تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟ دو کشته بر اثر حادثه رانندگی درمحور قدیم تهران-ساوه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی | خون خشک شده بهتر از خون مایع است تصویب افزایش حقوق نیروهای خدماتی وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۳ تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایش نیافته است تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم
سرخط خبرها

تاریخ رام‌کردن گورخر | یک وحشی تمام‌عیار

  • کد خبر: ۶۸۵۹۹
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
تاریخ رام‌کردن گورخر |  یک وحشی تمام‌عیار
شواهد زیادی نشان می‌دهد که انسان‌ها در دوران مختلف تاریخ به‌دنبال اهلی‌کردن و آموزش گورخر‌ها بوده‌اند. در دهه ۱۷۶۰ بوفون، طبیعت‌شناس فرانسوی، معتقد بود که گورخر‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای اسب‌ها باشند. در پاریس حتی شایعه شده بود که هلندی‌ها چند گورخر را برای کشیدن گاری آموزش داده‌اند.
عاطفه همایونی | شهرآرانیوز - شواهد زیادی نشان می‌دهد که انسان‌ها در دوران مختلف تاریخ به‌دنبال اهلی‌کردن و آموزش گورخر‌ها بوده‌اند. در دهه ۱۷۶۰ بوفون، طبیعت‌شناس فرانسوی، معتقد بود که گورخر‌ها می‌توانند جایگزین مناسبی برای اسب‌ها باشند. در پاریس حتی شایعه شده بود که هلندی‌ها چند گورخر را برای کشیدن گاری آموزش داده‌اند.
 
در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم استعمارگران اروپایی در آفریقا گمان می‌کردند که گورخر‌ها ارزش آموزش‌دیدن را دارند. زیرا آن‌ها در مقابل بیماری‌هایی که مگس تسه‌تسه به وجود می‌آورد، بسیار مقاوم بودند. علاوه بر این، استعمارگران ترجیح می‌دادند از حیوانات محلی برای مقاصد خود استفاده کنند. زیرا بیشتر دام‌های وارداتی از اروپا در آفریقا دوام نمی‌آوردند. اما تلاش برای اهلی‌کردن گورخر‌ها تا حد زیادی ناموفق ماند و سرانجام مشخص شد چرا آفریقایی‌ها خود نتوانسته بودند گورخر‌ها را رام کنند. برخلاف اسب‌ها که طبیعتی آرام و دوستانه دارند، گورخر‌ها در کل زندگی‌شان گوش‌به‌زنگ خطر هستند و در حالتی تدافعی به‌سر می‌برند. گورخر‌ها برای زنده‌ماندن در اوضاع دشوار آفریقا با وجود درندگان قدرتمندی مثل شیر، ببر، یوزپلنگ، کفتار و تمساح، به خطر بسیار حساس هستند و درصورت به‌دام‌افتادن، با همه توان از خود دفاع می‌کنند. به بیانی دیگر، انتخاب طبیعی، صفات هوشیاری و پرخاشگری را در گورخر‌ها تقویت کرده است. آن‌ها حتی می‌توانند با ضربه‌ای یک شیر را از پا درآورند. همچنین آشنایی گورخر‌ها با گروه شکارچیان باعث می‌شود که آن‌ها به انسان‌ها واکنش تدافعی شدیدی نشان دهند.
 
شاید بتوان برخی گورخر‌ها را اهلی کرد، اما به‌طورکلی این گونه گزینه مناسبی برای این کار نیست. استعمارگران ناامید از گورخرسواری، در برهه دیگری تصمیم گرفتند که گورخر‌ها را جایگزین قاطر‌ها کنند. افسارزدن به گورخر‌ها آسان بود، اما آن‌ها استقامت کمتری نسبت به قاطر‌ها داشتند و درصورت احساس خطر، بیش از آن‌ها وحشت‌زده می‌شدند. در اقدامی دیگر، ارتش استعماری آلمان در آفریقای‌شرقی تلاش کرد تا ترکیبی از ۲ گونه اسب و قاطر به وجود بیاورد تا گونه جدید دربرابر بیماری‌هایی که اسب‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شدند، مقاوم شوند. با این حال، هیچ‌کدام از این راه‌ها برای استفاده (یا سوءاستفاده) از گورخر‌ها راه به جایی نبرد.

همان‌طور که در برخی عکس‌ها مشاهده می‌کنید، در طول این مدت (۱۸۹۰-۱۹۴۰)، داشتن گورخر برای اشراف عجیب‌وغریب در سراسر جهان، معمول بود.


 
رام‌کردن یک وحشی تمام‌عیار
 
یک افسر آلمانی روی یک گورخر؛ شرق آفریقا، ۱۹۱۰.


 
رام‌کردن یک وحشی تمام‌عیار
 
کالسکه گورخری؛ کلکته (هند)، ۱۹۳۰.


رام‌کردن یک وحشی تمام‌عیار
 
«جیمی، تنها گورخری که می‌شد روی آن سوار شد»؛ برکشایر انگلیس، ۱۹۳۵.


 
رام‌کردن یک وحشی تمام‌عیار
 
کالسکه گورخری؛ لندن، ۱۸۹۸.
 

 
رام‌کردن یک وحشی تمام‌عیار
 
 
یک کمدین آمریکایی در نقش جنایتکاری که با یک گورخر موفق می‌شود از زندان فرار کند؛ آمریکا، ۱۹۳۳.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->