یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

موج پنجم کرونا بیخ گوش مشهد

  • کد خبر: ۶۸۸۸۸
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
موج پنجم کرونا بیخ گوش مشهد
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره تجمع‌های انتخاباتی و احتمال بروز موج پنجم در این شهر هشدار داد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر سهمیه واکسیناسیون جدید برسد، تا پایان خردادماه واکسیناسیون گروه‌های سنی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به پایان می‌رسد، گفت: از ابتدای تیرماه نیز واکسیناسیون گروه‌های پرخطر همانند بیماران، گروه‌های شغلی خاص، از جمله خبرنگاران آغاز می‌شود. از آنجایی که زمزمه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها وجود دارد، احتمالا فرهنگیان و اساتید دانشگاه هم تا قبل از مهرماه واکسینه شوند.


مهدی قلیان در نشست خبری ستاد استانی کرونا با بیان اینکه سرعت واکسیناسیون در مشهد و استان بسیار خوب است، افزود: اکنون بیش از ۵۸ درصد از جمعیت بالای ۷۰ سال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد واکسن کرونا زده اند و به همین دلیل مراکز واکسیناسیون خلوت تر شده است.


وی افزود: تعداد مراکز تجمیعی و پایگا ه‌های ایجادشده برای تزریق واکسن در مشهد مناسب است و اگر جمعیت گروه‌های بعدی هم به همین تعداد باشد، نیازی به اضافه کردن مرکز جدید نیست، اما قرار است مراکز تجمیعی افزایش پیدا کند تا سایر پایگاه‌ها به فعالیت‌های روزانه خود بپردازند.


وی از نامناسب بودن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مشهد خبر داد و گفت: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مشهد، در هفته گذشته ۶۰ درصد بوده است که تا عدد مطلوب، یعنی ۹۰ درصد، فاصله زیادی دارد. این عدد در کل استان بیش از ۷۰ درصد است که از ۶۷ درصد میانگین کشوری بالاتر است. البته با فروکش کردن موج چهارم نباید دچار ساده انگاری بشویم، که اگر این اتفاق بیفتد درگیر موج دیگری خواهیم شد.


روند کاهشی کند است

قلیان با بیان اینکه روند نزولی شیوع کرونا در استان ادامه دارد، اما سرعت آن هنوز کند است، آخرین آمار بستری‌های ناشی بیماران کرونا در بیمارستان‌های استان را ۹۰۷ نفر اعلام کرد و گفت: میانگین بستری شده‌های استان در هفته اول خرداد درحالی به ۲۲۷ نفر رسیده است که در هفته چهارم اردیبهشت این عدد ۲۳۸ نفر بود.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در مشهد و در آغاز موج چهارم در هفته دوم اردیبهشت، به طور میانگین روزانه ۱۹۸ نفر بستری می‌شدند. در هفته چهارم این ماه نیز تعداد بستری شده‌های روزانه به ۱۸۴ نفر رسید و در هفته اول خردادماه هم تنها ۱۷۲ نفر بستری شدند.


کاهش مرگ ومیر و تست مثبت پی سی آر

وی با تأکید بر نزولی بودن روند مرگ ومیر در مشهد و استان افزود: میانگین مرگ‌های با علت کرونا در استان و در دو هفته گذشته ۱۵ نفر بوده است و این در حالی است که در ابتدای موج چهارم مرگ و میر روزانه در استان ۳۰ نفر بود.


طبق اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تنها ۲۵ درصد از تست‌های پی سی آر و سریع در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مثبت می‌شود. قلیان دراین باره نیز گفت: در هفته گذشته ۳۸۲۰ تست کرونا از بیماران گرفته شد که تنها ۲۵ درصد آن مثبت شد، درحالی که در اوج بیماری تا ۳۳ درصد تست‌ها مثبت بود. این عدد در بهمن و اسفندماه سال گذشته به طور میانگین ۱۱ درصد بود.


سالمندان را از واکسن محروم نکنید

قلیان با انتقاد از برخی کارشناسان و پزشکان که با برخی از توصیه‌های غیرعلمی، سالمندان را از دریافت واکسن محروم می‌کنند، تصریح کرد: اکنون بهترین واکسن، در دسترس‌ترین واکسن است و در دانشگاه علوم پزشکی براساس سهمیه‌ای که از واکسن‌های وارداتی به این مجموعه تعلق می‌گیرد، کار واکسیناسیون را انجام می‌دهیم، به عبارتی محدودیت‌ها اجازه نمی‌دهد که به مردم قدرت انتخاب بدهیم. میانگین سن مرگ ومیر کرونا ۶۰ سال است که با واکسیناسیون این گروه سنی می‌توانیم آمار مرگ ومیر ناشی از کرونا را کاهش بدهیم.


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تا ۶ خرداد ۵۶ هزار و ۲۰۰ دوز واکسن آسترازنکا در استان تزریق شده است و تا امروز گزارش هیچ عارضه جدی‌ای مثل لخته شدن خون به دلیل تزریق این واکسن به دست ما نرسیده است.


گیم نت‌ها در صدر ناقضان شیوه نامه‌های بهداشتی

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین ناقضان شیوه نامه‌های بهداشتی باشگاه‌های ورزشی و گیم نت‌ها هستند، افزود: در شرایط رنگی فعلی و با جابه جایی گروه‌ها که قبلا صورت گرفت، پارک‌ها می‌توانند باز باشند، اما گیم نت‌ها و باشگاه‌های ورزشی اجازه فعالیت ندارند، بااین حال متأسفانه بیشترین تخلف و تخطی از قوانین بهداشتی هم متعلق به همین دو گروه است.


نامزد‌ها قانون شکنی نکنند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه و با ابراز نگرانی از تجمع‌های انتخاباتی شورا‌های شهر و روستا بیان کرد: تجمع‌های انتخاباتی احتمالی شورا‌های شهر و روستا در مکان‌های سربسته و بدون رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی می‌تواند عامل بروز موج پنجم در تیرماه باشد. مسئولیت رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی در تجمع‌های انتخاباتی شورا‌های شهر و روستا با شخص نامزد است و درصورت تخلف با آن‌ها برخورد خواهد شد.


خطری که رفع شد

از چند روز پیش و با اعلام وزارت بهداشت، ۲۵ مورد ابتلا به سرخک در ایران شناسایی و تأیید شد و رئیس اداره بیماری‌های پیشگیری پذیر با واکسن وزارت بهداشت از تبدیل شدن شرق کشور به دروازه ورود این بیماری به ایران خبر داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به مثبت شدن دو نمونه سرخک در مشهد اشاره کرد و گفت: این دو مورد از اتباع خارجی بودند و هیچ کدام از ۸ نفر بستگان این افراد هم تست سرخکشان مثبت نشد، اما ۱۶ واکسن سرخک به همه کسانی که با این دو نفر مراوده داشتند تزریق شد. پوشش واکسن سرخک در استان بیش از ۹۶ درصد است، ولی بی توجهی همسایه‌های شرقی ایران به مسئله واکسیناسیون بیماری‌های عفونی باعث شده است استان‌هایی مثل خراسان رضوی همیشه در معرض خطر شیوع این بیماری‌ها باشد.


روند افزایشی ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها

طبق اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد کرونا، موارد ابتلای کرونا در برخی از مناطق بوشهر، کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمانشاه افزایش یافته است. حمیدرضا‌علیزاده معاون توان‌بخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌رضوی نیز اعلام کرد که در مرحله اول و تاکنون ۸۴۷ بیمار اعصاب و روان در مراکز بهزیستی استان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین طبق اعلام وزارت بهداشت، ۷۱۰۷ نفر به کرونا مبتلا شدند و ۱۷۳ نفر نیز جان خود را از دست دادند.


استاندار خراسان رضوی هشدار داد

مسافرت در تعطیلات پیش رو، ممنوع!

اداره کل روابط عمومی استانداری: استاندار خراسان رضوی با اشاره به تعطیلات پیش رو در خرداد ماه گفت: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا قرار شد از ظهر چهارشنبه، ۱۲ خردادماه، تا ظهر دوشنبه، ۱۷ خردادماه، ممنوعیت تردد خودرویی بین استانی و شهرستانی وجود داشته باشد. بر این اساس در شهر‌های قرمز و نارنجی یک میلیون تومان و در شهر‌های زرد ۵۰۰ هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است.


محمدصادق معتمدیان در جلسه ستاد کرونای استان بر کنترل و نظارت جدی بر گلوگاه‌های شیوع ویروس هندی از جمله در مرز‌های استان تأکید کرد و گفت: مردم و صنوف همچنان باید شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند تا در این زمینه به یک ضریب پذیرفتنی برسیم.


وی با اشاره به نگرانی از ورود ویروس هندی و احتمال رسیدن به پیک پنجم خاطرنشان کرد: متأسفانه براساس گزارش‌هایی که در ستاد ملی ارائه شد، در برخی از استان‌های جنوب شرق نمونه‌هایی از ویروس هندی مشاهده شده است.


وی بر کنترل و نظارت جدی بر گلوگاه‌های شیوع این بیماری تأکید کرد و افزود: پیگیریم که پرواز‌های این شهر‌ها به مقصد مشهد متوقف شوند تا بتوانیم کنترل‌های خود را تشدید کنیم.


استاندار خراسان رضوی گفت: استان از پیک چهارم عبور کرده است، اما به دلیل شرایط خاص استان و پرواز‌های خارجی‌ای که به مقصد خراسان رضوی صورت می‌گیرد هنوز در شرایط شکننده‌ای قرار داریم.


وی از انجام روند مناسب واکسیناسیون در استان قدردانی کرد و افزود: انتظار داریم مراکز واکسیناسیون افزایش یابد تا تجمعاتی در این مراکز صورت نگیرد.


معتمدیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قطعی شبکه برق در روز‌های اخیر گفت: امیدواریم با تدبیری که در استان صورت می‌گیرد و همکاری با معاونت امور عمرانی، جدول قطعی‌ها را مدیریت کنیم تا آسیب‌های کمتری را از جمله در بخش درمان شاهد باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->