راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

آغاز عملیات اجرایی فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی

  • کد خبر: ۶۷۵۶
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۶
آغاز عملیات اجرایی فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی
هم‌زمان با بهره‌برداری از فاز دوم جلوخان آرامگاه فردوسی، تابلو روزشمار ۱۳۰ روزه‌ای هم برای بهره‌برداری از آخرین فاز پیشخوان این مجموعه فرهنگی تا اواسط بهمن‌ماه روشن شد.

زهرا اسکندریان - عملیات اجرایی فاز سوم جلوخان آرامگاه فردوسی، هم‌زمان با بهره‌برداری از فاز دوم آن شروع و تابلو روزشمار 130روزه‌ای هم برای بهره‌برداری از آخرین فاز پیشخوان این مجموعه فرهنگی تا اواسط بهمن‌ماه روشن شد. برای این پروژه 16میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و قرار است در عرصه‌ای هفت‌هکتاری به مرحله اجرا دربیاید. علی‌اصغر مونسان، نخستین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور که در اولین سفر خود به مشهد در سمت سکاندار وزارتخانه‌ پنجشنبه گذشته برای کلنگ‌زنی این پروژه به آرامگاه آمده بود، به شهرداری اطمینان خاطر داد که برای ارائه مجوزهای لازم فعالیت در توس، همراهی لازم را داشته باشد. محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، هم از طرح‌ها و برنامه‌های مدیریت‌شهری برای توس و افزایش جذابیت‌های آن گفت. به گفته او، قرار است بخشی از عملیات اجرایی گلستان فردوسی، دروازه رودبار، بهسازی پردیس و پارک باستان‌شناسی در این منطقه تا 25اردیبهشت 99 به پیشرفت درخور توجهی برسد؛ البته با شرط اینکه وزارت میراث‌فرهنگی طرح‌ها را در زمان مناسبی تأیید کند. صحبت‌های دلگرم‌کننده مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشورمان، حاکی از آن بود که شهرداری حالا فقط باید اجرا کند و نگران گذشتن از بوروکراسی‌های وقت‌گیر نباشد. او با بیان اینکه به شهردار گفتم از سوی وزارتخانه آمادگی کامل هست تا برای پروژه‌های این منطقه همراهی کند، افزود: طرح خوبی که در جلوخان انجام و موجب زیبایی هرچه بیشتر شده، قابلیت بهره‌برداری برای مردم را فراهم کرده است. مونسان ادامه داد: ما هم شهرداری را همراهی می‌کنیم تا بتواند ادامه کار را تا 360هکتار پیش ببرد. به گفته وزیر میراث‌فرهنگی، قرار شده است تا طرح جامعی برای توس از سوی شهرداری طراحی و بر اساس این طرح عملیات اجرایی آن انجام شود. این طرح قرار است به تأیید وزارتخانه برسد. او که این صحبت‌ها را در جمع خبرنگاران بیان می‌کرد، این را هم گفت که شهردار مشهد قول داده است تا 25اردیبهشت ماه فاز اول پروژه‌های مختلف با اعتبارات شهرداری در این منطقه آماده بهره‌برداری باشد. مونسان همچنین در مراسم کلنگ‌زنی فاز سوم جلوخان فردوسی، چنددقیقه‌ای پشت تریبون رفت و اظهار کرد: عید97 به اینجا آمدم و این محدوده محوطه‌ای نبود که مناسب آرامگاه فردوسی باشد؛ برای همین، حالا از تلاش‌های شهرداری به‌خصوص شخص شهردار تشکر می‌کنم. در کنار شهرداری مشهد هستیم و اگر نقاط اختلافی هم وجود دارد، باید سعی و تلاشمان را انجام دهیم تا آن‌ها را حل کنیم که بتوانیم شهر توس را به مکانی برای گردشگری تبدیل کنیم.


انتظارات رهبر معظم انقلاب در حال تحقق است
او بعد از آرامگاه فردوسی، از طرح احیای برج و باروی توس نیز بازدید کرد و با ابراز خرسندی گفت: انتظارات رهبر معظم انقلاب در زمینه سامان‌دهی توس در حال انجام و تحقق است. ایشان در بازدید سال75 از مجموعه تاریخی-فرهنگی توس انتظاراتی داشته‌اند که به نظر می‌آید این انتظارات هنوز برآورده نشده است. به گفته وزیر میراث‌فرهنگی، در فاز نخست برای احیای این برج و بارو به طول ۳۵۰متر، ۲میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان اختصاص یافته است. این فرایند ادامه خواهد یافت تا این برج و بارو به‌صورت کامل در محیط ۳۶۰هکتاری شهر تاریخی توس احیا شود. مرمت و احیای برج و باروی توس می‌تواند به ثبت جهانی آن کمک کند. مونسان با بیان اینکه برای ثبت جهانی بناهای تاریخی، هر کشور یک سهمیه در سال دارد، ادامه داد: امیدواریم با اقداماتی که در توس انجام می‌شود، بتوانیم پرونده ثبت جهانی توس را آماده کنیم و با اولویت به ثبت جهانی برسانیم.


ثبت جهانی توس حیثیتی شده است
موضوع ثبت جهانی توس هم ازجمله نقطه‌نظراتی بود که شهردار مشهد در مراسم شروع عملیات اجرایی فاز سوم جلوخان گفت. محمدرضا کلائی، ثبت جهانی توس را موضوعی حیثیتی دانست و اظهار کرد: ثبت جهانی توس سخت است، اما به موضوع مهم و حیثیتی تبدیل شده است. او با بیان اینکه تیم کشتی استان نیز با نام «تا ثبت جهانی توس» شکل گرفته است، افزود: پویش‌های زیادی برای ثبت این اثر تاریخی شکل گرفته و دوندگان بسیاری با این شعار در بولوار شاهنامه دویده‌اند و این موضوع نیاز به پیگیری بیشتری دارد. در بخش اجرایی، شهرداری پای کار است، اما در بخش تصمیم‌گیری نیازمند توجه وزارتخانه و استانداری هستیم. کلائی همچنین به طرح‌های مختلف شهرداری برای اجرا در منطقه توس اشاره کرد و گفت: اگر مجموعه 10هکتاری سرپوشیده باغ گل اجرایی شود، قطعا در کشور بسیار خاص و متفاوت خواهد بود. اجرای پارک باستان‌شناسی در مقیاس 3 تا 5هکتار نیز مدنظر است که البته نیاز به موافقت‌های لازم از سوی میراث‌فرهنگی دارد. او همچنین با اشاره به پروژه دروازه رودبار گفت: به دنبال اجرای مسیری به سمت کهن‌دژ هستیم که در یک برنامه مشترک با سازمان میراث‌فرهنگی، عملیات اجرایی آن به‌زودی انجام خواهد شد و همچنین بخش‌هایی از کشف‌رود نیز باید بازسازی شود. شهردار مشهد همچنین در پاسخ به شهرآرا درباره طرح جامع توس این‌طور گفت: طرح جامع توس در مقیاس کلان و در سطح شهرسازی است. با توجه به نگرانی‌های وزارت میراث‌فرهنگی برای آثاری که هنوز کاوش نشده است، باید طرح‌ اجرایی توس از سوی شورای فنی میراث‌فرهنگی به تصویب برسد.
به گفته او، پیش از این شهرداری برای 70هکتار از توس طرح اجرایی ارائه کرده بود که حالا به پیشنهاد وزارتخانه، قرار شده تا برای 360هکتار از توس طرح جامع تهیه شود. کلائی درباره طرح راهبردی توس هم این‌طور گفت: این طرح هم 3جلسه کارگروه ویژه در شورای عالی معماری و شهرسازی را گذرانده است که بعد از 2جلسه دیگر برای تصویب نهایی به صحن شورای عالی معماری و شهرسازی خواهد رفت. وزیر راه‌وشهرسازی هم وعده داده است تا 3ماه آینده این طرح به پایان برسد.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->