سرخط خبرها

گفتگو با نرگس خطیبی مقام اولی نخستین المپیاد اقتصاد کشور

  • کد خبر: ۶۹۶۸۹
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۱
گفتگو با نرگس خطیبی مقام اولی نخستین المپیاد اقتصاد کشور
مقام اولی نخستین المپیاد اقتصاد کشور، تازه‌ترین مدال نرگس خطیبی در بین مدال‌های متعدد اوست.
سحر نیکوعقیده | شهرآرانیوز؛ ۱۸ سال بیشتر ندارد، اما مدال‌های زیادی در زمینه‌های مختلف کسب کرده است. مدال نقره المپیاد ادبیات، مدال برنز المپیاد علوم و...، اما مدال طلای المپیاد اقتصاد آن هم در کشور آخرین و مهم‌ترین مدالی است که به دست آورده است. نرگس خطیبی‌فرد، دانش‌آموز جوان و پرتلاش محله ۲۲ بهمن است که علایق متفاوتی دارد. علاقه‌اش به شعر و شاعری باعث می‌شود رشته علوم انسانی را انتخاب کند. در المپیاد اقتصاد به رشته اقتصاد و مدیریت هم علاقه‌مند می‌شود. حالا هدفش معلمی است و تحصیل در دانشگاه فرهنگیان. همه این‌ها بهانه‌ای دست ما می‌دهد که پای صحبت‌های او بنشینیم.


حافظ‌خوانی از ٩سالگی

رسا و شیوا صحبت می‌کند و کلمه‌ها را هم شمرده ادا می‌کند. ما بین صحبت‌هایش ضرب‌المثل و شعری هم می‌آورد که نشان از علاقه‌اش به ادبیات دارد. توضیح می‌دهد از همان دوران کودکی به‌واسطه علاقه پدر و مادرش به مطالعه او هم شروع به خواندن کتاب‌های مختلف می‌کند، اما ادبیات می‌شود حوزه مورد علاقه او. از نه‌سالگی حافظ‌خوانی را شروع می‌کند، حافظ شاعر مورد علاقه اوست و خیلی از ابیات دیوان او را هم از بر است. در همان سن و سال مشاعره را شروع می‌کند و چند بیت غزل هم می‌سراید. در دوره راهنمایی با المپیاد آشنا می‌شود و چند مدال در سطح ناحیه و استان در زمینه دروس مختلف کسب می‌کند. اما زمان انتخاب رشته که فرامی‌رسد اولین و آخرین انتخابش علوم انسانی بوده است.

هم فال هم تماشا

سال٩٧ نرگس در استان خراسان رضوی مقام دوم المپیاد ادبیات را کسب می‌کند. او از حال و هوای این مسابقات پیش از شیوع کرونا می‌گوید: شرکت در المپیاد ادبیات یکی از بهترین تجربه‌های زندگی من به شمار می‌رود. مرحله اول و دوم این آزمون کتبی و تستی بود. اما مرحله سوم در دانشگاه فردوسی برگزار شد و چند بخش متفاوت داشت. مشاعره، پانتومیم و... این مسابقه برای من هم فال بود هم تماشا! آن روز خیلی به من خوش گذشت و در آخر هم موفق به کسب مقام دوم در استان شدم.
 

شرکت در اولین دوره المپیاد اقتصاد کشور

با توجه به تجربه خوبی که از المپیاد داشته او تصمیم می‌گیرد دی سال گذشته به پیشنهاد دبیر اقتصاد مدرسه در المپیاد اقتصاد و مدیریت هم شرکت کند. با اینکه نرگس علاقه چندانی به این رشته نداشته، در اولین دوره برگزاری این المپیاد شرکت می‌کند. مرحله اول بهمن سال٩٩ با سه هزار شرکت‌کننده از کل کشور برگزار می‌شود و نرگس در این مرحله پذیرفته می‌شود. او مرحله دوم را هم به خوبی پشت سر می‌گذارد و اسم او بین ٣٥نفر انتخابی اعلام می‌شود. مرحله سوم، اما سخت‌ترین مرحله بوده. همه منابع دانشگاهی بوده و کلاس‌هایی هم به‌طور مجازی با مطرح‌ترین استادان کشور برای این ٣٥نفر برگزار می‌شود. نرگس توضیح می‌دهد با هماهنگی مدرسه یک ماه، تمام وقت در حال خواندن منابع اقتصاد بوده. آن قدر مطالب سنگین بوده که یک جا‌هایی ناامیدی به سراغش می‌آمده. اما با حمایت خانواده و دبیر‌ها دوباره سرپا می‌شده و امیدوار به ادامه راه.

می‌گوید: آن‌قدر شرکت‌کننده‌ها قوی بودند و سطح مسابقات بالا بود که اصلا امیدی به کسب مدال نداشتم با این حال تلاشم را می‌کردم. آزمون مرحله سوم کتبی و تستی بود و پر از سؤال‌های سنگین و سخت. با این حال توانستم به خوبی از پسش بربیایم. انتظار مدال طلا را نداشتم، اما اوایل امسال که نتایج اعلام شد شگفت‌زده شدم و در کمال ناباوری مدال طلا را به دست آورده بودم!
 

دلم می‌خواهد دبیر المپیاد شوم

نرگس حالا به لطف شرکت در این مسابقات به حوزه اقتصاد هم علاقه‌مند شده است، اما می‌گوید هنوز هم مهم‌ترین علاقه‌اش، ادبیات است.
حالا دارد برای کنکور می‌خواند و هدفش این است که در دانشگاه فرهنگیان قبول شود.
او در آخر می‌گوید که دلش می‌خواهد بعد‌ها دبیر المپیاد شود و تجربیاتش را در اختیار دانش‌آموز‌ها قرار بدهد.
 

علاقه به دبیری

یکی از دلایل علاقه‌مندی نرگس به معلمی، مادر اوست که دبیر درس عربی است و یکی از الگو‌های نرگس در زندگی. نرگس از تعهد و علاقه مادرش به دبیری می‌گوید و اینکه همیشه حامی او بوده، نرگس را تشویق به مطالعه جانبی و خارج از دروس مدرسه می‌کرده و... او دلش می‌خواهد مسیر مادرش را ادامه بدهد. از دیگر دلایل نرگس برای معلم شدن علاقه او به حال و هوای مدرسه است.
در این باره توضیح می‌دهد: محیط مدرسه را بسیار دوست دارم. دلم نمی‌خواهد از این محیط دور شوم. علاوه بر این دوست دارم بعد‌ها در زمینه المپیاد هم تدریس داشته باشم. المپیاد فرصتی استثنایی برای بچه‌هاست که بتوانند اطلاعاتشان را خارج از مدرسه محک بزنند. مسابقاتی که فراتر از سطح دروس کتاب‌های درسی است و بچه‌ها را به چالش عمیق‌تری می‌کشد.

 
المپیادباز
 

به چالش کشیدن دانش و اطلاعات

در حال حاضر نهاد برگزاری مسابقات المپیاد در ایران، مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان است که زیر نظر وزارت آموزش و پرورش اداره می‌شود. آزمونی برای دانش‌آموزان دبیرستانی که هر ساله برگزار می‌شود. المپیاد علمی و ادبی دانش‌آموزی شامل رشته‌های ادبیات، ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، کامپیوتر، نجوم، نانوتکنولوژی، جغرافیا و کارآفرینی بوده است و امسال رشته اقتصاد و مدیریت هم به این بخش‌ها اضافه شده است. به گفته نرگس قرار است به این بخش‌ها دروس دیگری هم اضافه شوند. هدف از برگزاری این رقابت‌ها ایجاد روحیه نشاط و نوآوری برای جوانان و ارتقای سطح علمی کشور است. اینکه دانش‌آموزان فرصت و فضایی خارج از محیط و دروس مدرسه برای پیشرفت و به چالش کشیدن اطلاعاتشان داشته باشند.
 
المپیادباز
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->