اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

گشت‌وگذار در موزه آستان قدس رضوی

  • کد خبر: ۶۷۵۰۳
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
گشت‌وگذار در موزه آستان قدس رضوی
اشیای موزه آستان قدس رضوی به بیش از ۱۵ مجموعه تقسیم و شامل موزه قرآن، موزه هدایای مقام معظم رهبری، موزه آثار استاد فرشچیان، موزه تخصصی فرش، موزه تاریخ حرم، تمبر، اسکناس، سکه، هنر‌های تجسمی، نجوم، ساعت، سلاح، ظروف، مدال و دیگر بخش‌ها می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اشیای این موزه به بیش از ۱۵ مجموعه تقسیم و شامل موزه قرآن، موزه هدایای مقام معظم رهبری، موزه آثار استاد فرشچیان، موزه تخصصی فرش، موزه تاریخ حرم، تمبر، اسکناس، سکه، هنر‌های تجسمی، نجوم، ساعت، سلاح، ظروف، مدال و دیگر بخش‌ها می‌شود.


موزه قرآن

این موزه نخستین موزه قرآن جهان با ماهیت دینی و هنری است که شکل و سیاق جدید آن در سال ۱۳۶۴ خورشیدی به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی افتتاح و در آن مجموعه‎ای از قرآن‏‌های خطی با قدمت تاریخی از قرون اولیه اسلامی تا قرن ۱۳ قمری نگهداری می‌شود. در این موزه همچنین مرقعاتی از دوره صفوی تا عصر حاضر و مجموعه‎ای از جلد‌های لاکی و روغنی و ابزار کتابت به نمایش در آمده است. قرآن با دستخط منسوب به حضرت امام علی (ع) نفیس‌ترین نمونه در این مجموعه است.
گشت‌وگذار در موزه آستان قدس رضوی

موزه هدایای مقام معظم رهبری

این موزه که در سال ۱۳۷۳ بازگشایی شده، شامل آثاری است که شخصیت‏‌های برجسته و هنرمندان داخلی و خارجی، سران کشور‌ها و ارادتمندان مقام معظم رهبری به ایشان هدیه داده‌اند. تابلوی آیات قرآن روی دُرّ نجف که ۸۵ قطعه حکاکی شده دارد و بقایای پرچم واقعه جهاد اسلامی عشایر عرب خوزستان علیه انگلیس بعد از جنگ جهانی اول مربوط به سال ۱۲۹۴ خورشیدی که از آن با عنوان نماد استکبارستیزی یاد می‌شود، از هدایای دیدنی این مجموعه است.


همچنین سید حسن نصرا...؛ دبیر کل حزب‌ا... لبنان در ذی‌القعده سال ۱۴۳۵ ق. مُهری از عقیق سبز یمنی هدیه می‌آورد که بر روی یک‌پایۀ انگشتر قرارگرفته است و بر روی آن جمله «عدتی یوم الوعید» حک‌شده و منسوب به عثمان بن سعید عمری اولین نایب خاص امام زمان (ع) است و طبق آزمایش‌هایی که در لندن انجام‌شده، قدمت آن به سال‌های ۲۵۰ تا ۳۰۰ هجری قمری می‌رسد.
گشت‌وگذار در موزه آستان قدس رضوی

موزه آثار استاد محمود فرشچیان

استادفرشچیان سال ۱۳۸۹، ۱۸ اثر ماندگار خود را که شامل تابلو‌های «عصر عاشورا»، «پنجمین روز آفرینش»، «ضامن آهو»، «پرچمدار حق» و... می‌شود به موزه آستان قدس رضوی هدیه می‌دهد که اکنون در یک بخش مجزا نگهداری می‌شود.


موزه فرش

در این گنجینه بی‌همتا قالی و قالیچه‏‌هایی با قدمت دوره صفویه تا هنوز که از نفیس‌ترین شاهکار‌های هنری هستند پیش‌چشم علاقه‏‌مندان قرار گرفته است. «قالی افشان شاه‏‌عباسی» معروف به «گلابتون» از زیبایی‌های این مجموعه است.
گشت‌وگذار در موزه آستان قدس رضوی

موزه تاریخ حرم

در این بخش علاوه بر کتیبه‏‌های طلای حرم مطهر رضوی، در‌های چوبی، در‌های طلا و نقره، محراب‏‌های زرین فام، پنجره فولاد حرم مطهررضوی، ظروف شست‌وشوی ضریح مطهر، ابریق‏‌ها و آفتابه لگن‏‌های مورد استفاده در کشیک‏‌خانه و دفاتر حرم مطهر، انواع زیارت‏نامه‏‌ها، انواع وسایل روشنایی و ضریح‌های پیشین و قدیمی نصب بوده روی قبر مطهر حضرت رضا (ع) را ببینید.


گنجینه تمبر و تاریخچه پستی

گنجینه تمبر که در بهمن ۱۳۶۹ افتتاح شده، دارای بیش از ۸۰۰ هزار قطعه انواع تمبر و دیگر اقلام پُستی از ایران و ۲۴۰ کشور جهان است. یک نمونه از تمبر «پنی سیاه» نخستین تمبر پستی جهان (۱۸۴۰ م/ ۱۲۱۹ ش) در این مجموعه ماندگار شده است.


گنجینه هنر‌های تجسمی

این گنجینه در سال ۱۳۷۸ با ۳۴ اثر افتتاح شده که ۴ اثر آن متعلق به استاد کمال‌الملک است.


گنجینه سلاح

گنجینه سلاح یکی از گنجینه‏‌های جذاب و پربیننده است که تعدادی از سلاح‏‌های سرد و گرم ساخت دوران صفویه تا زمان معاصر را به نمایش گذاشته است. برخی از آن‌ها عبارت‏ است از: باروت‏دان، طپانچه، تفنگ دنگی یا چکشی، تفنگ سرپر، مجموعه دوئل، خنجر، شمشیر، کمان، سپر، کلاه‏خود، تبرزین و نیزه و...


موزه ظروف

سفال‏‌ها مربوط به عصر آهن (۱۲۰۰ سال قبل از میلاد)، ظروف دوره تاریخی (مربوط به دوره پیدایش خط) و بسیاری از این دست را هم می‌توان در مجموعه ظروف قدیمی به تماشا نشست.


گنجینه مدال‌ها

گنجینه مدال، در اوایل انقلاب اسلامی با مدال‌های اهدایی «مرحوم غلامرضا تختی» شکل گرفت، اما در سال ۱۳۷۸ این مجموعه تخصصی‌تر شد و بعد‌ها بسیاری دیگر از ورزشکاران با اهدای مدال‌های خود بر تعداد آثار این مجموعه افزودند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->