دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

آمایش شهری و منطقه ای پیش نیاز رفع کامل معضل حاشیه شهر

  • کد خبر: ۶۷۷۲۴
  • ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷
  • ۱
آمایش شهری و منطقه ای پیش نیاز رفع کامل معضل حاشیه شهر
حامد بیدل - دکترای آمایش سرزمین (ارزیابی و برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای)
حاشیه شهر، مفهوم شناخته شده‌ای در علم آمایش سرزمین است. آمایش سرزمین با ارزیابی وضع موجود اقدام به برنامه‌ریزی برای وضع آتی می‌کند و به عنوان اساس هر برنامه‌ی رشد و توسعه شهری، منطقه‌ای و ملی شناخته می‌شود.
 
اما آیا آمایش سرزمین برای حاشیه شهر برنامه‌ای دارد؟ اگر بله، چگونه؟ بله. آمایش سرزمین به‌طور غیرمستقیم برای معضل حاشیه‌نشینی شهر‌ها و کلان‌شهر‌ها برنامه دارد. درواقع برنامه آمایش سرزمین پیشگیری از حاشیه‌نشینی است. برنامه آمایش سرزمین برای حاشیه شهر‌ها با شروع از یک سوال ساده شروع می‌شود! حاشیه شهر چگونه بوجود می‌آید؟
 
حاشیه شهر و حاشیه‌نشینی محصول عدم برنامه‌ریزی صحیح در سطح منطقه‌ای (شهرستان و استان) در زمینه کاربری‌ها و اشتغال و خدمات است که با تمرکز خدمات و فعالیت‌های درآمدزا در شهر‌های بزرگ و کلان‌شهر‌ها و عدم رسیدگی به روستا‌ها و شهر‌های کوچک باعث مهاجرت روستاییان و مردم شهر‌های کوچک به شهر‌های بزرگ‌تر می‌شود.
 
این فرآیند طی سال‌ها منجر به تمرکزگرایی شده و مهاجران کم‌درآمد که امکان سکونت در مراکز جمعیتی شهر‌های بزرگتر را ندارند به اجبار در حاشیه ساکن می‌شوند. به این ترتیب با رشد سکونت در حاشیه، خدمات‌رسانی هر روز سخت‌تر می‌شود.
 
ساخت و ساز غیراصولی، هم برای ساکنان و هم برای شهرداری هزینه ایجاد می‌کند. کوچه‌های باریک، منازعات اجتماعی، مشکل جای پارک خودرو، مشکلات خدمات‌رسانی اورژانسی و آتش‌نشانی، آلودگی و بیماری‌های ناشی از همجواری حاشیه‌نشینان با محل‌های تخلیه زباله و جوی‌های لایروبی نشده و فاقد خروجی مناسب و آبگرفتگی در فصل‌های بارانی بخش کوچکی از مشکلات حاشیه‌نشینی برای مردم است. اما علاج واقعه بعد از وقوع چیست؟!

چاره‌ی کار بازآفرینی اصولی حاشیه شهر است. یک نمونه برتر آن در کشور‌هایی همچون فرانسه که از بنیان‌گذاران آمایش سرزمین در جهان است، پروژه‌های کلان انتقال جمعیت به شهرک‌های نوساز با بافت شطرنجی و خوش‌ساخت است و هزینه‌های این انتقال به صورت مشارکتی و با اعطای وام‌ها، تسهیلات و شرایط ویژه صورت می‌گیرد.
 
حاشیه‌های شهر گروه‌بندی شده و بافت‌های فرسوده، تخریب و جهت انتقال گروه‌های بعدی جمعیتی به ترتیب بازسازی و بازآفرینی می‌شوند. راهکار‌های کم‌هزینه‌تر، اما با پایداری کمتری هم وجود دارد و آن هویت بخشی به حاشیه‌های موجود است یعنی به رسمیت شناختن بخش‌هایی که به‌طور غیررسمی و غیراصولی توسعه یافته‌اند. طرح‌های ضربتی و جهادی با ساخت و توسعه خدمات سطح دوم و سوم مورد نیاز مناطق حاشیه میتواند به شکلی سریع بخش مهمی از التهاب و چالش‌های حاشیه شهر را برطرف کنند.

اعضای شورای شهر در صورت وجود متخصص و توان شناخت و تحلیل کافی از وضع موجود و آمایش دقیق شهری، با امکان تصویب قوانین مناسب و راهگشا علاوه بر توان ایجاد شرایط بازآفرینی کم‌هزینه و پرمنفعت میتوانند با اثرگذاری در شورای شهرستان و شورای استان مانع ایجاد حاشیه‌های جدید در شهر مشهد شده و فرآیند توسعه پایدار و در خور شهر مشهد را آغاز کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رسول محبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
0
0
جالب و عالی بود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->