زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی
سرخط خبرها

موزه‌هایی که در مشهد باید ببینید

  • کد خبر: ۶۷۵۴۷
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
  • ۱
موزه‌هایی که در مشهد باید ببینید
۲۸ اردیبهشت، روز ملی موزه‌ها و میراث فرهنگی نام گرفته است. برای کشوری مانند ایران که تاریخ و تمدن بزرگی دارد، هر موزه نشان‌دهنده بخشی از تاریخ است و کمتر کشوری را می‌توان یافت که به‌نسبت پیشینه تمدنی‌اش، یک موزه داشته باشد. در شهر مشهد هم چنین مسئله‌ای باعث پدیدآمدن موزه‌های گوناگون شده است.

گروه تاریخ و گردشگری شهرآرانیوز | امروزه موزه‌ها، فرصت کم‌نظیری برای معرفی پیشینه یک تمدن و فرهنگ محسوب می‌شوند و بسیاری از مردم ضمن بازدید از آن، به تاریخ خود یا تاریخ کشور میزبان بیشتر پی می‌برند. ایران جزو اندک کشور‌هایی است که با تمدنی بیش از ۱۳ هزار سال، مجموعه متنوعی از موزه‌ها را دارد. همچنین، وجود چندین سایت‌موزه باستانی در کشور، شرایط مطالعات تاریخی و باستان‌شناختی ما را متمایز و ممتاز می‌کند.
مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر ایران، مجموعه‌ای از موزه‌های بزرگ و مهم کشور را در دل خود جا داده است که می‌تواند برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب باشد. در این مطلب قصد داریم برخی از مهم‌ترین موزه‌های مشهد را معرفی کنیم.

موزه آستان قدس رضوی

این موزه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های کشور است که در سال ۱۳۲۴ با طراحی آندره گدار در مساحتی به‌وسعت ۱۰۳۴ مترمربع افتتاح شد و هم‌اینک یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های تاریخی ایران و جهان به‌شمار می‌رود. آثار برجسته استاد محمود فرشچیان و هدایای ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، ازجمله مهم‌ترین نفایس نگهداری‌شده در این موزه به‌حساب می‌آید.

 

ففففففففففففف

 

موزه نادری

آرامگاه نادرشاه افشار واقع در چهارراه شهدای مشهد، یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی مشهد است. در طول تاریخ ایران پس از اسلام، مشهد فقط یک‌بار و در زمان نادر به‌عنوان پایتخت ایران انتخاب شد و دیگر چنین اتفاقی را تجربه نکرد. بنای آرامگاه نادرشاه را مهندس هوشنگ سیحون در دهه ۴۰ خوردشیدی طراحی کرد و ساخت و مجسمه معروف نادر را نیز ابوالحسن صدیقی ساخت و نصب کرد. در موزه نادری، جنگ‌افزار‌های دوره پادشاهی او وجود دارد و یکی از توپ‌های معروف دوران صفویه نیز در این موزه نگهداری می‌شود. مقبره کلنل محمدتقی پسیان نیز در باغ‌موزه نادری قرار دارد.

 

ففففففففففففف

 

موزه بزرگ خراسان

این موزه مدرن در سال ۱۳۹۳ در محوطه پارک کوهسنگی مشهد در زمینی به‌مساحت ۱۸ هزار مترمربع به بهره‌برداری رسید. طرح ساختمان موزه برگرفته از کاخ خورشید واقع در کلات نادری و بقعه هارونیه در توس است و امروز محل نگهداری اشیای تاریخی و مردم‌شناسی و همچنین انواع سنگ‌های تاریخی و ابزارآلات زندگی مردمان ۱۰ قرن پیش است که در ۱۲ طبقه برای بازدید عموم آماده شده است.

 

موزه‌هایی که در مشهد باید ببینید

 

موزه علوم زمین

این موزه تخصصی طبیعت در سال ۱۳۸۵ و در زمینی به‌وسعت ۴۵۰ متر آماده بهره‌برداری شد و امروز بیش از ۷۰۰ نمونه کانی، ۱۰۰ نمونه سنگ، ۱۴ نمونه عناصر طبیعی، ۵۰ نمونه فسیل و ۶۰ نمونه سنگ قیمتی دارد.

 

ففففففففففففف

 

موزه آب

این موزه به‌کوشش اداره آب مشهد راه‌اندازی شد و هدف آن نمایش استفاده مردم این شهر از آب‌انبار‌ها و قنات‌های شهر در زمان‌های گذشته است. همچنین در موزه آب مشهد می‌توانید از ابزار و ادوات قدیمی و معاصر مرتبط با آب مانند فنجان اندازه‌گیری آب، خمره‌های آب شرب، لوله‌های انتقال آب، پیمانه‌های آبی، وسایل شیب‌سنجی قنات و... دیدن کنید.

 

ففففففففففففف

 

خانه‌موزه ملک

خانه ملک واقع در خیابان امام‌خمینی (ره)، محل زندگی حاج حسین ملک، واقف مشهور تاریخ مشهد، است که سال‌های پایانی عمر خود را در این خانه سپری کرده است. حاج حسین ملک و وقفیات بی‌شمار او آن‌چنان مهم‌اند که هر گوشه شهر مشهد را نگاه کنید، رد و نشانی از دارایی‌های مهم او را می‌بینید که در راه آبادانی و خدمت به شهر وقف شده است. این اثر با معماری اوایل پهلوی اول ساخته شده است و امروزه به مرکز آفرینش‌های هنری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تعلق دارد.

 

ففففففففففففف

 

خانه داروغه

این خانه تاریخی عهد قاجار، متعلق به یوسف‌خان هراتی، داروغه مشهد، بوده است که در زمینی به‌وسعت ۱۱۰۰ مترمربع در راسته مسگران شهر مشهد ساخته شده است. خانه داروغه نظر به اهمیت تاریخی و معماری‌اش، در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و از سال ۱۳۹۴ به‌کوشش شهرداری مشهد به‌عنوان یک موزه تاریخی برای عموم مردم بازگشایی شده است.

 

ففففففففففففف

 

موزه آرامگاه فردوسی

این موزه در محوطه آرامگاه فردوسی در توس است که عملیات ساخت آن هم‌زمان با مرمت و احیای ساختمان کنونی آرامگاه حکیم فرزانه توس آغاز شد و امروزه اشیا یافت‌شده از حفاری‌های توس باستان، نقاشی‌های شاهنامه و برخی نسخ قدیمی این کتاب مشهور را در دل خود جا داده است.

 

ففففففففففففف

 

موزه دانشگاه فردوسی مشهد

موزه و مرکز مفاخر دانشگاه فردوسی مشهد به‌عنوان موزه‌ای دانشگاهی در اواخر دهه ۹۰ خورشیدی آماده بهره‌برداری شد. این موزه متشکل از ۲ سالن است که در سالن اول، عکس‌ها، اشیا و لباس‌های برجامانده از این مرکز آموزشی، از بدو تأسیس را نشان می‌دهد و در سالن دوم، هدایا و نشان‌های اهدایی استادان این دانشگاه به‌نمایش گذاشته شده است.

 

ففففففففففففف

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
0
2
چه مطلب آموزنده ای. از اینا بیشتر بذار شهرآرا
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->