راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

نگاهی به ماجرای مسجد فیل | مهم‌ترین حادثه در پیوند با ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در مشهد

  • کد خبر: ۶۹۳۹۵
  • ۱۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۹
  • ۱
نگاهی به ماجرای مسجد فیل | مهم‌ترین حادثه در پیوند با ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در مشهد
حادثه «مسجد فیل» از جمله حوادث مهم انقلاب اسلامی در مشهد است که پس از قیام ۱۵ خرداد و مهاجرت علما به تهران به وقوع می‌پیوندد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ قیام ۱۵ خرداد در آن روز و روز‌های پس از آن، پایان نمی‌پذیرد و ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه پیدا می‌کند. حادثه «مسجد فیل» از جمله حوادث مهم انقلاب اسلامی در مشهد است که پس از قیام ۱۵ خرداد و مهاجرت علما به تهران به وقوع می‌پیوندد. در این حادثه که در شب بیست و سوم مهرماه ۱۳۴۲خورشیدی در پایین خیابان مشهد رخ می‌دهد، با کشته و مجروح شدن عده‌ای که شمار آن مشخص نیست و دستگیری عده بسیاری، داغ کشته شدگان خرداد تازه می‌شود و خون انقلاب دوباره در رگ‌های شهر جان می‌گیرد

 

ماجرا از آنجا شروع می‌شود که «حجت الاسلام سید عبدالکریم هاشمی نژاد»، در مدت ۲ شب (۱۹ و ۲۲ مهرماه ۱۳۴۲ش) در منزل اخوان فاطمی در محله عیدگاه، روبه روی گرمابه، منبر رفته و در انتقاد از رژیم و دستگاه پهلوی سخنرانی می‌کند. در این شب‌ها «شیخ علی اکبر مدقق خراسانی» و «سید محمدهادی میلانی» که به تازگی از تهران بازگشته نیز حضور دارند و همین حضور هم بر رونق و شکوه مجلس می‌افزاید.


طبق اسناد موجود، آقای هاشمی نژاد، در بخشی از سخنانش در شب دوم می‌گوید: «برای ۱۵ خرداد، در پس پرده نقشه‌های بسیار شومی پی ریزی شده بود. بیشتر مردم می‌گویند ما جماعت شیعه کاری از دستمان ساخته نیست و به محض اینکه دو گلوله خارج شود، همه متفرق می‌شویم و فداکاری نمی‌کنیم. اولا به خدا این طور نیست؛

 

مردم شیعه احتیاج به یک دست با قدرت دارند و همان طور که اگر در زیر ذره بین، انوار متفرق آفتاب در یک نقطه متمرکز شود، سوزانندگی بسیار دارد و همان طوری که اگر یک دست با قدرت، اتم را از یک ذره الکترون جدا نماید، کافی است که یک شهر یک میلیون نفری را زیر و رو کند، این مردم شیعه هم احتیاج به دست پرقدرت یعنی یک نفر رهبر دارند...» ایشان، در پایان از روی منبر اعلام می‌کند که از فردا شب در مسجد فیل، سخنرانی خود را ادامه خواهد داد. گویا این دعوت از سوی اصناف پوست فروش، فعالان مذهبی و انقلابی‌های پایین خیابان انجام شده بود.


در مسجد فیل

جمعیت حاضر در مجلسِ مسجد فیل را ۶ تا ۸ هزارنفر نوشته اند. در این شب ابتدا «شیخ علی فصیحی» از وعاظ مشهد منبر می‌رود و در میان سخنانش می‌گوید: «مردم، از روحانیون پشتیبانی کنید و گوش به رادیو و اراجیف و تبلیغات رجال کثیف و بی بندوبار ندهید. در کوچه و بازار از همه بخواهید تا به نهضت عظیم روحانیت بپیوندند. شما نباید از سرنیزه‌های پوسیده و قوای پوشالی دشمنان بهراسید.» منبر شیخ علی فصیحی در ساعت ۸:۳۰ به پایان می‌رسد و او به طرف منزل خود حرکت می‌کند، اما در اول کوچه «حسنقلی» به وسیله پلیس بازداشت و به کلانتری منتقل می‌شود

 

خبر بازداشت او بلافاصله در مسجد فیل و خیابان‌های اطراف آن منتشر می‌شود. با اطلاع یافتن مردم از دستگیری آقای فصیحی، «محمد خجسته» یکی از بازاریان متدین مشهد که در خیابان سفلی مغازه طناب فروشی داشته و از دوستان نزدیک آقای هاشمی نژاد هم بود، به او اطلاع می‌دهد که امکان بازداشت او، از سوی ساواک هم زیاد است. با وجود این، آیت‌ا... هاشمی نژاد در آن شب هم مانند شب‌های قبل منبر رفته و سخنرانی می‌کند. شهید هاشمی نژاد در بخشی از سخنان خود، اسدا... علم را تهدید کرده و از دربار برای آنچه رخ داده، پاسخ می‌خواهد. او می‌گوید: «علم! خیال کردی تویِ سواره، چند روزه حسابت روشن می‌شود.»


ساواک مشهد که پیش از این درباره حضور آقای هاشمی نژاد در مشهد و سخنرانی هایش شنیده و به مدد مخبرانش از همه چیز آگاه بود، در گزارشی به ساواک تهران از آن‌ها می‌خواهد، پیرو مذاکره و توافقی که با استاندار خراسان شده بود، درباره بازداشت ۴ تن از وعاظ (هاشمی نژاد، شیخ علی فصیحی، مصطفی غروی و سیدمهدی طباطبایی) تصمیمات لازم را کسب کنند. آن‌ها سپس با هدف دستگیری شهید هاشمی نژاد، راهی مسجد فیل می‌شوند. خبر حرکت ساواک که به مردم حاضر در مسجد می‌رسد، تلاش می‌کنند با خاموش کردن لامپ‌های مسجد و استفاده از تاریکی، ایشان را فراری دهند که او نمی‌پذیرد و تصمیم به ماندن می‌گیرد.


وقتی که می‌مانی...

دقایقی بعد در حالی که «شمس آراء» رئیس اطلاعات و سرگرد «قاسمی» رئیس کلانتری بخش ۳ مشهد، شیخ سید عبدالکریم هاشمی نژاد را با دست بسته از مسجد بیرون ببرند، مردم متوجه شده و در نتیجه با چوب و سنگ به سوی ماشین ژاندارم‌ها حمله می‌کنند. پاسبانان و نیرو‌های امنیتی هم با مشاهده جمعیت، بدون هیچ گونه درنگی به سوی مردم تیراندازی می‌کنند که در نتیجه آن، تعدادی مجروح و کشته می‌شوند.

 

با بازداشت هاشمی نژاد اوضاع شهر متشنج شده و شهر حالت حکومت نظامی به خود می‌گیرد. کیفیت این بازداشت در گزارش‌های متعدد ساواک به طور گسترده‌ای بازتاب یافته است. در یکی از این گزارش‌ها چنین آمده اســت: «.. پس از خاتمه سخنرانی، چون مردم از دستگیری فصیحی، مطلع و با تظاهری که مأموران در جلوی مســجد داشتند، احســاس کردم که قصد دستگیری هاشمی نژاد را دارند.

 

در این موقع چراغ‌های مسجد چندین بار خاموش شد که مردم متفرق شوند، گروه‌هایی که منتظر فرصت بودند صحن مسجد را ترک، ولی در آن حوالی و معابر منتظر اقدامات مأموران شــهربانی بوده... در این هنگام رئیس اطلاعات شهربانی مشهد نزد او رفته و به وی تکلیف می‌کند به همراهی مأموران به شــهربانی برود. مشارالیه اظهار می‌دارد جلب من به این صورت ممکن است، موجب تحریک مردم شده و سبب بروز حوادثی شود. بهتر است تأمل کنید تا پس از متفرق شدن جمعیت به شهربانی برویم.

 

مأموران شهربانی قانع نشده و او را به داخل اتومبیل فولکس واگن سرگرد قاسمی، رئیس کلانتری ۳ مشهد، هدایت می‌کنند و هنگام حرکت با مقاومت جمعیت که در معابر بودند، مواجه شدند و در نتیجه تعرض آنان که با پرتاب سنگ و ایجاد موانع انجام می‌شود از حرکت خودرو جلوگیری می‌کنند و در اینجا مأموران ناگزیر مبادرت به تیراندازی کرده و در نتیجه ۲ نفر مقتول و ۵ نفر مجروح می‌شوند.»


پس از حادثه، مجروحان حادثه مسجد فیل را به بیمارستان «دویست تخت خوابی» می‌برند که بیمارستان به وسیله نیرو‌های رژیم محاصره می‌شود. «حسین پوراحمدی» و «حاج مهدی نجار» در همین بیمارستان شهید می‌شوند، اما مأموران جنازه‌ها را به مردم تحویل نداده و خودشان آن‌ها را در قبرستان «گل شور» مشهد دفن می‌کنند.

 

در ادامه خانواده شهیدان حادثه مسجد، برای زنده نگه داشتن یاد شهیدان خود سنگ قبر سفارش می‌دهند. روی این سنگ‌ها نام شهدا نوشته شده بود، اما ساواک که از این اقدام به هراس افتاده بود، مانع نصب سنگ قبر‌ها می‌شوند. مردم بعد‌ها برای یادبود نام شهیدان این حادثه، سنگ بزرگی حجاری کرده و روی آن می‌نویسند: «شهدای مسجد فیل.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
0
0
6 تا 8 هزار نفر در مسجد فیل جمع شده بودند!؟ تعداد زیادی کشته شدند!؟
- مسجد فیل هست ببنید 600 نفر هم داخلش آدم جا می شود!
- حدود 60 سال از واقعه گذشته یک قبر یکی از قربانیان حادثه را نشان دهید!
- برای دفاع از حرکت انقلاب احتیاج به جعل واقعیت ها نیست!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->