رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

احیای برجام در ایستگاه پایانی؟ | تازه ترین واکنش های بین المللی به مذاکرات هسته ای وین

  • کد خبر: ۶۸۶۰۳
  • ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
احیای برجام در ایستگاه پایانی؟ | تازه ترین واکنش های بین المللی به مذاکرات هسته ای وین
دور پنجم مذاکرات درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، سه شنبه ۴ خرداد در شهر وین اتریش، آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دور پنجم مذاکرات درباره لغو تحریم‌های آمریکا و بازگشت احتمالی این کشور به برجام با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، سه شنبه ۴ خرداد در شهر وین اتریش، آغاز شد. در این نشست که با حضور هیئت‌های ایران و کشور‌های عضو برجام در محل گراندهتل وین برگزار شد، رؤسای همه هیئت‌ها با اشاره به دستاورد‌های حاصل شده در ۴ دور پیشین مذاکرات و با استقبال از استمرار تفاهم فنی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، بر جدیت و تعهد خویش برای تداوم کار فشرده با تمرکز بر موضوعات اصلی باقی مانده تأکید کردند.


نگرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی از پیشرفت هسته‌ای ایران

مدیرکل آژانس انرژی اتمی در گفتگو با روزنامه «فایننشال تایمز» درباره نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران باتوجه به تحولات اخیر در سطح غنی سازی اورانیوم در ایران و توافق برجام گفت: وضعیت «بسیار نگران کننده» شده است.


رافائل گروسی در این گفتگو با اشاره به غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی در ایران آن را موضوعی بسیار جدی ارزیابی کرد و افزود: «بیشتر اقدامات انجام شده توسط ایران تقریبا به آسانی بازگشت پذیر هستند، اما سطح فعالیت‌های تحقیق و توسعه آن در این مدت، یک مسئله است. وقتی بدانید چطور باید کاری را انجام دهید، دیگر می‌دانید که تنها راه بررسی آن هم ازطریق راستی آزمایی است. برنامه هسته‌ای ایران رشد داشته و پیچیده‌تر شده است؛ بنابراین بازگشت خطی به توافق هسته‌ای دیگر امکان پذیر نیست. کاری که می‌توان انجام داد، نگه داشتن فعالیت آن‌ها در سطحی پایین‌تر از شاخص‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای است.»


تأمین منافع کشور را فدای سرعت نمی‌کنیم

سیدعباس عراقچی، رئیس هیئت ایران در مذاکرات وین، درباره روند پیشرفت این مذاکرات گفت: «خیلی از هیئت‌ها امیدوارند که این دور از مذاکرات بتواند دور آخر مذاکرات باشد و ما به یک جمع بندی برسیم. می‌شود چنین امیدی داشت، ولی باید مقداری محتاط بود. موضوعاتی که برای تصمیم گیری باقی مانده اند کماکان موضوعات مهمی هستند؛ البته تعدادشان کمتر شده است و در دوره‌های گذشته در نگارش متن مقدار زیادی جلو رفتیم و این دور هم می‌توانیم کار بیشتری را به جلو ببریم. ما خواسته‌ها و مواضع خودمان را فدای زمان نمی‌کنیم. مهم این است که آنچه منافع ملی ایران است تأمین شود و این موضوع با دقت مورد توجه است که خواسته‌های ایران تأمین شود.»


امیدواری روسیه و چین به مذاکرات وین

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، نیز در پاسخ به کاربری که در واکنش به پیام توییتری پیشین او مبنی بر آمادگی اعضای کمیسیون مشترک برجام برای به کار بستن حداکثر تلاششان در راستای حل و فصل مسائل باقی مانده و به نتیجه رساندن موفقیت آمیز مذاکرات در اسرع وقت، گفته بود «آمادگی دربرگیرنده طیف گسترده‌ای از رنگ هاست»، در صفحه توییترش نوشت: «عزم راسخ به جای آمادگی، رضایت بخش است.


این کلمه مناسب تری برای توصیف حالت کنونی مذاکره کنندگان در مذاکرات برجامی وین است.» وانگ چون، نماینده چین در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، نیز در گفتگو با شبکه تلویزیون «سی جی تی ان» چین در واکنش به توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت: «چین از تمدید توافق استقبال می‌کند؛ زیرا شرایط مطلوبی را برای پیشبرد مذاکرات کمیسیون مشترک فراهم می‌کند. چین امیدوار است که همه طرف‌های درگیر، احساس فوریت را تقویت کنند، قاطعیت سیاسی نشان دهند و به دنبال راه حل‌های مشخص و توافق اولیه درباره از سرگیری انطباق با برجام باشند.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->