انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس
سرخط خبرها

پدر «جدایی نادر از سیمین»، پنجمین پدر ماندگار تاریخ سینما

  • کد خبر: ۶۹۸۱۶
  • ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
پدر «جدایی نادر از سیمین»، پنجمین پدر ماندگار تاریخ سینما
شخصیت پدر نادر در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» با بازی زنده‌یاد علی‌اصغر شهبازی، به عنوان پنجمین پدر ماندگار تاریخ سینما برگزیده شد.

محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز - بعضی شوخی‌ها و هجو و کنایه‌ها گاهی به علت ضعف در موردی که با آن شوخی می‌شود نیست؛ دلیل شوخی‌ها گاهی این است که آدم‌های زیادی صحنه‌ای یا اتفاقی یا فردی را دیده اند و با آن خاطره جمعی ساخته اند؛ پس شوخی با آن چیزی که همه در یاد دارند دوست داشتنی و به جا و جذاب است. یکی از این خاطرات جمعی صحنه‌ای است در فیلم جدایی نادر از سیمین که در آن بازیگر شخصیت نادر پدر بیمارش را در حمام می‌شوید و پس از چندلحظه از شدت فشاری که حس می‌کند در حمام به گریه می‌افتد. این صحنه نه تنها در هنگام تماشای فیلم هر بیننده‌ای را متأثر می‌کند، نه تنها این قدر به جا و درخشان است که بار‌ها همین تکه کوتاه بین مردم دست به دست شده، بلکه در پشت صحنه فیلم و بین عوامل هم تأثیرگذار بوده است.

 

اگر پشت صحنه معروف فیلم جدایی نادر از سیمین را بیینید، محمود کلاری، فیلم بردار کهنه کار و پر سابقه فیلم، را پشت دوربین درحالی می‌بینیم که اشک از چشمانش جاری شده است و باقی عوامل هم به شدت متأثرند. پس اگر شوخی‌ها با این صحنه و ارجاعات به این سکانس در بعضی فیلم‌های کمدی زیاد دیده می‌شود، ناشی از درخشان بودن آن است، درخششی که از پرداخت درست اصغر فرهادی می‌آید؛ داستانی که می‌توانست ماجرای تک بعدی یک زن و شوهر شود این گونه چند بعدی شده و نقش پدر که استعاره‌ای از همه دل بستگی‌ها به وطن است در آن پررنگ شده است.

 

پدر «جدایی نادر از سیمین»، پنجمین پدر ماندگار تاریخ سینما

 

البته این درخشش فقط در حد تعریف و تمجید ما نمانده و باعث شده در گزارش سایت استکر که ۲۵ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع ماندگارترین پدر در آن بررسی شده است فیلم جدایی نادر از سیمین در رده پنجم قرار بگیرد. بالاتر از فیلم‌های معتبر و کلاسیک تاریخ سینما مثل «دزد دوچرخه» ویتوریو دسیکا یا «کشتن مرغ مقلد» رابرت مالیگان. البته که افتخار آفرینی‌های معتبرترین فیلم ایرانی در جهان که در همه جور نظرسنجی و نقد و رده بندی رسانه‌های معتبر، همیشه جزو برترین‌ها بوده است دیگر چیز عجیبی نیست. اما وقتی مقام اول این رده بندی اخیر در دست «دن کورلئونه» با بازی مارلون براندو در فیلم «پدرخوانده» باشد و «جنگ ستارگان» و «زندگی زیباست» و «انگل» در رتبه‌های ۱ تا ۴ باشند.

 

پدر «جدایی نادر از سیمین»، پنجمین پدر ماندگار تاریخ سینما

 

دیدن نام اصغر فرهادی و جدایی نادر از سیمین در این فهرست بسیار شیرین است. زوج علی اصغر شهبازی و پیمان معادی به عنوان پدر و پسر فیلم جدایی نادر از سیمین البته که چندهفته پیش هم دوباره به سرخط خبر‌ها آمده بود؛ زمانی که مصاحبه‌ای از نصرت کریمی بازیگر و کارگردان پرسابقه ایرانی منتشر شده بود که در آن گفته بود نقش پدر و پسر این فیلم را قرار بوده است او و پسرش بابک کریمی (بازیگر نقش قاضی در جدایی نادر از سیمین) بازی کنند. باوجود اینکه بازی آن پدر و پسر واقعی به احتمال زیاد فیلم را جذاب می‌کرد و باعث بازگشت نصرت کریمی به سینما پس از سال‌ها می‌شد، اما مهم این است که زوج فعلی فیلم آن قدر خوب اند که نامشان در کنار آل پاچینو و مارلون براندو و روبرتو بنینی یاد شود.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->