار پیروزی

هنوز چند ساعتی از صبح اولین روز کاری فعالیت اصناف گروه یک و ۲ نگذشته، اما گویا هشدار ستاد ملی مقابله با کرونا درزمینه رعایت حداکثری شیوه نامه‌ها به فراموشی سپرده شده است. آقای مرتضوی یکی از کسبه قدیمی بولوار پیروزی مشهد است که خودش در رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی جدی است و از برخی کسبه که به رعایت شیوه نامه‌ها بی توجه اند، گله دارد. او می‌گوید: برای برخی، انگار کرونا عادی شده است، یا حساسیت این بیماری را فراموش کرده اند یا خودشان را به بی خیالی زده اند. متأسفانه می‎بینیم که هم کسبه و هم مشتریان این روز‌ها کمتر ماسک بر صورت دارند.


ساعت ۱۰:۳۰، بولوار هاشمیه

در بولوار هاشمیه نیز همه واحد‌های تجاری فعال اند. گروه‌های ۲، ۳ و گاهی ۵ نفره از شاگردان و مغازه داران بیرون مغازه‌ها در پیاده رو گرد هم جمع شده اند. برخی ماسک دارند و برخی دیگر هم ماسک‌ها را تا زیر چانه پایین کشیده اند. مشتری‌هایی که در روز‌های محدودیت برخی خرید‌های خود را محدود کرده بودند، کم کم از راه می‌رسند. بیشترشان ماسک بر صورت دارند، اما خب داخل برخی فروشگاه‌ها ازدحام جمعیت به چشم می‌خورد.

حضور بیش از ۳۰ نفر (با احتساب کارکنان و مشتریان) در یکی از بنگاه‌های معاملات املاک این بولوار شایان توجه است. مقابل هر یک از کارکنان دست کم ۳ مشتری نشسته است و بیشترشان برای اینکه صدا به صدا برسد، ماسک‌ها را پایین آورده اند. سراغ مدیر املاک را می‌گیرم تا او درباره دلایل رعایت نکردن شیوه نامه‌ها و ازدحام جمعیت بگوید.
 
محجوبی این موضوع را به اولین روز بازگشایی مرتبط می‌داند و می‌گوید: همچنین فرارسیدن فصل نقل و انتقال مسکن باعث شده است امروز حسابی سرمان شلوغ باشد. او ادامه می‌دهد: کارکنان را مجاب می‌کنیم که ماسک بزنند و مایع ضدعفونی کننده روی میز داشته باشند، اما مشتری را نمی‌توانیم به زدن ماسک وادار کنیم.


ساعت ۱۱:۳۰، بولوار هفت تیر

وضعیت بولوار هفت تیر و اصناف خطی اینجا شاید بهتر از دیگر مناطق نباشد، اما در پاساژ‌ها گویی شیوه نامه‌های بهداشتی اندکی بیشتر رعایت می‌شود. آقای شهابی، یکی از فروشندگان این پاساژ است که معتقد است رعایت شیوه نامه‌ها به فرهنگ فرد بستگی دارد.
 
او می‌گوید: در مغازه خودم ۳ فروشنده دارم که هر ۳ نفر آن‌ها را مجاب کرده ام حتما ماسک سه لایه بزنند. از مشتریان هم می‌خواهیم که بدون ماسک وارد نشوند.


ساعت ۱۲:۳۰، بولوار امامت

فروشگاه‌های خطی بولوار امامت، اما انگار کرونا را شکست داده اند. برخی فروشندگان ماسک‌ها را صرفا برای تزئین بر صورت دارند و برخی دیگر همان را هم ندارند. البته این بی توجهی به شیوه نامه مخصوص فروشندگان نیست و برخی مشتریان هم بی خیال ماسک شده اند. نمونه اش آقای فریمانی است که او را در یکی از فروشگاه‌های کفش بولوار امامت می‌بینیم. توجیه او برای ماسک نزدن این است: من ۲ ماه قبل کرونا گرفتم و الان آنتی بادی دارم. لزومی ندارد ماسک بزنم!

فروشنده دیگری هم که در حال تمیز کردن شیشه مغازه لباس فروشی خود است در پاسخ به چرایی نزدن ماسک به خبرنگار ما می‌گوید: حدود یک سال است که مدام ماسک بر چهره داشتم. ۲ هفته قبل با نفس تنگی شدید به دکتر مراجعه کردم. اول گمان کردم کرونا گرفته ام، اما بعد از تست منفی مشخص شد آلرژی شدید دارم و به دلیل جنس نامرغوب ماسک‌ها مشکل تنفسی پیدا کرده ام. او ادامه می‌دهد: حتی برای ۱۰ دقیقه هم نمی‌توانم ماسک را تحمل کنم. به شدت نفسم تنگ می‌شود. مشتری که وارد مغازه می‌شود ماسک دارد و دلیلی ندارد من ماسک بزنم!


جریمه و پلمب در انتظار متخلفان

سراغی هم از مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد می‌گیریم تا او درباره نحوه برخورد با متخلفان شیوه نامه‌های بهداشتی در شهر بگوید. امیر دلداری می‌گوید: واحد‌های صنفی که شیوه نامه‌های بهداشتی، زدن ماسک و فاصله‎ گذاری اجتماعی را رعایت نکنند، جریمه و در موارد حاد پلمب می‌شوند.

او با اشاره به تغییر رنگ کرونایی مشهد از قرمز به نارنجی می‌گوید: اکنون تنها گیم نت‌ها و تالار‌های پذیرایی و باغ تالار‌ها اجازه فعالیت ندارند؛ این گروه نیز جزو مشاغل گروه ۳ و ۴ هستند که در شهر‌های نارنجی ممنوعیت فعالیت دارند.


۱۰۰ اکیپ فعال نظارتی در شهر

او خاطرنشان می‌کند: واحد‌های صنفی باید تمام شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. حفظ فاصله گذاری هوشمند اجتماعی هم در همه صنوف، به ویژه مجتمع‎های تجاری الزامی است. دلداری بیان می‌کند: ۱۰۰ اکیپ نظارتی فعال با همکاری اماکن، بهداشت، اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی در شهر فعال اند و این موارد را بررسی می‌کنند.
 
دلداری می‌افزاید: اکیپ‌های نظارتی از ساعت ۹ صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تا افطار مشغول بازرسی هستند. شهروندان می‌توانند هرگونه رعایت نکردن شیوه نامه‌ها را به شماره ۳۱۷۳۰ اتاق اصناف یا سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->