دستگیری متهم به ۲۰۰ فقره موبایل قاپی در مشهد مجازات افشای اسرار بیماران از طرف پزشک چیست؟ مرگ دلخراش خاله ۱۴ ساله به دست خواهرزاده ۵ ساله (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) شتر، عامل مصدومیت ۸ نفر در تصادف ۴ تریلی در جاده طبس - اصفهان سربازان امریه می توانند در آتش نشانی خدمت کنند وزیر بهداشت: عرضه اینترنتی دارو آزمایشی خواهد بود رئیس سازمان بهزیستی: هیچ معلولی پشت نوبت مستمری نیست عجیب و غریب‌ترین سفارش‌ها برای عمل‌های زیبایی پشت پرده تیپ‌های عجیب و آویزهای غریب سر و صورت نوجوانان قتل و سوزاندن جسد پدر به دست دختر شیطان صفت کاهش ۱۰ درصدی مصدومان حوادث ترافیکی در نوروز ۱۴۰۳ جزئیات خدمات درمانی «رایگان» تامین‌اجتماعی به بیمه‌شدگان اعلام شد پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه زلزله، مرزن آباد مازندران را لرزاند (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف جسد جوان گم شده در بشکه اسید مرگ یک جوان در پی شلیک پلیس +اطلاعیه پلیس واریز وام ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان کشوری + جزئیات (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۶ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی در مشهد کشف شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد مرگبار تریلر با پراید در جاده نیشابور -فریمان (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) حقوق معوق معلمان خرید خدماتی و حق التدریس در اسرع وقت پرداخت شود
سرخط خبرها

درباره معضلات طرح حذف دفترچه های کاغذی | درد بی درمانِ دفترچه‌های درمان!

  • کد خبر: ۶۹۴۲۲
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
درباره معضلات طرح حذف دفترچه های کاغذی | درد بی درمانِ دفترچه‌های درمان!
برخی پزشکان و مراکز درمانی فقط با دفترچه کاغذی بیمه سلامت خدمات می‌دهند.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ چندوقتی است که نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی به عنوان یکی از چشم انداز‌های ارائه خدمات مطلوب به بیماران ازسوی سازمان‌های بیمه گر مطرح شده است، اما نبود زیرساخت‌های لازم به ویژه در دوران شیوع کرونا، پزشکان و بیماران را در عملیاتی شدن این طرح با چالش‌هایی روبه رو کرده است.
پس از تماس‌های مکرر و شکایت مردم درباره این موضوع، وقتی برای بررسی چالش‌ها و مشکلات این طرح، به چند دفتر خدمات بیمه سلامت مراجعه می‌کنیم، قبل از هرچیز با صف‌های طولانی مواجه می‌شویم که برای تعویض دفترچه بیمه شکل گرفته است.

 

انتظار‌های طولانی

خانم مسنی، خسته و کلافه از ایستادن و گرمی هوا می‌گوید: هر بار که می‌آیم باید چند ساعت در صف بایستم. در این شرایط کرونایی دو ساعت منتظر ماندم؛ چون برق قطع شده بود. برق که وصل شد، اینترنت قطع بود!


او که تحت پوشش بیمه سلامت همگانی است، در توضیح مشکلات بیمه شده‌های سلامت می‌گوید: دفترچه بیمه ام تمام شده بود، به دکتر مراجعه کردم، اما پزشک حاضر نشد آزمایش هایم را ازطریق کد ملی در سامانه ثبت کند؛ دکتر فقط دفترچه بیمه را قبول می‌کرد. به ناچار مجبور شدم هزینه نسخه آزمایشم را -که نسبتا زیاد بود- آزاد پرداخت کنم.


این خانم در تشریح مشکلاتش با نسخه پیچی الکترونیکی اضافه می‌کند: برای من که سواد ندارم، استفاده از دفترچه بیمه راحت‌تر بود. من کار با کامپیوتر و تلفن همراه را بلد نیستم و نمی‌توانم نوبت بگیرم یا شماره ملی خودم را حفظ کنم، باید کارت ملی هم مثل دفترچه بیمه، همیشه همراهم باشد.


دفترچه‌هایی با تعداد برگ‌های اندک

یکی دیگر از مراجعه کنندگان که مرد میان سالی است، دراین باره می‌گوید: از صبح زود آمده ام و تا حالا که ساعت یک ظهر است، منتظرم. همسرم را به یکی از بیمارستان‌ها بردم و پس از ارائه کارت ملی به جای دفترچه بیمه، مسئول پذیرش بیمارستان به من گفت یا دفترچه بیاورید یا آزاد حساب کنید!
او با انتقاد از اجرای این طرح بدون زیرساخت‌های لازم، ادامه می‌دهد: اگر می‌خواهند کاری را اجباری کنند، اول باید زیرساخت هایش را فراهم کنند. همه چیز را از پایه درست کنند، بعد به فکر الکترونیکی کردن بیفتند.


«با حذف دفترچه، هزینه نسبتا زیادی صرفه جویی می‌شود»؛ او پیشنهاد می‌دهد: متولیان می‌توانند تا یک سال داروخانه‌ها و پزشکان را آموزش بدهند و بعد هم مبالغ صرفه جویی شده را در قالب طرحی تشویقی به آن‌ها بدهند تا طرح ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد.
او پس از چند ساعت موفق شده یک دفترچه با پنج برگ را تحویل بگیرد، همین است که قبل رفتن یادآوری می‌کند: هفته بعد دوباره باید برای تعویض دفترچه بیایم.


تعویض مکرر دفترچه

خانمی جوانی که شنونده صحبت‌های ما بوده است، جلو می‌آید و درحالی که بغض خود را فرو می‌دهد، دفترچه اش را نشان می‌دهد و می‌گوید: من بیماری خاص دارم و باید به صورت مداوم به پزشک مراجعه کنم. دفترچه پنج برگی برای من بیشتر از چند روز جواب گو نیست و باید هر هفته برای تعویض دفترچه وقت بگذارم.
او ادامه می‌دهد: امروز هم که در اوج گرما، از مسیری بسیار دور به این دفتر آمدم، متأسفانه با قطعی برق، کلی اذیت شدم و مطمئن هستم تکرار این روند با حال بدی که دارم، اصلا برایم خوب نیست.


اجرای تدریجی طرح حذف دفترچه‌های سلامت

مراجعه کنندگان زیادی در اینجا در پاسخ به اینکه باتوجه به الکترونیکی شدن نسخه‌ها چرا برای تعویض دفترچه آمده اند، می‌گویند هنوز همه پزشکان وارد این طرح نشده اند، و برای نسخه نویسی از ما درخواست دفترچه کاغذی دارند.

علیرضا رمزی، مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی، در پاسخ به چنین گلایه‌هایی توضیح می‌دهد: این طرح به صورت تدریجی اجرا می‌شود؛ به این صورت که چاپ و صدور دفترچه‌های بیمه سلامت از ابتدای اردیبهشت و دفاتر روستایی از ابتدای خرداد متوقف شده و چاپ و صدور دفترچه‌های سایر بیمه‌ها از ابتدای تیر متوقف می‌شود.


او درباره افزایش تعرفه دفترچه‌های کاغذی بیمه و کاهش تعداد برگ‌های آن، می‌گوید: تعداد برگ‌های دفترچه براساس بخشنامه ابلاغ می‌شود و اخذ مبلغ تعرفه نیز براساس قانون تنظیم بودجه در کل کشور تنظیم و به استان‌ها ابلاغ می‌شود در این بین متأسفانه برخی پزشکان و بیمارستان‌ها با طرح همراهی نمی‌کنند.


مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی تجمع مردم در مراکز صدور دفترچه بیمه را با توجه به حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه، نزولی می‌داند و معتقد است: صفوف طولانی برای تعویض یا اخذ دفترچه‌های کاغذی به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است.


رمزی حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه را طرحی بزرگ می‌داند و تأکید می‌کند: در طولانی مدت دستاورد‌های بزرگی ازجمله خدمت به محیط زیست، کاهش مراجعات بیماران و ارائه خدمات بهتر را به همراه دارد، اما نحوه و زمان اجرای این طرح‌ها و میزان هماهنگی و زیرساخت سازی برای آن اهمیت ویژه‌ای دارد و نبود هر کدام از این موارد می‌تواند کل طرح را با شکست روبه رو یا آن را از اهداف اولیه منحرف کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->