ویدیو درگیری عجیب در مسابقات جام رمضان فدراسیون جودو! آیا نحوه واگذاری غیر عادلانه است؟ | اعتراض استقلال برای چیست؟ آندو: جوان‌های تیم ملی منتظر فرصت باشند جریمه چندهزار دلاری قلعه نویی و شاگردان| تلخی بی پایانِ باخت مقابل قطر نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان
سرخط خبرها

آخرین وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد| با من رکاب بزن

  • کد خبر: ۶۹۲۴۶
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۲
آخرین وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد| با من رکاب بزن
سامانه دوچرخه‌های اشتراکی «بایدو» مشهدی‌ها را به دوچرخه‌سواری در شهر دعوت می‌کند.
علیرضا وفایی نیا  | شهرآرانیوز؛ بعد از گذشت چند ماه از پایان کار مجموعه قبلی دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد که به دلیل ضعف‌های مختلف شرکت پیمانکار، تجربه خوبی در ذهن شهروندان به جا نگذاشته بود، مدیریت شهری از ابتدای فروردین امسال سامانه تازه دوچرخه‌های اشتراکی را راه اندازی کرد، سامانه‌ای که بیشتر آن را با نام «بایدو» می‌شناسیم و در همین مدت کوتاه، مردم از آن خوب استقبال کرده اند. در این مطلب می‌خواهیم بیشتر با نحوه کار این سامانه و روش ثبت نام و استفاده از آن آشنا شویم.

 

گام به گام با ثبت نام

در مرحله اول و برای شروع کار، اپلیکیشن شهر من را روی گوشی خود نصب کنید.
از بخش خدمات شهرمن، گزینه دوچرخه را انتخاب کنید و برای فعال شدن این سرویس، گزینه «شروع فرایند فعال سازی» را انتخاب کنید.
قوانین و شرایط استفاده از سامانه به شما نمایش داده می‌شود و پس از مطالعه و تأیید، به مرحله بعد می‌روید.
حالا باید یک عکس از خودتان در حالی که کارت ملی‌تان را در دست گرفته‌اید بفرستید.
اگر مدارک مورد تأیید بود، پیامکی مبنی بر تأیید اطلاعات برای شما فرستاده می‌شود.
مرحله آخر هم پرداخت هزینه پنجاه هزارتومانی است. از این مبلغ، ۳۰ هزار تومان به صورت ودیعه است و هر زمان که بخواهید، به حسابتان برمی گردد. ۲۰ هزار تومان هم هزینه بیمه سالیانه است.

 

گام به گام تا استفاده

پس از ثبت نام، زمانی که دوباره در اپلیکیشن شهرمن بروید و گزینه دوچرخه را انتخاب کنید، نقشه شهر به همراه ایستگاه‌های دوچرخه و تعداد دوچرخه‌های موجود در هر ایستگاه برای شما به نمایش درخواهدآمد.
در نقشه روی ایستگاه مورد نظر کلیک یا اگر در نزدیکی ایستگاه هستید گزینه کرایه دوچرخه را انتخاب کنید.
حالا بارکد مربوط به دوچرخه موردنظرتان را با اپ اسکن کنید.
پس از آن، گزینه «باز شدن قفل» برای شما نمایش داده می‌شود که با انتخاب آن، قفل دوچرخه باز می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.
پس از پایان استفاده، به نزدیک‌ترین ایستگاه دوچرخه می‌روید، وسیله را آنجا قفل، و پایان سفر را در اپلیکیشن انتخاب می‌کنید.
نیم ساعت ابتدایی استفاده شما رایگان خواهد بود و پس از آن، به ازای هر نیم ساعت، هزینه‌ای هزارتومانی از حسابتان در شهرمن کم می‌شود.
هم چنین می‌توانید برای برنامه ریزی دقیق‌تر در وقت خود، دوچرخه را برای زمان معینی، از قبل رزرو کنید، در زمان تعیین شده به ایستگاه مراجعه و از آن استفاده کنید.

 

توسعه «بایدو» تا پایان تابستان

محمدمهدی اسدی، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد، در گفتگو با خبرنگار لینک درباره تعداد دوچرخه‌های موجود در سامانه «بایدو» گفت: تا امروز ۲۰۰ دوچرخه در ناوگان «بایدو» حضور دارند، اما به دلیل اینکه نتوانستیم تعداد دوچرخه‌ها را افزایش دهیم، ایستگاه‌های دوچرخه هم به همان نسبت افزایش پیدا نکرده و تا امروز ۴۵ ایستگاه اشتراک دوچرخه در شهر فعال شده اند. البته در حال افزایش تعداد دوچرخه‌ها هستیم و تا ۱۳ خرداد، روز جهانی دوچرخه سواری، ۱۲۰ دوچرخه جدید به این مجموعه اضافه می‌شوند. در کنار آن، برنامه داریم که تا اوایل تیرماه، ۳۰۰ دوچرخه دیگر هم به این تعداد اضافه شوند. از تعداد ایستگاه‌های موجود هم ۲۶ عدد به صورت شبانه روزی به شهروندان خدمات می‌دهند و بقیه ایستگاه‌ها از ساعت ۶ تا ۲۰ باز هستند. در مجموع، مشکلاتی که تولیدکننده‌ها با آن روبه رو هستند باعث شده است نتوانیم با سرعتی که می‌خواهیم سامانه را توسعه دهیم. با وجود این، امیدواریم بتوانیم دوچرخه‌ها را ماهانه افزایش دهیم و تا انتهای تابستان تعداد آن‌ها را به ۱۰۰۰ برسانیم.


گسترش فرهنگ حمل ونقل پاک

استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی، تنها در مسیر‌های مخصوص دوچرخه و خیابان‌های اصلی شهر امکان پذیر است. با توجه به این مسئله، مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره زیرساخت‌های مسیر دوچرخه سواری در مشهد اعلام کرد: الان ۲۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد داریم. البته تعریف‌های متفاوتی از مسیر‌های دوچرخه وجود دارد و در این تعاریف، مشهد دارای یکی از بهترین مسیر‌های دوچرخه سواری در سطح کشور است. استقبال شهروندان هم از این حوزه خیلی خوب است و روزانه حدود ۱۵۰ کاربر به «بایدو» اضافه می‌شوند که آمار بسیار مناسبی است. در کنار آن، با توجه به محدودیت‌هایی که در تأمین دوچرخه‌ها داریم، تصمیم گرفتیم امکاناتی را برای استفاده شهروندان از دوچرخه‌های خودشان هم قرار دهیم. شهرداری برای این موضوع برنامه‌های مختلفی مانند ایجاد ایستگاه دوچرخه آزادی را انجام داده است که مردم می‌توانند پس از استفاده از دوچرخه‌های خود، آن‌ها را در مکان اختصاص داده شده قرار دهند و نگران جای پارک یا قفل کردن دوچرخه شان در خیابان نباشند. در نظر داریم تا انتهای امسال، ۲ ایستگاه دیگر برای دوچرخه‌های شخصی در سطح شهر ایجاد کنیم.


استقبال خوب مردم

تا امروز بیش از ۹۰۰۰ کاربر تأییدشده در سامانه «بایدو» ثبت نام کرده اند و روزانه حدود ۱۵۰ کاربر تازه نیز در این مجموعه ثبت نام می‌کنند. البته در این موضوع، تا امروز امکان ثبت نام مهاجران و اتباع سایر کشور‌ها وجود ندارد. در همین زمینه، اسدی با اعلام اینکه این مشکل در حال برطرف شدن است افزود: در نسخه تحت وب سامانه «بایدو»، در حال حل کردن این مسئله هستیم و به زودی مهاجران و اتباع سایر کشور‌ها هم می‌توانند از خدمات دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند. در کنار این موضوع، هنوز برخی افراد که کارت ملی هوشمند برایشان صادر نشده است نمی‌توانند در «بایدو» ثبت نام کنند. اسدی در زمینه این مسئله هم گفت: برای حل این موضوع، از انتهای هفته سازوکار ثبت نام ما به سامانه شاهکار متصل خواهد شد. سامانه شاهکار به اداره ثبت احوال تعلق دارد که به شماره تلفن همراه افراد وابسته است. به این ترتیب، دیگر نیازی به ثبت نام با عکس از کارت ملی نخواهد بود و مثل خیلی دیگر از موارد ثبت نام اینترنتی، ثبت نام افراد در «بایدو» هم با ارسال کد تأیید به شماره موبایل آن‌ها انجام خواهد شد.

 

دوچرخه‌های برقی، شاید وقتی دیگر

ابتدا قرار بود ۲۵۰ دوچرخه برقی و ۲۰۰ اسکوتر هم در این سامانه قرار داده شوند، موضوعی که هنوز محقق نشده است. مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد درباره چرایی این مسئله می‌گوید: هنوز در حال مذاکره دراین باره هستیم و برای تأمین این دوچرخه‌ها در مشهد محدودیت داریم. در زمینه تأمین اسکوتر نیز هم چنان با مشکل مجوز‌های مورد نیاز از طرف پلیس راهور روبه روییم. البته توافقی با دانشگاه فردوسی انجام شده است و قرار است با سرمایه گذاری بخش خصوصی، از ابتدای تیرماه اسکوتر‌ها در دانشگاه فردوسی به بهره برداری برسند. در کنار این موضوع، در حال خرید ۳۰ دوچرخه کودک و ۳۰ دوچرخه بزرگ سال دیگر برای استفاده در پارک‌ها هم هستیم و ۱۲ خرداد، هم زمان با روز خانواده، این دوچرخه‌ها در افتتاحیه پارک مادر و کودک رونمایی می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->