سرخط خبرها

زندگی با امید جریان دارد

  • کد خبر: ۶۷۴۶
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۲
زندگی با امید جریان دارد
گزارشی از یک مدرسه در بیمارستان دکتر شیخ

زمانی - ماه مهر، ماه مدرسه است؛ ماهی که دانش‌آموزان با شور و نشاط قدم به مدرسه می‌گذارند تا فصل جدیدی از زندگی خود را آغاز کنند. در میان این مدارس، از مدرسه‌ای می‌خواهیم سخن بگوییم که کمی جنس آن فرق دارد گرچه امید در آن موج می‌زند. اینجا فاصله تا کلاس درس فقط طول یک راهرو است و در انتهای آن یک مدرسه با یک کلاس است. کودکان در اینجا بازی می‌کنند، علوم و ریاضی می‌آموزند اما املا را با سبک هجی می‌نویسند زیرا دستان کوچکشان با آنژیوکت توان گرفتن قلم را به‌راحتی ندارد. با این حال در این مدرسه زندگی جریان دارد. مدرسه‌ای پرامید در بیمارستان دکتر شیخ که به همت مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان‌رضوی ایجاد شده است. آنچه از دیدگان شما می‌گذرد ماحصل گفت‌و‌گوی ما با فرزین فرهادیان، مسئول واحد عضویت جلب مشارکت این موسسه، است.


کاشتن بذر امید
فرهادیان در ابتدا به شکل‌گیری این مدرسه اشاره می‌کند و می‌گوید: ایجاد این مدرسه با طرح پیشنهادی به آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی با عنوان «آموزش کودکان بستری در بیمارستان» به عنوان پایان‌نامه یکی از استادان گروه علوم‌پزشکی در سال 1394 آغاز شد. براین اساس یک آموزگار، یک روز در هفته در کنار تخت بیماران دروس لازم را آموزش می‌داد. این طرح و همچنین خلأ آموزشی برای این کودکان باعث شد تا در سال1395 مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان خراسان‌رضوی به این موضوع توجه کند که نتیجه آن ایجاد فضای آموزشی به عنوان «مدرسه امید» در بخش انکولوژی بیمارستان دکتر شیخ شد. سرانجام با تفاهم مؤسسه با اداره آموزش و پرورش آموزگاران رسمی و مورد تأیید داوطلب معرفی شدند. بیشتر این معلمان از نیروهای رسمی و باتجربه آموزش و پرورش هستند و در کنار آن‌ها نیز داوطلبان باتجربه و علاقه‌مند به تدریس و ارتباط با کودک نیز حضور دارند. این داوطلبان پس از گذراندن کارگاه ارتباط با کودک و مصاحبه با روان‌شناسان و کارشناس آموزشی به صورت برنامه‌ریزی‌شده در مدرسه حضور یافته و تدریس می‌کنند. در مدرسه «امید» بیشتر روزها دو آموزگار حضور دارند و گرچه آموزش می‌دهند تا دانش‌آموز به علت بیماری از تحصیل عقب نماند اما روش تدریسشان کمی متفاوت است. آموزگاران با توجه به شرایط ویژه این دانش‌آموزان هدف اصلی را کاشتن بذر امید به آینده‌ای روشن می‌دانند و آموزش دروس کتاب‌های درسی هدف حاشیه‌ای است. به این منظور روش‌های تدریس خود را با توجه به روحیه و شرایط جسمی دانش‌آموز و با فراهم‌کردن فضایی شاد و انگیزشی انتخاب می‌کنند .آموزش‌ها بیشتر توأم با بازی و نمایش فیلم، انیمیشن‌های آموزشی، ساخت دست‌سازه‌ها و انجام آزمایش‌های کتاب‌های درسی است.


از صفر تا صد آموزش
فرهادیان ادامه می‌دهد: درحال حاضر این کلاس مجهز به وایت‌برد، سیستم کامپیوتری، دیتاپروژکتور، کتاب‌های درسی در تمام سطوح، کتاب‌های کمک درسی، لوح‌های آموزشی و کاربرگ‌های آزمون هفتگی و ماهانه در تمام دروس و پایه‌هاست. تمام این امکانات برای این موضوع فراهم شده است که کودکان بستری در این بیمارستان هم بتوانند روند آموزشی خود را همگام با روند درمان طی کنند، حتی شرایط شرکت در جشنواره‌هایی از قبیل جابربن حیان نیز برایشان فراهم می‌شود تا فضای کلاس به مدارس خارج از بیمارستان بیشتر شباهت داشته باشد. در این مدرسه آموزش‌ها برای مقاطع تحصیلی پیش‌دبستانی، ابتدایی، متوسطه اول و گاهی متوسطه دوم به 3شکل ارائه می‌شود. آموزش حضوری در کلاس برای دانش‌آموزان بستری است که پس از ترخیص از بیمارستان به مدرسه می‌روند. آموزش در کنار تخت برای دانش‌آموزانی است که نمی‌توانند در کلاس حضور داشته باشند. در این صورت با تأیید و نظارت روان‌شناسان و هماهنگی با بخش و همچنین رعایت موارد بهداشتی دبیر مربوط در کنار تخت بیمار به تدریس می‌پردازد. آموزش در کلاس خصوصی در دفتر مؤسسه نیز برای دانش‌‌آموزانی است که از بیمارستان مرخص می‌شوند اما برای آموزش دروس مجوز حضور در مدرسه را ندارند. در تمامی این موارد همه پیگیری‌های آموزشی – اداری، مشاوره تحصیلی، مشاوره آموزش‌های اختلال یادگیری برای دانش‎آموزان توسط رابط آموزش و پرورش با ادارات مربوط و مدارس و مدیران انجام می‌شود. اسامی دانش‌آموزان زیرپوشش مؤسسه نیز برای قرارگرفتن در فهرست اسامی دانش‌آموزان کمیسیون خاص به اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان‌رضوی فرستاده می‌شود تا از موارد قانونی تسهیل ثبت‌نام یا برگزاری آزمون‌ها در بیمارستان استفاده کنند. همچنین دانش‌آموزانی که به دلیل بیماری چندین سال از تحصیل باز مانده‌اند مورد حمایت آموزشی قرار می‌گیرند. با تشکیل کلاس‌های خاص و تک‌نفره و انجام امور اداری مربوط در آزمون‌های جامع مقاطع که در اداره ناحیه4 ثبت‌نام شده‌اند، شرکت می‌کنند و پس از موفقیت در این آزمون امکان ثبت‌نام در مقطع بالاتر را دارند .در آموزش فقط به کلاس‌های درس بسنده نشده است بلکه در تابستان نیز کلاس‌های اوقات‌فراغت برای دانش‌آموزان برگزار شد و آن‌ها با هنرهایی نظیر کاردستی با نمد و مقوا، ساخت دستبندهای مهره‌ای و... آشنا شدند.
مدرسه امید با این هدف برنامه‌ریزی شده است که کودکان و خانواده‌هایشان تا حدی به روند عادی زندگی نزدیک شوند و دغدغه آموزش نداشته باشند. در این مدرسه معلمی عشق است نه وظیفه و امید، در اینجا هر روز شکوفه می‌دهد تا یادآوری کند تا شقایق هست زندگی باید کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->