قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پر درد بازنشستگان تامین اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود خرید و فروش جت شخصی در کشور آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

کاهش تقاضای خرید لوازم سرمایشی و افزایش تقاضای تعمیرات آن در مشهد

  • کد خبر: ۷۰۱۲۶
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
کاهش تقاضای خرید لوازم سرمایشی و افزایش تقاضای تعمیرات آن در مشهد
امسال زیر سایه دوبرابری‌شدن قیمت کالاها، از تقاضا در بازار وسایل سرمایشی خبری نیست و گویا قدرت خرید مردم دیگر کشش قیمت‌های موجود را ندارد.
طنین همتی|شهرآرانیوز، امسال مشهد و حتی نقاط مختلف کشور تابستان متفاوتی را تجربه می‌کنند، هم به‌لحاظ خشک‌سالی و کم‌آبی و هم به‌لحاظ افزایش دوبرابری قیمت وسایل سرمایشی ازجمله کولر آبی، کولر گازی و حتی پنکه. دراین‌میان قطع‌شدن‌های برق در تابستان هم مزید بر علت می‌شود.

اگر پارسال در آستانه فصل تابستان افزایش قیمت کمی در وسایل سرمایشی داشتیم، درخواست خرید کولر گازی و آبی هم افزایش داشت، اما امسال زیر سایه دوبرابری‌شدن قیمت کالاها، از تقاضا در بازار وسایل سرمایشی خبری نیست و گویا قدرت خرید مردم دیگر کشش قیمت‌های موجود را ندارد.
 

کاهش تقاضای لوازم سرمایشی و افزایش تقاضای تعمیرات و خدمات پس از فروش

یاردل، فروشنده کولرگازی، با اشاره به کاهش تقاضا در بازار وسایل سرمایشی مشهد گفت: اگر تقاضا را در مقایسه با تابستان سال گذشته در نظر بگیریم، شاهد کاهش ۵۰ درصدی هستیم. به‌عبارتی در چند سال گذشته این بازار کوچک و کوچک‌تر شده و تقاضا هم سیر نزولی داشته است و این بازار سالی حدود ۵۰ درصد کوچک‌تر می‌شود.

در بحث تعمیرات و خدمات پس از فروش باتوجه‌به اینکه شروع فصل گرما از خردادماه شدت گرفت و شاهد قطعی‌های برق هم بودیم، تقاضا در این بخش رشد چشمگیری داشته است. برای مثال اگر فروشگاهی نسبت به سال گذشته معدل‌گیری کند که چه تعداد فروخته است، اگر پارسال ۱۰۰ عدد فروخته بود، امسال این میزان به ۵۰ عدد رسیده است. اما در کنار این کاهش تقاضا، افزایش تقاضای تعمیرات و خدمات پس از فروش را هم داشتیم. افزایش قیمت‌های غیرمنطقی و کوچک‌شدن جیب مردم باعث شده است تقاضای این محصول کم شود، اما در کنار آن و به‌ناچار تقاضا برای کالا‌های بانه و بدون گارانتی و قاچاق رشد داشته است. همچنین فروش اقلام دست‌دوم کولرگازی و کولر آبی نیز رشد کرده است.
 

حجم زیاد واردات کولر‌های گازی، هزینه تعمیرات را افزایش داده است

به‌گفته این فروشنده مشهدی، ۹۰ درصد محصولات سرمایشی و کولرگازی از چین وارد می‌شود و ۱۰ درصد آن در داخل ایران مونتاژ و عرضه می‌شود. البته رفته‌رفته مونتاژ کالا‌های سرمایشی جای خود را به کالا‌های وارداتی می‌دهد و در آینده شاهد این هستیم که ۵۰ درصد محصولات در بازار کالا‌های مونتاژ داخل است. محصولات سرمایشی در دنیا از نظر صرفه‌جویی در گرید A و A پلاس هستند، اما وسایلی که در ایران مونتاژ و تولید می‌شوند در گرید B و C قرار دارند. اگر تولیدکنندگان و کسانی که این فناوری را وارد ایران می‌کنند، این را هم لحاظ کنند، بسیار در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود.
 

کاهش قدرت خرید مردم با افزایش چندباره قیمت‌ها

وی درباره افزایش قیمت‌ها گفت: قیمت‌ها در بازار کالا‌های سرمایشی نسبت به سال گذشته دوبرابر افزایش داشته است. اگر سال گذشته محصول یک برند ایرانی مثل ایران‌رادیاتور حدود ۷ میلیون تومان بود، همان کالا امسال به ۱۳ میلیون تومان رسیده است که باتوجه‌به کم‌شدن توان خرید مردم در این مدت، تقاضا هم تحت‌تأثیر قرار گرفته است.
 

هزینه تعمیرات در کنار افزایش دستمزد‌ها افزایش یافته است

به‌گفته مهدوی، تعمیرکننده وسایل سرمایشی، بازار تعمیرات وسایل سرمایشی در همین مدت رشد چشمگیری داشته است. باتوجه‌به اینکه بیشتر قطعات استفاده‌شده وارداتی است، در بخش تعمیرات در کنار افزایش دستمزد، هزینه تعمیرات هم افزایش داشته است. اما در همین شرایط باز هم مردم به‌دلیل افزایش قیمت چندبرابری لوازم سرمایشی، تمایل دارند وسایل خود را تعمیر و استفاده کنند.

احمدی، فروشنده کولر آبی در مشهد، هم گفت: قیمت کولر آبی نسبت به پارسال افزایش چشمگیری داشته است که به‌تبع آن تقاضای این محصول نیز کم شده است. برای مثال اگر سال گذشته قیمت یک کولر ۲۰۰ هزار تومان بود، امسال به ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.
 

قیمت بعضی برند‌های داخلی قبل سال و بعد سال افزایش یافته است

بیاتی، فروشنده لوازم خانگی، در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اشاره به رکود موجود در بازار لوازم خانگی گفت: نه‌تن‌ها وسایل سرمایشی، بلکه قیمت همه لوازم خانگی چه داخلی و چه خارجی افزایش چشمگیری داشته است، به‌طوری‌که قیمت فروش پنکه‌های پارس‌خزر که ۱۱۰ هزار تومان بوده، الان به حدود ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. شرکت پارس‌خزر اجناسش را قبل سال حدود ۱۵ درصد و بعد از سال هم حدود ۲۵ درصد گران کرد. قیمت یک پلوپز که ۴۰۰ هزار تومان بوده، اکنون به یک‌میلیون تومان رسیده است. در کنار این افزایش قیمت، متأسفانه تقاضا به‌شدت کاهش یافته است.
 

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد: کالای بدون ضمانت‌نامه نخرید

رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد در پاسخ به سؤالی مبنی بر صحت طرح کشوری جایگزینی یک‌میلیون کولرگازی فرسوده با کولر‌های نو از سوی وزارت نیرو، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اگر چنین طرحی هم بوده، احتمالا در نطفه خفه شده است. چنین طرحی به گوش ما نرسیده است و به‌نظر نمی‌رسد عملیاتی شود.
رزاقیان در ادامه یادآور شد: اکنون در بازار بخش وسایل سرمایشی مثل کولر آبی فراوانی کالا داریم و حتی در بعضی فروشگاه‌ها این کالا کمتر از قیمت مصوب عرضه می‌شود. چون کولر آبی کالایی فصلی است و بازارش زودگذر است و انبارکردنش هم جاگیر است، بیشتر فروشنده‌ها ترجیح می‌دهند کم خرید کنند و همان میزان را هم به‌سرعت بفروشند.
 

کالای بدون ضمانت‌نامه به‌وفور در بازار یافت می‌شود

وی افزود: عمده کولر‌های گازی که در بازار موجود است، ضمانت‌نامه ندارند و فقط بعضی برند‌های موجود ضمانت‌نامه دارند. از آنجایی که ممکن است این محصول خراب شود و به تعمیر نیاز داشته باشد، داشتن ضمانت‌نامه بسیار مهم است.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی مشهد گفت: بازار لوازم خانگی و به‌تبع آن لوازم سرمایشی تحت‌تأثیر قیمت دلار در یک‌سال گذشته نوسانات قیمتی زیادی را تجربه کرده است؛ مثلا قیمت کولر‌های آبی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: تقاضا تحت‌تأثیر توان خرید مردم کم شده است، به‌طوری‌که بعضی از نمایندگان برند‌های ایرانی به‌دلیل اینکه بازار فروش خود را حفظ کنند، کالایشان را کمتر از قیمت کارخانه به مشتری می‌دهند. باتوجه‌به قیمت زیاد محصولی مثل کولرگازی که هرکسی توان خرید آن را ندارد، مردم ترجیح می‌دهند اگر کالایی هم دارند، تعمیر و از آن نگهداری کنند. مردم هم در زمان خرید توجه کنند که همه کولر‌ها باید دارای هولوگرام باشد و سریال کالا در ضمانت‌نامه و روی خود کولر یکی باشد. شهروندان در صورت مشاهده تخلف با شماره ۳۸۵۳۷۷۳۶ با اتحادیه تماس بگیرند.
 
از مردم تقاضا می‌کنیم کالاهایشان را از فروشگاه‌های مجوزداری که اکنون در مشهد حدود ۱۲۰۰ واحد هستند، بخرند. سایت‌های فروش کالای لوازم خانگی به‌هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیستند، چون این سایت‌ها هیچ مجوز ندارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->