پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رکود بازار‌های ارز، طلا و خودرو به دنبال ریزش قیمت دلار

  • کد خبر: ۶۶۵۳۱
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۵
رکود بازار‌های ارز، طلا و خودرو به دنبال ریزش قیمت دلار
برخی کارشناسان از کاهش تقاضای سفته بازی در بازار‌های طلا، سکه، دلار و خودرو خبر دهند و این رویداد را پیش زمینه آرامش این بازار‌ها در ماه‌های آینده تلقی کنند.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ در حالی چند هفته اخیر بازدهی تمامی بازار‌ها منفی شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد اردیبهشت سال گذشته بازار‌های مختلف سوددهی خوبی داشتند. برای نمونه اردیبهشت سال گذشته بورس ۴۲ درصد، سکه ۲۳ درصد، طلا ۲۱ درصد و دلار ۱۳/۵ درصد بازدهی داشتند، با این حال از ابتدای اردیبهشت جاری به دنبال جدی‌تر شدن مذاکرات وین، ریزش بازار‌ها که از قبل جسته وگریخته شروع شده بود، شدت بیشتری به خود گرفته است، به طوری که فقط در هفته گذشته بازدهی بازار دلار، منفی ۱۱، طلا و سکه نزدیک به ۵ درصد و بورس نیز نزدیک ۳ درصد منفی بوده است. همچنین بازار خودرو در دو هفته اخیر نزدیک به ۵ درصد ریزش داشته است.

جو ریزشی بازار‌های مختلف سبب شده است این سوال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که با نقدینگی خود چه کنند. بسیاری از افرادی که تا پیش از این برای به دست آوردن سود وارد این بازار‌ها شده بودند، براساس شواهد بازار، به منظور جلوگیری از زیان بیشتر درحال خروج از بازار‌های مختلف هستند. همین مسئله سبب شده است برخی کارشناسان از کاهش تقاضای سفته بازی در بازار‌های طلا، سکه، دلار و خودرو خبر دهند و این رویداد را پیش زمینه آرامش این بازار‌ها در ماه‌های آینده تلقی کنند. این موضوع بهانه‌ای شد تا با سر زدن به بازار‌های مختلف در مشهد، واکنش شهروندان دربرابر تحولات اخیر را از نزدیک بررسی کنیم.


نبض دلار؛ رو به کاهش

هر دو طرف خیابان امام خمینی (ره) مشهد در اطراف کوچه ثبت شلوغ است. نوسان نرخ دلار افراد زیادی را به این خیابان کشانده است. کسانی که پیش از این اسکناس‌های خارجی را به عنوان سرمایه خریده بودند، حالا نگران از ریزش بیشتر قیمت، قصد فروش دارند. دلال‌های ارز نیز این روز‌ها به جای قیمت فروش، قیمت خرید را با صدای بلند اعلام می‌کنند. «۲۱ هزارو ۵۰۰ خریداریم. انواع کارت بانکی هم موجود است.» این جملات را پسر جوانی که پلاستیکی روی سرش انداخته است تا از خیس شدن زیر باران بهاری در امان باشد، فریاد می‌زند. از کنار هرکدام که رد می‌شویم، دو کلمه «دلار و یورو» را چندبار تکرار می‌کنند. به عنوان فروشنده به سراغ یکی از آن‌ها می‌رویم. دلار چند؟ همان اول قیمت خرید را می‌گوید: «۲۱ هزارو ۵۰۰ تومان.» از او می‌پرسیم از کجا می‌دانید فروشنده هستیم که جواب می‌دهد این روز‌ها بیشتر افراد فروشنده هستند.

«آخرین قیمتی را که گرفتی، بگو ۵۰ تومان بیشتر می‌خرم.» این پیشنهاد را خریدار افغانستانی که روبه روی کوچه ثبت ایستاده است، به ما می‌دهد. به بهانه آوردن دلارها، قصد فاصله گرفتن از او را داریم که می‌گوید: «الان این قیمت است، شاید ۱۰ دقیقه دیگر فرق کند.» می‌پرسیم یعنی کمتر می‌شود؟ شانه هایش را بالا می‌اندازد و جواب می‌دهد: «اصلا معلوم نیست، پنجشنبه به ۲۰ هزار تومان هم رسید. دوباره زیاد شد، ولی احتمالا ریزشی باشد.» مردی به طرف ما می‌آید و می‌پرسد چندتا دلار برای فروش دارید؟ جوابمان ۵۰۰ تاست. گوشی اش را بیرون می‌آورد و وارد یک کانال تلگرامی می‌شود. قیمت را نشانمان می‌دهد. ۲۱ هزارو ۶۰۰ تومان است. از او هم به بهانه‌ای عبور می‌کنیم.

کمی آن طرف‌تر به سراغمان می‌آید و می‌گوید: «اگر قصد فروش داری، دل دل نکن. همین الان ۳۰ تومان کمتر شد.» از فروشنده دیگری که به درختی در کنار خیابان تکیه داده است، به عنوان خریدار قیمت می‌گیریم که ۲۱ هزارو ۸۰۰ تومان نرخ می‌دهد. بعد از گرفتن قیمت، مشغول گفتگو با او می‌شویم. می‌گوید: «الان فروشنده‌ها بیشتر هستند؛ چون قیمت‌ها ریزشی است و به احتمال زیاد ریزشی هم خواهد ماند. اگر توافق با غرب به نتیجه برسد، حتما زیر ۱۵ هزار تومان خواهد شد.»


ریزش ۱۱ درصدی طلا پس از تعطیلی یک ماهه

بازار طلای مشهد بالاخره پس از یک ماه تعطیلی روز گذشته بازگشایی شد و سایت اتحادیه طلاوجواهر مشهد درست بعد از یک ماه، روز گذشته قیمت روز این فلز زرد را به روزرسانی کرد. برای بررسی وضعیت بازار طلا به خیابان خسروی می‌رویم. قیمت بازگشایی بازار برای هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۹۵۰ هزار تومان است. البته این نرخ تا زمان تهیه این گزارش به ۹۳۸ هزار تومان کاهش یافت و درحقیقت نسبت به آخرین قیمت اعلا م شده توسط اتحادیه، ۱۱ درصد کاهش داشته است. در یکی از پاساژ‌های طلا در این خیابان، تعداد انگشت شماری مشتری درحال رفت وآمد هستند.

به عنوان خریدار وارد یکی از مغازه‌ها می‌شویم و پس از کمی بالا وپایین کردن مدال‌ها از مرد طلافروش درباره وضعیت بازار سوال می‌کنیم. او می‌گوید: بعد از یک ماه تعطیلی هنوز بازار خودش را نشان نمی‌دهد. ولی باتوجه به نزدیک شدن به عید فطر، توقع داریم تا چند روز آینده بازار کمی تکان بخورد. فعلا همین چند نفری هم که می‌آیند، تماشاچی هستند و بیشتر برای سبک وسنگین کردن بازار می‌آیند. این بار به عنوان فروشنده به طلافروشی دیگری می‌رویم و قیمت خرید فلز زرد را سوال می‌کنیم. «۳۰ هزار تومان زیر قیمت طلا». این جوابی است که مرد طلافروش به ما می‌دهد.
 
او می‌گوید: البته خریدار نیستیم؛ چون روز اول است و نقدینگی کافی برای خرید طلا نداریم. از چند مغازه دار دیگر هم می‌پرسیم که آیا برنامه خرید دارند. جواب‌ها متفاوت است. برخی قصد خرید دارند و برخی دیگر جواب نه به ما می‌دهند. به مغازه طلافروشی دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد می‌رویم. یوسف تقی زادگان به ما می‌گوید: فعلا بازار راه نیفتاده است و تعدادی از افرادی که در بازار می‌چرخند، به دلیل ریزش قیمت طلا قصد فروش دارند. باید چند روزی بگذرد تا وضعیت واقعی بازار مشخص شود.

او ادامه می‌دهد: نزولی یا صعودی بودن این روند، پیش بینی پذیر نیست و بستگی به مذاکرات دارد.
در سایت اتحادیه، سکه امام ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت خورده است.


رکود در بازار خودرو

به گفته فعالان بازار، قیمت خودرو در مشهد از ابتدای اردیبهشت روند کاهشی داشته و حتی افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای نیز نتوانسته است از ادامه ریزش قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند. مشاهده خبرنگار شهرآرا از بازار خودرو در بولوار معلم و خیابان خرمشهر نشان می‌دهد که اکنون عرضه بیشتر از تقاضاست و خریداران به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها بازار را ترک کرده اند. با این حال برخی افراد که نگران ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند، سعی می‌کنند با درنظر گرفتن مقداری تخفیف، خودروی خود را به فروش برسانند. یکی از نمایشگاه داران خودرو در بولوار معلم به شهرآرا می‌گوید: از زمان کاهش قیمت دلار، قیمت بیشتر خودرو‌ها کاهش یافته است.

خودرو‌های داخلی در دو هفته اخیر ۵ تا ۷ درصد ریزش قیمت داشته اند. البته خودرو‌های خارجی به دلیل وابستگی به دلار، ۱۲ تا ۱۶ درصد ریزش قیمت داشته اند.
به عنوان نمونه سیتروئن سی۳ که در اوایل امسال به قیمت ۷۸۰میلیون تومان عرضه می‌شد، اکنون ۶۷۵ میلیون تومان فروخته می‌شود.

البته در این بازار راکد، این خودرو با این قیمت هم خریداری ندارد. او پیش بینی می‌کند که در صورت ریزش بیشتر قیمت دلار، بازار خودرو ۱۰ تا ۱۵ درصد دیگر ریزش قیمت داشته باشد. همچنین یک فروشنده خودرو در خیابان خرمشهر با بیان اینکه این روز‌ها بازار خودرو در مشهد راکد است، می‌گوید: در دو هفته اخیر شکاف بین قیمت بازار و کارخانه درحال کم شدن است. تجربه قبلی ما نشان می‌دهد که به زودی این شکاف با ریزش قیمت دلار به حداقل می‌رسد. این مسئله سبب می‌شود هم عرضه بیشتر شود و هم تقاضا برای ثبت نام خودرو‌های کارخانه ای، افت زیادی پیدا کند. درمجموع انتظار می‌رود تقاضای سرمایه‌ای از بازار خودرو به زودی خارج شود.

او می‌افزاید: اکنون بازار به هیچ عنوان برای دلالان و واسطه‌ها جالب و جذاب نیست و باتوجه به خوش بینی به مذاکرات، شاهد عرضه خودرو‌های بیشتری از سوی آنان در بازار هستیم. این صاحب نمایشگاه درباره میزان کاهش قیمت خودرو در یک هفته اخیر نیز می‌گوید: سمند ال ایکس، ۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲، ۴ میلیون تومان، تیبا۲ و ساینا ۲ میلیون تومان و کوئیک دنده‌ای یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->