افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

آخر خرداد، پایان عملیات عمرانی بازار سرشور مشهد

  • کد خبر: ۶۸۵۷۹
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸
آخر خرداد، پایان عملیات عمرانی بازار سرشور مشهد
عملیات اجرایی بهسازی و بازپیرایی بازار سرشور مشهد که از مهرماه ۱۳۹۸ آغاز شده بود، احتمالا تا پایان خردادماه ۱۴۰۰ به پایان خواهد رسید.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ عملیات اجرایی بهسازی و بازپیرایی بازار سرشور که از مهرماه ۱۳۹۸ آغاز شده بود، احتمالا تا پایان خردادماه به پایان خواهد رسید. شهردار منطقه ۸ با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: با وجود مشکلاتی مثل پیچیدگی کار سنتی، تهیه مصالح و تهیه آجر‌های سنتی برای انجام پروژه، شلوغی بازار و تردد مداوم در طول شبانه روز، اتمام کار با تأخیر مواجه شد، اما باوجود پیشرفت ۸۰ درصدی کف سازی بازار و اتمام کار ساخت گنبد‌های بازار (به جز یک مورد)، بهسازی بازار سرشور تا پایان خردادماه تمام خواهد شد.

 

حوالی دهه ۳۰ که خیابان خسروی در مشهد احداث شد، بازار بزرگ مشهد که بنابر نقل‌های مشهور قدمتش به دوره تیموری می‌رسد و از ارگ آغاز و تا مسجد گوهرشاد امتداد داشت، به ۲ قسمت تقسیم شد. نیمه غربی به بازار فرش و نیمه شرقی هم که در یکی از ۶ محله قدیمی شهر قرار گرفته بود، به نام محله سرشور معروف شد.

 

بازاری که طی ده‌ها سال به حیات خودش ادامه داد، اما دچار تغییرات اساسی شد و ساخت وساز‌های غیراصولی شکل و هویت بازار قدیمی سرشور را تغییر داد. ۲۲ مهرماه سال ۱۳۹۸ بهسازی بازار سرشور و احیای آن با اعتباری ۱۰ میلیارد تومانی و براساس الگو‌های معماری قدیم مشهد، توسط معدود استادکاران باقی مانده معماری و کاشی کاری سنتی آغاز شد و قرار بود که این عملیات عمرانی یک ساله به اتمام برسد، اما شلوغی بازار سرشور به دلیل نزدیکی به حرم مطهر رضوی، شیوع کرونا و مشکلات دیگر سنگ‌هایی بود که جلوی پای این پروژه افتاد و به همین علت پایان بهسازی این بازار با تأخیر‌های چندباره مواجه شد، به گونه‌ای که شهردار مشهد در بهمن ماه سال گذشته خواستار تسریع عملیات احیا و سامان دهی این گذر تاریخی شد.


سرعت پیشرفت خوب است

بااین همه شهردار منطقه ۸ با بیان اینکه اکنون پروژه بازار سرشور سرعت پیشرفت خوبی دارد، از اتمام احتمالی این پروژه تا پایان خرداد ماه خبر داد و گفت: مشکلاتی مثل پیچیدگی کار، تهیه مصالح و آجر‌های سنتی که باید از گناباد تهیه می‌شد، ابتلای افراد درگیر در پروژه به کرونا و هچنین کم بودن استادکار‌های آشنا به معماری سنتی و قدیمی مشهد باعث شد که اتمام این پروژه که قرار بود چند ماهی زودتر باشد، به تأخیر بیفتد. حسین عبدا...  زاده افزود: اکنون عملیات ساخت سرطاق‌ها و گنبد‌ها به پایان رسیده است و فقط یک گنبد دیگر باید ساخته شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.


اتمام کار، شاید پایان خردادماه

وی با اشاره به پیشرفت ۸۰ درصدی عملیات کف سازی این بازار تصریح کرد: عملیات عمرانی کف سازی و فرش کردن این خیابان به دلیل شلوغی و تردد مداومی که در آن صورت می‌گیرد، باید شب و در زمان خلوتی بازار انجام شود و با این اوصاف تاکنون ۵۵۰ مترمربع از ۷۰۰ متر کف فرش آجری پیش بینی شده در پیاده روی ورودی بازار سرشور اجرا و بقیه نیز در دستورکار شهرداری است که به زودی انجام می‌شود.

 

همچنین عملیات طراحی و نصب کاشی‌ها نیز با نظر استادان قدیمی کاشی کاری و کارشناسان باستانی درحال انجام است. وی با تأکید بر اینکه بازارسرشور براساس الگوی قاجاری درحال بازسازی است، در پاسخ به این سؤال که این بازار چه زمانی افتتاح خواهد شد، گفت: با توجه به سرعت پیشرفت کار، پیش بینی ما این است که عملیات بازسازی و بازپیرایی بازار قدیمی سرشور، تا انتهای خرداد ماه به اتمام برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->