«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

  • کد خبر: ۷۰۱۳۶
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۶
نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟
کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی اظهار نظر‌های مختلفی داشته‌اند، در این گزارش می‌خوانیم که هر یک از آنها درباره این موضوعات چه صحبت‌هایی داشته‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ انتخابات ریاست جمهوری تا چند روز آینده رخ می‌دهد و هفت کاندیدا برای این انتخابات از سوی شورای نگهبان به مردم معرفی شده‌اند تا یکی از آنها به خیابان پاستور راه پیدا کند.

 

این اظهار نظرها صرفا مربوط به ایام انتخابات کنونی نبوده و از سال‌های پیش تا امروز را در برمی‌گیرد. ذکر این نکته الزامی است که نظرات کاندیداها در ادامه به ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی آنها ذکر شده. البته طبعا برخی از کاندیداها بیشتر در این موارد صحبت کرده‌اند و برخی کمتر.

 

سعید جلیلی

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

جلیلی در فروردین ۹۷ به جهانی شدن پیام‌رسان‌های بومی ابراز امیدواری کرده و در پستی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر ساخته بود اعلام کرد: «ذکر این نکته نیز ضروری است که بدون شک استفاده از پیام رسان های داخلی در مقایسه با تلگرام، در آینده می تواند بسترساز ارائه خدمات و سرویس های بیشتر در حوزه های اقتصادی، مالی، بانکی و... برای کاربران باشد چنانچه تلگرام نیز در ابتدای کار خود در مقایسه با امروز دارای ایرادات اساسی و نقایص فراوان بود که به تدریج آنها را رفع کرد. از این رو بیراه نیست اگر ادعا شود به فضل الهی می توان در آینده شاهد روزی بود که پیام رسان های ایرانی در سطح منطقه و حتی جهان به پیام رسان هایی محبوب و پر مخاطب تبدیل شوند.»

 

در اردیبهشت ۹۷ سعید جلیلی در توییتر خود نسبت به پتانسیل‌های فضای مجازی واکنش نشان داد و گفت: «فضای مجازی عرصه‌ای برای ایجاد شغل است، کشوری مثل هند از فضای مجازی نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار یعنی بیش از درآمد نفت ایران درآمد دارد. مسئولان پاسخ دهند چرا از این ظرفیت برای اشتغال‌زایی استفاده نمی‌کنند؟! اذهان مردم را با مباحث فرعی مثل فیلتر شدن یا نشدن از مساله اصلی گمراه نکنید.»

 

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

او اخیرا نیز در صفحه توییتر خود نوشته است که «فیلترینگ توییتر توجیه ندارد.» که این توییت او در روزهای اخیر بسیار جنجالی شده است. خاطرنشان می‌شود وی در زمان فیلتر شدن توئیتر بر صندلی دبیری شورای عالی امنیت ملی تکیه زده بود.

 

جلیلی در مصاحبه‌ای انتخاباتی در روزهای اخیر نیز فضای مجازی را فرصتی برای جوانان دانسته است: «فضا و فرصت‌های فضای مجازی در گذشته نبود و باید از این فضا حداکثر استفاده را کرد چرا که این فرصت را به ما داده با سرعت و کیفیت بهتر و همچنین دقت بیشتر، بسیاری از خدمات به مردم ارائه شود و ما نیز باید از این ابزار استفاده کنیم. عده‌ای القا می‌کنند که عده‌ای می‌خواهند بیایند و این فضا را محدود کنند، من می‌گویم که این طور نیست و باید از فرصت فضای مجازی به بهترین شکل استفاده کرد چرا که بعضا برخی محدودیت‌ها توجیه ندارد میان اینستاگرام و توییتر چندان فرقی وجود ندارد و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود.»

 

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

او اخیرا در توییت دیگری تاکید کرده دنبال بگیر و ببند در فضای مجازی نیست: «وقتی گفته می‌شود نباید دولت فضای مجازی را رها کند، عده‌ای فکر می‌کنند می‌خواهیم بگیریم و ببندیم! نه، اتفاقاً اگر برنامه داشته باشیم بسیاری از مردم و جوانان ما از فرصت‌های فضای مجازی استفاده حداکثری می‌کنند.»

 

اخیرا جلیلی تلویزیون اینترنتی خود را در استودیو شبکه اختصاصی «جهاد و جهش» در فضای مجازی نیز راه اندازی کرده است. او در مصاحبه مردمی خود در صدا و سیما نیز اعلا کرد: «فضای مجازی یک فرصت است و اگر برای آن برنامه داشته باشید؛ جوانان ایران سربازان جنگ‌نرم شما خواهند بود.»

 

محسن رضایی

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه پاسداران در مقایسه با سایر نامزدهای ریاست جمهوری حضور پررنگ‌تری در فضای مجازی داشته است. این موضوع بیش از همه چیز در توییتر او پیداست.

 

اگر چه رضایی هیچ گاه به طور مستقیم از برنامه‌های عملی خود برای فضای مجازی و اینترنت سخن نگفته، اما طی سال‌های متمادی اظهار نظرات فراوانی را می‌توان از او یافت که در مورد فضای مجازی، فیلترینگ و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بوده‌اند.

 

مسئولان برای راحت‌ کردن کارشان فیلترینگ را اجرا می‌کنند؛ جوانان در فضای مجازی فعال باشند.

 

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

 

محسن رضایی در سال ۹۵ و با انتشار دو توییت، نسبت به بحث فیلترینگ انتقاد کرده بود. به عقیده او مسئولان امر به خاطر ضعف مدیریت فضای مجازی را رها و به دیگران واگذار کرده‌اند و فیلترینگ را برای ساده کردن کار خود استفاده می‌کنند.

 

او همچنین به اهمیت فضای مجازی و استفاده جوانان از این فضا تأکید کرده بود: «شبکه‌های مجازی نیاز امروز است. سکوت و واگذار کردن فضا به دیگران به هیچ وجه مسئولانه نیست. استفاده از فضای مجازی را به جوانان توصیه می‌کنم.»

 

حمایت مقطعی از پیام‌رسان‌های داخلی

به دنبال فیلترینگ تلگرام در بهار ۹۷ و به منظور حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی، محسن رضایی اعلام کرد که به کلیه فعالیت‌هایش در پیام‌رسان تلگرام خاتمه می‌دهد. او به این منظور کانال خود در این شبکه‌ پیام‌رسان را بست: «به منظور پاسداشت منافع ملی، حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی و رفع انحصار فضای مجازی، پایگاه اطلاع‌رسانی دکتر محسن رضایی فعالیت خود را از هم اکنون در پیام‌رسان تلگرام متوقف می‌کند.»

 

در این مقطع محسن رضایی کانال‌های رسمی خود در پیام‌رسان‌هایی مثل سروش و گپ را راه‌اندازی کرد و به فعالیت در بستر پیام‌رسان‌های بومی ادامه می‌داد. پس از مدتی رضایی فعالیتش را در بستر این پیام‌رسان خارجی از سر گرفت.

 

باید درهای بیشتری را به روی نخبگان باز کرد

بهمن ماه ۹۷ او در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی درباره چالش‌های حکمرانی با ذکر اینکه در نیروهای مسلح و در همه حوزه‌های دفاعی تفکر آمریکایی و گدایی فناوری را کنار گذاشته‌ایم به مبحث سیاستگذاری باز اشاره کرد و خاستگاه آن را از ادبیات کارآفرینی دانست و تاکید کرد که با توجه به اهمیت این موضوع، ده سال پیش با پیشنهاد جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف هسته اولیه پژوهشکده سیاستگذاری شریف در کشور کاشته شده است.

 

اینستاگرام عملا بر فضای مجازی کشور حکمرانی می‌کند

بعد از ترور و شهادت «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای در آذر ۹۹، محسن رضایی از حذف پست‌های مرتبط با او توسط اینستاگرام به شدت گلایه کرد و در صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت که «حکمرانی سایبری» در کشور ما به طور کلی فراموش شده است. او در این رابطه گفته بود: «اینستاگرام به حذف پست‌ها بسنده نکرده و کاربر را تهدید می‌کند که اگر مجدد به انتشار پست مذکور بپردازد صفحه را محدود و یا به طور کامل دسترسی کاربر را قطع خواهد کرد و یا دسترسی‌هایی نظیر لایو و ... را مسدود می‌کند. نبود بستر داخلی مناسب سبب شده که حکمرانی سایبری در جمهوری اسلامی دچار خدشه بشود و عملا صاحب پلتفرم خارجی در حال حکمرانی بر فضای مجازی کشور است.

 

هرچند که خیلی دیر شده ولی باید فکری به حال این موضوع کرد، مجموعه‌های مرتبط با #فضای_مجازی در نظام و شورای عالی فضای مجازی مسئولیت‌های مهمی در این زمینه داشته‌اند، خوب است در این زمینه پاسخگو باشند که طی این سال‌ها برای گسترش حکمرانی سایبری جمهوری اسلامی چه کرده‌اند.»

 

رضایی حکمرانی بر فضای مجازی را جزو اصول اعتقادی خود می‌داند و علت فعالیتش در فضاهایی مثل اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی خارجی را صرفا نبود بستر داخلی مناسب توصیف می‌کند.

 

فضای مجازی بخش مهمی از اقتصاد کشور است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهمن ماه سال گذشته در نشست دیدار با فرماندهان و اعضای گردان سایبری سپاه استانی امام رضا (ع) خراسان رضوی گفت که «فضای مجازی بخش مهمی از اقتصاد کشور است و نقش مهمی در نظام عرضه دارد و عاملی مؤثر بر تحول فرآیند تولید و قیمت‌گذاری کالا و خدمات است.»

 

به باور محسن رضایی، فضای مجازی می‌تواند به عنوان بستری مهم برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشور مطرح باشد. رضایی در پاسخ به نظرات کارشناسی فعالان سایبری در همین جلسه که دیدگاه‌های خود را جهت انتقال به شورای عالی فضای مجازی و رهبری به او ارائه کردند، گفته بود: «فضای مجازی نقش مهمی در رونق تولید، اقتصاد ملی و کارآفرینی فناورانه دارد. همچنین رسیدن به سبک زندگی ایرانی اسلامی در فضای مجازی و مدیریت فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی بسیار مهم و حیاتی است. دشمنان ملت ایران بیشترین استفاده را از شبکه های اجتماعی انجام می‌دهند. با هسته‌های پراکنده در آفند و پدافند سایبری نمی‌توانیم علیه شبکه‌های سازمان یافته از جمله منافقینی که از آلبانی شایعه افکنی می کنند، و اسرائیل مقابله کنیم.»

 

اعلام کاندیداتوری انتخابات ۱۴۰۰ در حضور فعالان مجازی

رضایی کاندیداتوری خود در انتخابات ۱۴۰۰ را در حضور جمع بزرگی از فعالان مجازی اعلام کرد. این موضوع می‌تواند به نحوی نشانگر توجه ویژه او به فضای مجازی و تأثیرات بزرگ آن بر کسب آراء و رضایت مردمی باشد.

 

ابراهیم رئیسی

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

ابراهیم رئیسی پیش از شروع انتخابات ریاست جمهوری دوره گذشته، یعنی در اردیبهشت ماه سال ۹۶، در سخنرانی‌های انتخاباتی خود به «خوب بودن» فضای مجازی اشاره کرده و گفته بود: «فضای مجازی بسیار خوب است و می‌تواند میسر باشد و از این فضا باید استفاده شود؛ شبکه ملی اطلاعات در کشور می‌خواهیم که به عنوان یک ضرورت باید انجام شود؛ ما اشتغال فضای مجازی می‌خواهیم. بسیاری از کار‌ها در حوزه کودکان و نوجوانان در دنیا می‌شود و ما دلار می‌دهیم و می‌خریم این کار باید در داخل کشور انجام شود. فضای مجازی مثل اتوبان می‌ماند هم می‌شود درست مورد استفاده قرار گیرد و هم می‌تواند در آن ویراژ داده شود و احساس ناامنی کرد.»

 

او در اردیبهشت ماه ۹۶ در صفحه اینستاگرام خود به صورت زنده با مردم هم به گفتگو نشست. او کماکان در این صفحه فعالیت گسترده‌ای دارد و باید گفت هیچ‌کدام از مسئولان قوه قضائیه در دوره پیشین در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی مانند اینستاگرام فعال نبوده‌اند.

 

مهر ماه ۹۶ و پس از انتخابات دوره قبل، او در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی انتظامی خراسان رضوی اعلام کرد: «در فضای مجازی وظیفه دولت‌ها ایجاد امنیت و آرامش برای ارتباطات مردم است. این حق مردم و خانواده‌هاست که در این فضا از امنیت و آرامش برخوردار باشند.»

 

حمایت از پیام رسان‌های داخلی

اردیبهشت ۹۷ و پس از فیلترینگ تلگرام بود که رییسی در آئین رونمایی از اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی آستان قدس رضوی گفت: «پیام‌رسان‌های داخلی باید آغازی برای حرکت عظیم در فضای مجازی باشند.» رئیسی تاکید کرده بود که توانسته‌اند با همکاری نیروهای جوان، متخصص، متعهد و مؤمن بسیاری از امور اداری و درون سازمانی آستان قدس رضوی را مبتنی بر فناوری‌های نوین ساماندهی کنند: «همچنین در حوزه املاک و موقوفات، غذای متبرک و امداد مستضعفان نیز شرایط ارتباط مردم با آستان قدس رضوی با استفاده از بستر فضای مجازی تسهیل شده است.»

 

رییسی در همین جلسه همچنین گفته بود: «اگرچه غرب آغازگر در فضای مجازی بوده اما ما نیز باید در این فضا نقش آفرین باشیم، نباید در بستر اطلاعاتی و ارتباطی فضای مجازی منفعلانه رفتار کنیم تا دیگران برای ما برنامه ریزی کنند و بستر فراهم سازند.»

 

توجه به استارتاپ‌ها

«ابراهیم رئیسی» در خرداد ۹۸ در نشست هم‌اندیشی پیرامون نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در تحول قضایی رئیس قوه قضاییه اعلام کرد که رفع مشکلات شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان از نظر مالی، حقوقی و اقتصادی و همچنین فراهم ساختن زمینه کار و فعالیت آنها برای کشور یک ضرورت انکارناپذیر است. به گفته رییسی، قوه قضاییه در کنار این شرکت‌ها و حامی کامل آنها است.

 

ارتباط با مردم از اینستاگرام

در همان ماه خرداد رئیسی نسبت به فضای مجازی و انتقادات مردم در آن واکنش نشان داده بود و در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود پستی منتشر کرده بود: «امروزه با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوبهای سنتی خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است.»

 

او تاکید کرده بود «فضای مجازی یک فرصت است و از این فرصت باید برای دریافت نظرات مردم و نخبگان از «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو استفاده کرد.» رییسی همچنین اعلام کرده بود «صفحات متعلق به او در رسانه‌های اجتماعی، یکی از مسیرهای دریافت نظرات مردم و نخبگان خواهد بود.»

 

لزوم صیانت از فضای مجازی

نهم اردیبهشت ماه سال ۹۸ رییسی در جلسه مسئولان عالی قضایی درباره امنیت فضای مجازی صحبت کرده بود: «همان گونه که فضای فیزیکی و واقعی نیاز به صیانت و تامین امنیت دارد، باید از فضای سایبری هم صیانت کرد و اجازه نداد که برای مجرمان و قانون گریزان، تبدیل به حیاط خلوت و حاشیه امن شود. افراد مستعد ارتکاب جرم و قانون گریزان نباید احساس کنند که فضای سایبری برایشان یک حاشیه امن و حیاط خلوت جهت ارتکاب اقدامات مجرمانه است.»

 

ابراهیم رئیسی در دیدار اعضای شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در تیرماه ۹۸ بار دیگر به صیانت بخشی فضای مجازی تاکید کرد «امروز نمی توان ابزار ارتباطی و فضای مجازی را از زندگی بشر حذف کرد زیرا هیچ پدیده ای به این میزان بر لایه های گوناگون زندگی بشر در ابعاد فردی و اجتماعی اثر نداشته است بلکه تنها راه استفاده و آسیب ندیدن، صیانت‌بخشی است که آن هم جز با معرفت و پایبندی به دین امکان‌پذیر نیست.»

 

رسمیت دادن به ساترا

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

رئیس قوه قضائیه نقش بسزایی در به رسمیت شناختن سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی موسوم به ساترا که زیرمجموعه صدا و سیما است در بین بازیگران رسانه‌های صوتی و تصویری داشت؛ سازمانی که هنوز هم انتقادهایی به نحوه تاسیس آن مطرح است اما در نامه‌ای که با امضای رئیس قوه قضائیه منتشر شد، او مسئولیت صوت و تصویر در فضای مجازی را بر عهده صدا و سیما گذاشت. هرچند روحانی خطاب به رئیسی نوشت که «این‌گونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است.»

 

امنیت در فضای مجازی

رئیس قوه قضائیه ایران راه مقابله با فساد را خواندن نماز و مدیریت فضای مجازی دانسته بود. او ۲۱ آذر سال ۹۸ در «بیست و هشتمین اجلاس سراسری نماز» تاکید کرده بود فضای مجازی باید مدیریت شود و مصون‌سازی و صیانت‌بخشی از جوانان اتفاق بیفتد.

 

در نهم اردیبهشت ماه سال گذشته مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی گروه‌های فرهنگی حوزه و بیش از ۴۰۰ نفر از اساتید، طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از ۶۵ شهر کشور طی نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار «محاکمه عاملان ولنگاری فاجعه‌بار فضای مجازی کشور» شدند.

 

در واکنش به این نامه «محمدحسن انتظاری» عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه‌ صحنه‌ رادیو تهران که روز چهاردهم اردیبهشت ماه ۹۹ پخش شد گفته بود رییسی در رابطه با مصوبات شورای عالی فرهنگی افرادی را مامور بررسی کرده است که چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی از سوی دستگاه‌های دولتی اجرا نشده است.

 

رئیس قوه قضائیه در جلسه «دیدار با نخبگان و نمایندگان اقشار خراسان شمالی» که چهارم دی ماه سال گذشته (۹۹) برگزار شد، با بیان اینکه فضای مجازی همانند اتوبان است، اظهار کرد: «همانطور که اتوبان برای تسهیل در رفت و آمد نیاز به نظم دارد فضای مجازی نیز همین گونه است بنابراین باید در این فضا نیز نظم به خوبی برقرار شود.» او در همین جلسه تاکید کرده بود «نباید اجازه داد که فضای مجازی به فضای قمار، فحشا، جابه‌جا‌کردن مواد مخدر و کلاهبرداری تبدیل شود.»

 

انتخابات امسال

ثبت نام رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، با آغاز به کار دوباره کانال تلگرامی او بعد از ۳ سال همراه بود. او در آخرین اظهارات تبلیغاتی‌اش درباره فضای مجازی گفته «فضای مجازی و اینترنت امروز به صورت یک امری در آمده که تمام لایه‌های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است.امروزه فضای مجازی و اینترنت تبدیل به یک حق مردم شده است؛ حداقل استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین باید رایگان شود.»

 

اینترنت تخصصی و عمومی

رئیسی معتقد است از فضای مجازی آنچنان که باید در جهت رشد و تعالی در کشور بویژه در حوزه های اقتصادی و اجتماعی استفاده نمی‌شود. او در گفتگوی خبری که با صدا و سیما در برنامه «دستخط» داشت در اینباره بیشتر توضیح داد و گفت: «در فضای مجازی می توان بسیاری از مشاغل را فعال کرد. خانم هایی که الان در خانه هستند فرض کنید از خانمی که آشپزی می‌کند، کیک می‌پزد تا خانم یا آقای معلم که بسته آموزشی تهیه می کند، می تواند در تولید محتوا صاحب شغل و درآمد خوب بشود. چرا اپراتورها یا دولت در این امر که یک معلم یا خانم می تواند از این پول استفاده کند، استفاده کنند؟»

 

او همچنین به مساله طبقه بندی اینترنت که چند باری در سالهای گذشته درباره آن توسط مسئولان مختلف صحبت شده اشاره کرده و تاکید داشته که این کار باید تا امروز انجام می‌شد اما این اتفاق نیفتاده است: «یک اینترنت تخصصی برای متخصصان و یک اینترنت عمومی باید داشته باشیم. الان اینترنت یک دانش آموز با یک استاد و متخصص یکسان است، در حالی که باید اینترنت تخصصی درست می‌شد.»

 

گیمرها

ابراهیم رئیسی حتی به پینگ بازی‌های رایانه‌ای و دغدغه گیمرها نیز اشاره کرده و گفته که از بچه‌ها در اینباره پرسش کرده است: «من از جوان‌های در خانه سوال میکنم، از بچه ها سوال میکنم، شما دارید گیم بازی می‌کنید، چقدر وسط بازی حالتان گرفته می‌شود؟ معلوم است که زیرساخت‌ها درست نیست.» او بار دیگر در برنامه تلویزیونی دستخط نیز به این مساله اشاره کرد و گفت بخاطر عدم توسعه زیرساخت‌ها «هر بار که بچه‌ها یک بازی ویدیویی معمولی که بخواهند انجام دهند، هر بار آنها را رنج می‌دهد یعنی به تعبیر معروف حال بچه ها را می گیرد.»

 

علیرضا زاکانی

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

علیرضا زاکانی نیز اظهار نظرات زیادی درباره فضای مجازی نداشته است. او در سال ۹۱ جزو امضاکنندگان «طرح نظام جامع رسانه های همگانی» مجلس آن زمان بود که این طرح توسط مرکز پژوهش‌ها رد شد. مجلس درباره چرایی تدوین این طرح اعلام کرده بود: «با توجه به اینکه رشد زیادی در حوزه فناوری اطلاعاتی در کشور به‌وجود آمده و ابزارهای اطلاعات جمعی در حال رشد است، قانون فعلی پاسخگوی نیاز فعلی رسانه‌ها و دغدغه‌های اجتماعی مردم در این حوزه نیست.» او همچنین جزو امضاکنندگان «طرح تقویت و توسعه سازمان بسیج رسانه» نیز به شمار می‌رود.

 

او دو سال پیش نیز همایش «فصل وصل» فعالان انقلابی فضای مجازی آذربایجان شرقی، با اشاره به اینکه در حال تغییر بزرگ در صحنه تکنولوژی هستیم اظهار داشت: «در آینده مرزها از بین می‌رود و الکترونیک شرایطی ایجاد می‌کند که فضاهای مجازی پشت سر گذاشته شوند، این اتفاق هم تهدید و هم فرصت است.» زاکانی در این جلسه گفته بود «باید در فضای مجازی با مبنا و دقیق میدان‌داری و فضا را مدیریت کرد تا دست دشمنان نیفتد و آگاهی و‌ توانمندی نقش‌آفرینی در عرصه خاص نیاز امروز و آینده بوده و باید آگاهی داشت تا فکر را منتقل کرد.»

 

او در مناظره دوم انتخاباتی که ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد در یک جمله اعلام کرد که «مخالف فیلترینگ» است.

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی اظهارنظر خاص و دقیقی درباره فضای مجازی نداشته است. با این حال از آنجا که یکی از امضاکنندگان طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی» است، می‌توان نگاه او را در مورد فضای مجازی حدس زد.

 

او در زمانی که بحث در مورد این طرح داغ بود، طی پیامی که در صفحه شخصی خود در توییتر منتشر کرد، نوشت: «مدیریت فضای مجازی همانگونه که در کشورهای جهان عمل می‌کند ضروری است، اما اولویت با اتمام شبکه ملی اطلاعات و تقویت پیام رسان‌های داخلی قابل رقابت با پیام‌رسان‌های خارجی است.»

 

محسن مهر علیزاده

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

«محسن مهر علیزاده» تاکنون صحبت‌ جدی و مفصلی درباره فضای مجازی نداشته است. او چهار سال پیش عضو شبکه اجتماعی توییتر شد و در اولین پستی که با کاربران به اشتراک گذاشت اعلام کرد فضای مجازی فرصتی است برای شنیدن نقدها و نظرات مردم.

 

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

همچنین چند ماه بعد از ورود به این فضا نسبت به فیلترینگ تلگرام اعتراض خود را توییت کرد و چنین نوشت: «قانون اساسی میثاق ملی ماست و اصل ۲۴ و آزادی مطبوعات از قوانین مصرح آن. در عصر اطلاعات دیگر نمی‌توان مقابل گردش اطلاعات دیوار ساخت.»

 

عبدالناصر همتی

نظر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فضای مجازی چیست؟

 

عبدالناصر همتی، کاندیدایی که چندبار در کلاب‌هاوس برای پاسخگویی به پرسش‌های مردم حاضر شده، در یکی از همین جلسات با تأکید بر اینکه باید فضای مجازی را حفظ و تقویت کنیم، گفت: «مجازی فضای کسب‌وکار مردم است؛ مگر می‌توان این فضا را بست؟» او معتقد است که «بازی با فضای مجازی، به معنی بازی با کسب‌وکار و زندگی و تجارت مردم است.»

 

همتی همچنین در کلاب‌هاوس با قدردانی از محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌خاطر حفظ و توسعه فضای مجازی و مقاومت در برابر مخالفان فضای مجازی گفت: «در دوران کرونا سبک زندگی مردم تغییر کرد و کسب‌وکار از طریق فضای مجازی در این دوران شکوفا شد.»

 

فیلترینگ توییتر

رئیس پیشین بانک مرکزی همچنین پس از آغاز به کار ابراهیم رئیسی در توییتر در این شبکه اجتماعی اعلام کرد: «حال که آیت‌الله رییسی بعد از مدت‌ها در شبکه‌های اجتماعی اکانت رسمی ایجاد کردند، برای رفع تبعیض در دسترسی و رفع ظلم فیلترینگ، از ایشان درخواست می‌کنم تا از فردا صبح دستور رفع فیلتر توییتر را صادر کنند تا همه مردم از مطالب ایشان بهره‌مند شوند.»

 

ناگفته نماند طی روزهای اخیر حساب کاربری توییتری عبدالناصر همتی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، یکبار مسدود شد. ستاد انتخاباتی همتی اعلام کرد علت این اتفاق مشخص نیست، اما گفته که «طی روز‌های اخیر حمله‌های سازمان یافته بسیاری در فضای مجازی علیه همتی صورت گرفته است.»

 

ارزهای دیجیتال

همتی همچنین در مورد رمزارزها رویکردی نه منفی و نه مثبت داشته. او درباره این ارزهای دیجیتال صحبت‌های زیادی کرده است و تا زمانی که در راس کار بود کاری کرد که تبادل رمزارزها مجاز شود اما خرید کردن با آنها همچنان غیرقانونی باقی بماند. او به مردم توصیه کرده بود که سرمایه خود را در حیطه‌ای که هنوز چارچوب‌های قانونی برایش به وجود نیامده نگذارند و از طرفی اعلام کرده بود که بانک مرکزی قصد برخورد عجولانه با این فناوری جدید را ندارد.

 

سایت‌های شرط بندی

همتی به گفته خودش از مبارزان با سایت‌های شرط‌بندی بوده و بانک مرکزی در زمان مدیریت او چندین بار اسامی چندهزار سایت شرط بندی را به نهادهای مرتبط ارسال کرده است.

 

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->