نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند سردار فدوی: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است آمریکا قانونی کردن شهرک سازی‌های اسرائیل را در کرانه باختری خطرناک خواند رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش
سرخط خبرها

نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ همچنان غیرقابل پیش بینی است

  • کد خبر: ۶۸۹۱۹
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ همچنان غیرقابل پیش بینی است
بسیاری از تحلیلگران سیاسی با استناد به آمار‌ها و نظرسنجی‌های موجود و با نظر به تجربه‌های حاصل از ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری، معتقدند که نمی‌توان برنده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از حالا تعیین کرد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بسیاری از تحلیلگران سیاسی با استناد به آمار‌ها و نظرسنجی‌های موجود و با نظر به تجربه‌های حاصل از ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری، معتقدند که نمی‌توان برنده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را از حالا تعیین کرد و باید منتظر تحولات تا آخرین روز‌ها بود.

 

رحمان قهرمان پور، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر انتخابات در ایران در این‌باره، در توئیتی نوشت: بر اساس نظرسنجی ایسپا تعداد کسانی که نمی‌دانند به چه کسی باید رأی دهند، از تعداد کسانی که می‌خواهند به آقای رئیسی رأی بدهند، بیشتر است. معنای فنی این حرف آن است که تخریب‌ها علیه وی در فضای مجازی اثرگذار بوده است؛ یعنی پایگاه رأی وی در شرایط دینامیک انتخابات استحکام لازم را ندارد.


اما قهرمان پور، تنها تحلیلگری نیست که معتقد است از حالا نمی‌توان نتیجه انتخابات پیش رو را مشخص دانست.

 

حسین کنعانی مقدم، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، نیز به «ایلنا» گفت: با توجه به آرایش سیاسی‌ای که نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از جریان اصولگرایی، مستقل و اصلاح طلبی پیدا کرده اند و با توجه به اینکه بیشتر این افراد وابسته به جریان اصولگرایی هستند، رقابتی درون جریان اصولگرایی شکل می‌گیرد؛ این افراد خیلی جدی در مناظرات شرکت خواهند کرد و به تبیین مواضع خودشان خواهند پرداخت. با توجه به اینکه آن‌ها رقیب قوی ندارند، این رقابت همچنان ادامه پیدا می‌کند و این آقایان به نفع هیچ کس کنار نمی‌روند؛ انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

 

وی افزود: در این دوره از انتخابات باید دولت ائتلافی شکل بگیرد و شورای ائتلاف و وحدت، جبهه پایداری و ایستادگی و مجموعه‌هایی که مطرح هستند، ائتلاف کنند و یک نفر را وزیر خارجه، یک نفر را دبیر شورای عالی امنیت ملی و یکی را هم معاون اول و... کنند؛  اگر این تقسیم کار صورت گیرد، آقای رئیسی رأی می‌آورد، در غیر این صورت رأی نخواهد آورد.


محمد هاشمی رفسنجانی، فعال سیاسی اعتدالگرا، نیز در گفتگو با «ایلنا» با اشاره به تجربه انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ گفت: سال ۹۲ هنگامی که صلاحیت آقای هاشمی را احراز نکردند، ایشان آقای روحانی را مطرح کرد و رأی ۳ درصدی وی را به بالای ۵۱ درصد رساند و یک حماسه صورت گرفت.

 

در واقع آقای هاشمی برخلاف کسانی که ایشان را احراز صلاحیت نکردند و خواستند که در مدیریت اجرایی کشور به هر دلیلی نقش نداشته باشد، از شرایط ایجاد شده به گونه دیگری استفاده کرد. معتقدم اگر مردم طبق تجاربی که در این ۴۰ سال داشته ایم به پای صندوق‌های رأی بیایند و قهر نکنند، اتفاقات به گونه دیگری رقم خواهد خورد. اگر آقایان لاریجانی و جهانگیری بیایند کنار یکی از نامزد‌های موجود بایستند، شاهد رویکرد دیگری در انتخابات خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->