تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و کویت در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل زیبای افغانستان به تیم ملی فوتسال ایران توسط مهران غلامی چشم روشنی تلویزیون برای افغانستان آخرین اخبار تیم ملی فوتسال افغانستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ سلاجقه: امسال رهاسازی حقابه توسط طالبان در یک دوره زمانی کوتاه انجام شد مربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: در آسیا قدرت‌نمایی می‌کنیم جان‌باختگان سیل در افغانستان به بیش از ۷۰ نفر رسید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ادامه گشت‌زنی هواپیمای بدون‌سرنشین در آسمان افغانستان روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان رزمایش مشترک برگزار کردند افزایش شمار جانباختگان سیل در افغانستان به ۶۶ نفر (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) تحلیلی بر نقشه راه سازمان ملل برای افغانستان لیست نهایی تیم ملی فوتسال افغانستان برای جام ملت‌های آسیا اعلام شد سرمربی تیم ملی فوتسال ژاپن: فوتسال افغانستان پیشرفت باورنکردنی داشته است گزارش دیرهنگام فرماندهی مرکزی آمریکا از حمله مرگبار انتحاری در فرودگاه کابل معاون سفیر ایران در کابل: به دنبال ایجاد تعاملات منطقه‌ای با افغانستان هستیم پاکستان مرحله دوم اخراج اجباری پناهجویان افغانستانی را آغاز کرد کرزی، عبدالله و جبهه مقاومت: حمله ایران به اسرائیل دفاع مشروع بود نصیراحمد فایق: افغانستان به کانون افراط‌گرایی تبدیل شده است ۱۲ هزار تبعه خارجی تحت پوشش بیمه پایه سلامت احتمال بارندگی و جاری شدن سیل در ۳۴ ولایت افغانستان (۲۵ فروردین)
سرخط خبرها

ارتش میدان دار جنگ در افغانستان | در ماه جاری میلادی ۳۲ ولایت درگیر جنگ بودند

  • کد خبر: ۶۸۸۱۴
  • ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
ارتش میدان دار جنگ در افغانستان | در ماه جاری میلادی ۳۲ ولایت درگیر جنگ بودند
در ماه گذشته میلادی و پس از اعلام خروج نیرو‌های خارجی، نیرو‌های امنیتی موفق شدند طالبان را در ۳۲ ولایت این کشور شکست داده و برخلاف انتظار پیروز میدان باشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از حدود دو دهه حضور آمریکا در افغانستان برای مبارزه با تروریسم، ایالات متحده از اول ماه می‌خروج کامل نیروهایش را آغاز کرد، شدید شدن حملات گروه طالبان در این ماه به درستی پیش‌بینی شده بود. عده‌ای انتظار داشتند که گروه طالبان هم‌زمان با خروج نیرو‌های آمریکایی به بعضی از ولایت‌ها حمله جدی کنند.

 

براساس اظهارات مقامات امنیتی، در این ماه در ۱۰۴ شهرستان میان ارتش و گروه طالبان جنگ جریان داشت. در ماه می‌به جز ولایت پنجشیر و دایکندی، در ۳۲ ولایت دیگر رویدادهایی، چون جنگ، انفجار و درگیری رخ داده است. همه این رویداد‌ها کشته و زخمی در پی داشته است.

 

روزنامه ۸ صبح در این باره نوشت که طالبان در این ماه توانستند چند شهرستان را در میدان‌وردک و لغمان ساقط کند. البته این‌گونه دست به دست شدن شهرستان‌ها میان دولت و گروه طالبان قبل از ماه می‌معمول بود.

 

اما پیش‌بینی غلبه و سلطه گروه طالبان در بعضی از ولایت‌های کشور غلط از آب در آمده است. طالبان در این ماه به چندین ولایت و شهرستان حمله کردند و با نیرو‌های ارتش وارد جنگ شدید شدند؛ اما تاکنون پیروز میدان در این جنگ‌ها ارتش بوده است. ارتش با وارد کردن تلفات زیاد به گروه طالبان، قاطعیت و توانایی خویش را برای نگه‌داری شهر‌های بزرگ، ثابت کرده است.

 

شدیدترین جنگ گروه طالبان با نیرو‌های ارتش در ولایت‌های بغلان، هلمند، میدان‌وردک و قندهار رخ داده است. آنچه در جریان خروج نیرو‌های آمریکایی طی ماه می‌روشن شده، این است که ارتش کشور در جنگ رو در رو در تمام ولایت‌ها طالبان را عقب زده است. به صورتی که در یک ماه گذشته تمام حملات طالبان را دفع و تلفات سنگینی بر آنان وارد کرده است.

 

در این جنگ‌های نفس‌گیر به گروه طالبان تلفات زیادی وارد شده است و چندین رهبر کلیدی در بین کشته‌شده‌ها هستند. به طور مثال، فرمانده قطعه سرخ طالبان برای ولایت کنر کشته شده است. هم‌چنان یک فرمانده مهم قطعه سرخ‌شان در ولایت هلمند از بین رفته است.

 

جنگ نیرو‌های امنیتی با طالبان در ولایت قندهار تمام محاسبات این گروه برای سقوط ولایت‌ها وشهرستان‌ها را نقش بر آب کرده است. براساس گفته‌های مقامات امنیتی، گروه طالبان برای سقوط ارغنداب تدابیر ویژه گرفته بود و ظاهراً برای این مهم از ولایت‌های مختلف افغانستان نیروی کمکی طلب کرده بود؛ اما در پایان کار چیزی به دست این گروه نیامده است. تلفات گروه طالبان در جنگ ارغنداب بی‌پیشینه گفته شده است.

 

یکی از برنامه‌ها و یا جنگ مهم طالبان، جنگ و برنامه محاصره و سقوط ولایت بغلان بود که در آن نه تنها این گروه موفق نشد ولایت را ساقط کند، بلکه متحمل تلفات بی‌شمار شد.

 

جنگ بغلان در جریان ماه رمضان چند شب و روز دوام آورد که در یک نوبت یک مقام ارتش افغانستان ادعا کرد که در آن ولایت حدود ۱۰۰ جنگ‌جوی گروه طالبان کشته و زخمی شده‌اند. این تلفات در یک نوبت و طی ۴۸ ساعت در شهرستان‌های نهرین، بغلان مرکزی و دهنه غوری به طالبان وارد شده بود. چیزی در حدود این رقم تلفات، در جریان جنگ در روز‌های قبل و بعد از آن نیز گزارش شده بود.

 

جنگ نفس‌گیر دیگر در جریان ماه می، در ولایت هلمند رخ داده که در این جنگ نیز به گروه طالبان تلفات سنگینی وارد شده است. فرماندهان ارتش در ولایت هلمند از شکست پرتلفات طالبان خبر داده‌اند.

 

براساس گفته‌های مقامات ولایت بدخشان، گروه طالبان در این ماه به شهرستان‌های یفتل پایان، درایم، خاش، جُرم، وردوج و راغستان حملات تهاجمی انجام داده که با دادن تلفات سنگین عقب زده شده است. طالبان در ولایت بدخشان هم در جریان ماه می‌هیچ‌گونه دستاورد و پیش روی چشم‌گیری نداشته‌اند.

 

خلاف انتظار و محاسبات عده‌ای در داخل و خارج از افغانستان، ارتش در غیاب نیرو‌های نظامی ایالات متحده امریکا و در جریان خروج آنان به مراتب بهتر عمل کرده است. طالبان تصور می‌کردند که در غیاب نیرو‌های امریکایی قادر هستند بعضی از ولایت‌ها را سقوط و کابل را در محاصره شدید اقتصادی قرار دهند. اما عمل‌کرد ارتش در ماه می‌و در جنگ علیه طالبان چیز دیگری را نشان می‌دهد. در تمام جنگ‌های رو در رو در جریان ماه می، پیروزی از آن نیرو‌های امنیتی بوده است.

 

درگیری ارتش و گروه طالبان در جریان ماه می‌نشان می‌دهد که غلبه از راه نظامی که طالبان به آن فکر می‌کنند، غیرممکن است. سقوط ارتش و حکومت از راه نظامی به این ساده‌گی که گروه طالبان فکر می‌کند، نیست. برای همین، فرصت تمرکز روی بحث و مذاکره را نباید هیچ یکی از طرف‌ها از دست بدهد.

 

منبع: فارس افغانستان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->