آنونس رسمی فیلم «مست عشق» رونمایی شد + فیلم تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر معظم انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
سرخط خبرها

به‌همت شهرداری مشهد، سلسله مستند‌هایی درباره ادبیات، هنر و ورزش تولید می‌شود

  • کد خبر: ۶۶۶۹۱
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵
به‌همت شهرداری مشهد، سلسله مستند‌هایی درباره ادبیات، هنر و ورزش تولید می‌شود
 فرهنگ سرای بهشت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد در نظر دارد سلسله مستند‌های روایت مشهد را در سه بخش ادبیات، هنر و ورزش تولید کند. مستند‌هایی که از ابعاد مختلف به هویت شهرمان می‌پردازند و افراد و مکان‌های مختلف را معرفی می‌کنند.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - فرهنگ سرای بهشت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری مشهد در نظر دارد سلسله مستند‌های روایت مشهد را در سه بخش ادبیات، هنر و ورزش تولید کند. مستند‌هایی که از ابعاد مختلف به هویت شهرمان می‌پردازند و افراد و مکان‌های مختلف را معرفی می‌کنند.
 
این آثار نه تنها می‌توانند نسل جوان را با داستان‌های ناگفته از مشهد آشنا کنند بلکه می‌توانند به عنوان سند روایی از یک دوره باقی بمانند. سندی که به واسطه ادبیات، هنر و ورزش به هویت مشهد می‌پردازد و بعد‌ها بسیاری می‌توانند به آن رجوع کنند. برای اینکه با روند تولید این پروژه بیشتر آشنا شویم به سراغ مجتبی مولایی مدیر فرهنگ سرای بهشت رفتیم و با او گپ و گفتی درباره مراحل ساخت سلسله مستند‌های روایت مشهد داشتیم.


ساخت ۲ مستند ادبی

مجتبی مولایی درباره پروژه جدید فرهنگ سرای بهشت توضیح می‌دهد: ما قرار است در این پروژه که «روایت مشهد» نام دارد مستنداتی در حوزه‌های مختلف و با سوژه‌های هویتی تولید کنیم.

او با اشاره به بخش ادبیات این پروژه می‌گوید: ما در بخش ادبیات ساخت دو مستند برای دکتر غلامحسین یوسفی و محمد قهرمان را مدنظر داشته ایم که مستند دکتر یوسفی را کلید زده ایم، اما هنوز پروژه استاد قهرمان را آغاز نکرده ایم البته برنامه ریزی‌ها برای تولید آن انجام شده است.

مولایی درباره مستند دکتر غلامحسین یوسفی خاطرنشان می‌کند: بخش ادبیات را با مستندی درباره دکتر یوسفی با عنوان «چشمه روشن» که نام یکی از معروف‌ترین آثار ایشان است شروع کرده ایم. ما بیشتر از اینکه بخواهیم در این پروژه حوزه فنی و ادبی دکتر یوسفی را بررسی کنیم به شبکه ارتباطات و تأثیرات ایشان در مشهد می‌پردازیم.

به گفته مدیر فرهنگ سرای بهشت، این مستند با مشارکت صداوسیمای استان و باشگاه مفاخر دانشگاه فردوسی درحال ساخت است. همچنین هم اکنون بخش اعظمی از تصویربرداری آن هم انجام شده است.


روایت‌هایی از تئاتر مشهد

در بخش هنری نیز قرار است مستند‌هایی با محوریت تئاتر مشهد ساخته شود. مولایی درباره این مستند‌ها توضیح می‌دهد: مستند‌های تئاتر مشهد دو شاخه می‌شود یکی درباره شخصیت‌های تئاتری شهرمان است و دیگری به تماشاخانه‌ها و سالن تئاتر مشهد با محوریت خیابان ارگ می‌پردازند.

به گفته او در این مستند‌ها هم سعی شده رویکرد هویتی مدنظر قرار گیرد و اینکه تئاتر و شخصیت‌های شاخص آن در مشهد چه اثراتی داشته اند و شبکه ارتباطی و نحوه تعاملشان با عامه مردم به چه شکل بوده بررسی می‌شود.

مولایی یادآور می‌شود: شخصیت‌های محوری مستندی که به تئاتری‌های مشهد می‌پردازد، داریوش ارجمند و رضا صابری هستند و بعد تمام شخصیت‌های تئاتری که مربوط به دهه ۵۰ تا ۷۰ هستند، اضافه می‌شوند.

به گفته مدیر فرهنگ سرای بهشت از آنجایی که قرار است مستند به صورت روایی در خیابان ارگ پیش برود ممکن است این شخصیت‌ها خودشان حضور داشته باشند و یا حضور نداشته باشند که در این صورت بقیه افراد درباره آن‌ها صحبت می‌کنند و مکان‌هایی که آنجا حضور داشته اند و پوستر تئاتر‌هایی که بازی کرده اند هم نشان داده می‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: تحقیقات برای ساخت این مستند از سوی یک گروه درحال انجام است، اما محوریت اصلی آن براساس کتاب «صدسال تئاتر» آقای سهیلی خواهد بود. همچنین سناریوی مستند‌های تئاتر نوشته شده، اما هنوز فیلم برداری آغاز نشده است.


پرداختن به هویت ورزشی

مولایی درباره ساخت مستند‌های ورزشی نیز توضیح می‌دهد: در حوزه ورزش ما درباره دو شخصیت اثرگذار حشمت مهاجرانی و احمد وفادار مستند ساخته ایم و درباره زندگی و شبکه ارتباطی شان در مشهد صحبت کرده ایم. در واقع ما بیشتر از اینکه بخواهیم به شخصیت این افراد بپردازیم سعی کرده ایم مجموعه رویداد‌ها و اثراتی که آن‌ها در مشهد داشته اند را از بعد هویتی بررسی کنیم.

مدیر فرهنگ سرای بهشت خاطرنشان می‌کند: همچنین قرار است در دو مستند به دو باشگاه قدیمی مشهد پیام و ابومسلم بپردازیم که مراحل تولید مستند پیام شروع شده است. این مستند با رویکردی هویتی، بومی و محلی پیش می‌رود مثلا از نحوه شکل گیری اش و آن اتفاقاتی که در محله وحید و زمین فوتبال وحید رخ داده صحبت کرده ایم و رویداد‌های ورزشی و هویتی مشهد را به این بهانه مرور کرده ایم. یعنی بیشتر از اینکه بخواهیم آنالیز ورزشی داشته باشیم به سراغ بازآفرینی و بازیابی هویتی این تیم‌ها رفته ایم. در مستند باشگاه ابومسلم هم نحوه شکل گیری و اثراتی که بر مردم مشهد داشته و ارتباط آن با مهاجرانی را بررسی کرده ایم. به گفته او مستند باشگاه‌های پیام و ابومسلم با مشارکت سرویس ورزش شهرآرا درحال تولید است.

پخش مستند‌ها به صورت سریالی

مولایی درباره زمان هرکدام از این مستند‌ها نیز بیان می‌کند: ما سعی داریم مستند‌های باشگاه‌ها و تئاتر را به صورت سریالی پیش ببریم. یعنی قسمت‌های دو یا سه دقیقه‌ای بسازیم و در فضای مجازی منتشر کنیم. مستند‌های دیگر هم بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای هستند که به زودی اکران خواهند شد.

به گفته او از میان این آثار مستند‌های احمد وفادار و حشمت مهاجرانی روی میز تدوین هستند و احتمال دارد به زودی آماده پخش شوند.

مولایی می‌گوید: برای پخش مستند دکتر یوسفی صحبت‌های اولیه‌ای با صداوسیما داشته ایم که به ما قول پخش از شبکه سراسری و استانی را داده اند. مستند‌های سریالی را هم از طریق درگاه‌های مختلف سازمان فرهنگی شهرداری در فضای مجازی منتشر می‌کنیم. البته برای بهتر دیده شدن مستند‌های تئاتر سعی می‌کنیم که با اداره کل ارشاد همکاری داشته باشم.

مدیر فرهنگ سرای بهشت یادآور می‌شود: برای مستند احمد وفادار هیئت کشتی و دکتر ریاضی با ما مشارکت کرده اند و قول‌هایی داده اند که بتوانیم هرچه بهتر آن را نشر دهیم. همچنین در نظر داریم برای بهتر دیده شدن مستند حشمت مهاجرانی رایزنی‌هایی را با صداوسیما و شاید فدارسیون فوتبال انجام دهیم تا به کمک ما بیایند.

به گفته او تلاش می‌شود برای این مستند‌ها مراسم رونمایی هم در یکی از سینما‌های مشهد گرفته شود. مولایی همچنین امیدوار است اولین مستند تا نیمه خرداد آماده پخش شود.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->