طعمه چرب شیادان؛ رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

  • کد خبر: ۶۷۲۵۵
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
طعمه چرب شیادان؛ رانندگان تاکسی‌های اینترنتی
این رانندگان مسرور از پول بادآورده‌ای که به حسابشان واریز شده، ۲۴ ساعت زندگی می‌کنند که درست از فردای همان  روز مشکلات ابتدایی با مسدود شدن حساب بانکی شان آغاز می‌شود.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ کارشان به ظاهر آسان است و مانند رانندگان تاکسی‌های خیابانی دیگر لنگ مسافر نمی‌مانند. آن‌ها در کنار جابه جایی مسافر گاهی مشتریان ثابتی هم پیدا می‌کنند که برای حمل کالا یا مسافر، قرارداد نانوشته‌ای میانشان امضا می‌شود. موضوعی که اخیرا موجب شده تا شیادان فضای مجازی از این سرویس‌های ارزان و دراختیار سوءاستفاده کنند و با شگردی مجرمانه و مکارانه برای این رانندگان مشکلات پلیسی-قضایی ایجاد کنند.
شگرد جدید متهمان فضای مجازی، با شکایت چند راننده تاکسی اینترنتی در مشهد کشف شد. این افراد از مسافرانی شکایت داشتند که تا به حال آن‌ها را ندیده بودند یا در صورت دیدن هیچ نشانه‌ای از این افراد در ذهنشان نمانده بود.


سفارش مسافر قلابی

بررسی این شکایت‌ها حکایت از اتفاقی نوظهور از کلاهبرداری‌های مجرمانه داشت. به گفته شاکیان گاهی مسافران از آن‌ها می‌خواهند کالا یا خدماتی را خارج از سیستم تاکسی‌های اینترنتی انجام دهند، موضوعی که بسیار تکرار می‌شود و معمولا مشکلی ایجاد نمی‌کند.
اما در روز‌های گذشته فردی ناشناس در تماس با یکی از آن‌ها مدعی می‌شود که مسافرش بوده و با چرب زبانی و تعریف از مطمئن بودن راننده، از او می‌خواهد تا خدماتی را برایش انجام دهد و به ازایش مبلغ چشمگیری به عنوان کرایه دریافت کند. راننده که برای دستیابی به این مبلغ گاهی باید نصف روز خیابان‌های شهر را پشت سر بگذارد و مسافر جابه جا کند، پس از سبک و سنگین کردن و البته طمع کرایه خوب، تن به خواسته این مسافر ناشناخته می‌دهد.

بحرانی شدیدتر از کرونا برای رانندگان

این مسافر قلابی با اشاره به اینکه سکه بهار آزادی ارزان شده و او می‌خواهد در این حوزه سرمایه گذاری کند، بحران کرونا را ضامن حرف‌های دروغش می‌کند و با این ادعا که مبتلا به کرونا شده و در قرنطینه هست، راننده را وارد یک بحران عاطفی می‌کرده، بحرانی که برای او حتی از کرونا نیز سهمگین‌تر تمام می‌شود.

گام به گام با یک شیاد

دیگر رانندگان نیز براساس راهنمایی‌های این مسافر بیمار، پس از دادن شماره کارت بانکی شان در کسری از ثانیه با مبالغ چشمگیری در حسابشان روبه رو می‌شوند. آن‌ها در گام بعدی به اولین طلافروشی مراجعه کرده و به صورت رسمی و قانونی چند سکه طلا به همراه فاکتور می‌خرند.
مسافر بیمار با اشاره به اینکه خودش به علت احتمال سرایت بیماری نمی‌تواند سکه‌ها را تحویل بگیرد، قراری در فضای عمومی شهر با این رانندگان گذاشته و فردی دیگر مأمور دریافت طلا‌ها می‌شود.


رودررو با بحران، ۲۴ ساعت بعد

این رانندگان مسرور از پول بادآورده‌ای که به حسابشان واریز شده، ۲۴ ساعت زندگی می‌کنند که درست از فردای همان  روز مشکلات ابتدایی با مسدود شدن حساب بانکی شان آغاز می‌شود.
آن‌ها با مراجعه به بانک متوجه می‌شوند که حسابشان با دستور مقام قضایی مسدود شده و کارمند بانک آن‌ها را به دادسرا، راننده راهنمایی می‌کند. با حضوره در دادسرا تازه متوجه می‌شود چه کلاه گشادی بر سرش گذاشته  شده است.


به گفته مقام قضایی، پول‌های واریزی به حساب این افراد منشأ سرقتی داشته اند و شیادان پس از کلاهبرداری گسترده از شهروندان، به منظور نقد کردن پول‌ها از حساب آن‌ها به عنوان حساب واسط استفاده کرده اند. در این میان رانندگان از همه جا بی خبر نیز بدون توجه به تهدیدات فضای مجازی، پول‌ها را تبدیل به طلا کرده و دودستی تقدیم شیاد اصلی کرده‌اند.


ورود پلیس فتا به پرونده

تعدادی از این افراد که با اتهام سرقت اینترنتی و پول شویی روبه رو شده بودند، با حضور در پلیس فتای خراسان رضوی از عامل اصلی شکایت کردند.
به گفته رئیس اداره تشخیص  و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای خراسان رضوی، در سال‌های اخیر با راه اندازی رمز دوم پویا خوشبختانه فرآیند پول شویی و انتقال مبالغ سرقتی برای مجرمان سایبری سخت‌تر از پیش شده و از این رو شاهدیم که این مجرمان با شریک جرم قرار دادن برخی از شهروندان ناآگاه سعی در مخفی نمودن رد پای خود دارند.
سرهنگ هادی شرکاء افزود: در این شگرد مجرمانه، فرد کلاهبردار که اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکی شهروندان کرده است، برخی رانندگان تاکسی‌ها را شریک جرم خودش می‌کند که معمولا پس از چند روز و با شکایت مال باختگان، حساب بانکی راننده به عنوان شریک جرم مسدود می‌شود.

پول واریزی را چگونه بازگردانیم؟

این مقام انتظامی به شهروندان و خصوصا رانندگان تاکسی‌های اینترنتی توصیه کرد که به هیچ عنوان به این گونه ادعا‌ها که افرادی ناشناس از شما درخواست می‌کنند اطمینان نکنید، چرا که احتمال سرقتی بودن پول‌های واریزی وجود دارد.
رئیس اداره تشخیص  و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای خراسان رضوی افزود: در صورتی که پولی با منبع نامشخص به حساب شما واریز شد و قصد عودت وجه را داشتید، حتما پول را به همان حسابی انتقال دهید که از آن طریق پول به حساب شما واریز شده است تا گرفتار باند‌های پول شویی و شریک جرم این گونه اقدامات مجرمانه نشوید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->