تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

گزارشی از مناظره صادق جوادی‌حصار و حمیدرضا ترقی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۷۰۱۸۹
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
گزارشی از مناظره صادق جوادی‌حصار و حمیدرضا ترقی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰
محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در یک مناظره پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ و نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخاب نامزد‌های انتخابات به بحث و گفتگو پرداختند.

به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا ترقی در ابتدای این مناظره که شب گذشته برگزار شد، در خصوص اینکه برگزاری انتخابات می‌تواند چه فرصتی را برای نظام و پرورش‌ استعدادها و ظرفیت‌های آن فرهم کند، اظهار کرد: انتخابات در ایران به برکت نظام جمهوری اسلامی است و شاکله سیاسی آن مبتنی بر آرای مردم است. انتخابات فرصت خوبی را فراهم آورده تا مردم هر دو سال یک بار بتوانند نمایندگان خود برای مجلس، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و شورای شهر را برگزینند و از این طریق در اداره کشور مشارکت داشته باشند.

 

انتخابات فرصت جبران اشتباه انتخاب‌های گذشته است

وی افزود: انتخابات فرصت تغییر، جبران اشتباهات و بررسی عملکرد منتخبین،  نقد روش‌ها و سیاست‌هایی منتخبین قبلی، ارائه راهکار و برنامه‌های جدید، تحرک و تنش سیاسی و شناخت نخبگان و عناصر مفید و کارآمد برای جامعه است. البته انتخابات فرصتی برای تعمیق شکاف‎های داخلی کشور، ایجاد اختلاف، دو قطبی کردن، تخریب چهره‌ها و فرصتی برای سیاه‌نمایی تلاش‌های انجام شده در کشور برای دشمن را فراهم می‌کند.

 

نائب‌رئیس شورای وحدت و نیروهای انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر بتوانیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم، می‌توانیم قطار نظام در ابعاد مختلف را چند گام جلو ببریم. با استفاده از تجربیات گذشتگان اشتباهات را جبران کنیم. اگر از فرصت خود در رای دادن استفاده نکنیم، دیگر نمی‌توانیم با کسی که روی کار می‌آید و مواضعش مغایر با ماست گلایه کنیم. امیدوارم مردم با آگاهی و بصیرت انتخابی انجام دهند که بعدا پشیمان نشوند.

 

محمدصادق جوادی حصار در ادامه خاطرنشان کرد: انتخابات یکی از مهم‌ترین ارکان و جلوه‌های جمهوریت در جمهوری اسلامی است. در ادبیات منطقی برای هر موصوفی باید صفتی باشد تا موصوف وجود خارجی پیدا کند. وقتی می‌گوییم مرد خوب، باید مردی باشد تا خوبی را به او نسبت دهیم. وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی، باید جمهوریتی باشد تا اسلام را به آن نسبت دهیم.

 

وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی مبنا جمهوریت است. اگر دقت کنید در بدو تشکیل جمهوری اسلامی، همگان بر جمهوری تاکید داشتند، سپس صفات تشکیل دهنده جمهوری را عارض می‌شدند. امام(ره) نیز به این دلیل که مردم پدید آورنده انقلاب و جمهوری اسلامی بودند، فرمودند که جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اضافه کرد: نقش اصلی با مردم است. اگر مردم وجود نداشته باشند، هرچه عرصه را هم زیباتر کنند بی‌نتیجه است. انقلاب مبتنی بر مردم است. باید در انتخابات کاری کنیم که پدیدآورندگان جمهوری اسلامی حس کنند که در جامعه حضور دارند و کسی برای آنان تصمیم نمی‌گیرد. 

 

جوادی‌حصار گفت: اساس در جمهوری اسلامی رای مردم است و هر حرکت و شکلی از پوزیشن‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... که بخواهد رای مردم را به حاشیه ببرد، مخالف پدیدآورندگان جمهوری اسلامی و محکوم به شکست است. باید تلاش کنیم مردم حس کنند که رای و صندوق در جمهوری اسلامی موضوعیت دارد و رای آنان می‌تواند ابزار نفوذ آنان باشد.

 

ممیزی اصلی کشور باید مبتنی بر رای مردم باشد 

وی با اشاره به اصل نهم قانون اساسی افزود: در جمهوری اسلامی آزادی و استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنان بر عهده دولت و آحاد ملت است. استقلال بدون آزادی و بالعکس معنا ندارد. هیچ فرد و مقامی حق ندارد به نام استفاده از استقلال و آزادی سیاسی خدشه‌ای وارد کند و آزادی‌های مشروع را به وضع قوانین و مقررات سلب کند. نخبگانی که این قانون را نوشته‌اند دلیل و تاکید داشته‌اند که پس از استقلال از آزادی نام برده‌اند. استقلال و آزادی موضوعاتی بوده که مردم برای آن انقلاب کردند.

 

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بیان کرد: در مجلس چهارم قانون نظارت استصوابی وضع شد که از نگاه کنشگران سیاسی قبل و بعد از انقلاب مخل اصل نهم قانون اساسی است و آزادی سیاسی را محدود می‌کند. به یک جمع فرهیخته و آگاه اجازه می‌دهد به جای مردم تصمیم بگیرد و به مردم بگوید که فلان فرد برای نمایندگی کارایی ندارد و نمی‌توانید آن را انتخاب کنید. ممیزی اصلی کشور باید مبتنی بر رای مردم باشد.

 

جوادی حصار تصریح کرد: اصل نهم قانون اساسی اصل مهمی است و باید به مرور زمان این اصول را به نسل جوان تفهیم کنیم که در جمهوری اسلامی حقوق شما نادیده گرفته نشده است. باید به عنوان ملت مانع اعمال اراده فراقانونی کسانی شویم که خود را برتر از قانون می‌دانند و در جایگاهی بالاتر از قانون می‌نشینند.

 

ترقی در ادامه عنوان کرد: انتخابات جلوه‌ای از جمهوریت نظام است و اگر مردم نبودند جمهوری اسلامی تحقق پیدا نمی‌کرد اما آیا مردم بدون رهبری امام(ره) می‌توانستند انقلاب را به سامان برسانند؟ بدون رهبری هیچ انقلابی شکل نمی‌گیرد. در نظام جمهوری اسلامی رهبری دینی موفق شده یا رهبری غیردینی؟ آیا مصدق یا نهضت آزادی یا جنبش‌های مارکسیست موفق شدند؟ پیش از انقلاب تمام این جریان‌ها را دیده‌ایم اما کدام یک توانستند انقلاب ایران جز با رهبری امام(ره) را به پیروزی برسانند؟ موتور محرک مردم اسلامیت بوده و مردم اعتقاد به اسلام داشته‌اند و رهبری دینی را پذیرفتند.

 

ساخت جامعه اسلامی را نمی‌توان به دست هرکسی سپرد

وی افزود: یک نقشه ساختمانی داریم که می‌خواهیم آن را مهندسی بنا کنیم. آیا این را می‌توانیم به فردی بسپاریم که هیچ شناختی از این نقشه ندارد؟ ملاک و معیار ساخت را مهندس تعیین می‌کند و مراحل ساخت را با دقت نظارت می‌کنید تا این نقشه بر اساس آنچه پی‌ریزی کرده‌اید ساخته شود. یکی می‌گوید برای ساخت خانه نیازی به مهندس ندارم و با کارگر هم می‌خواهم این ساختمان را بسازم. ساخت نظام، جامعه و تمدن بر مبنای معیارهای اسلامی را نمی‌توان به دست هرکسی سپرد.

 

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: در تمام کشورهای غربی که پایبند به دموکراسی هستند، مراحل نظارت استصوابی در احزاب‌شان انجام می‎شود. ده‌ها نفر در حزب در چرخه‌های درون حزب بررسی می‌شوند و از درون ایلات مختلف انتخاب شده و رقابت می‌کنند تا به یک نفر برسد. اینگونه نیست که مردم از ابتدا تشخیص داده و آن را انتخاب کنند. مراحل انتخابی در سایر نظام‌ها 6 ماه زمان می‎‌برد و فقط مختص جمهوری اسلامی نیست. وقتی می‌خواهید فردی را انتخاب کنید که تمام هستی و بودجه کشور را در اختیارش قرار دهید، نمی‌شود بدون حساب و کتاب او را تایید کنید.

 

معیار شورای نگهبان برای هدایت مردم در یک انتخاب شایسته است

ترقی یادآور شد: تمام این معیارها برای این است که مردم را به یک انتخاب شایسته و برتر هدایت کنیم. این هدایت دلیلش این نیست که حق انتخاب مردم را سلب کرده‌ایم، بلکه برای این است تا جایگاه آن پست و موقعیت را از بین نبریم که چارچوب‌ آن هم توسط نمایندگانی که همین مردم انتخاب کرده‌اند تعیین می‌شود. اگر مردم نمایندگان را انتخاب نمی‌کردند و آنان این قانون را وضع نمی‌کردند، می‌گفتیم که از بالا دستوری آمده تا شورای نگهبان اینگونه عمل کند اما وقتی قانون را نمایندگان همین مردم تصویب می‌کنند و برای اجرا به شورای نگهبان می‌دهند، طبیعی است که شورای نگهبان نیز مطابق همان ضابطه عمل کند و مبنای نظارت استصوابی آن مطابق قانون اساسی باشد. نمی‌توان یک بند قانون اساسی که به نفع‌مان است را قبول داشته باشیم و بند دیگری از آن که به ضررمان است را قبول نداشته باشیم.

 

امام(ره) به انتخاب مردم حتی به اشتباه معتقد بودند

جوادی‌حصار در واکنش به صحبت‌های حمیدرضا ترقی مبنی بر پیروزی انقلاب با محوریت رهبری امام(ره) گفت: آیا در انقلاب اسلامی تنها امام(ره) رهبر انقلاب دینی بود؟ خیلی‌ها رهبر دینی بودند و در همین مشهد کسانی بودند که مرجعیت داشتند. چرا مردم از میان تمام این رهبران دینی امام(ره) را انتخاب کردند؟ به عنوان مثال چرا سراغ آیت‌الله شریعت‌مداری نرفتند؟ تمام کشور در یک اصل پشت امام(ره) ایستاد و آن اصل، آن حرف امام بود که می‌گفتند حرف مردم حرف اول است. امام(ره) حتی در پاریس گفتند که میزان رای مردم است، حتی اگر اشتباه باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: مگر امام نمی‌توانستند بگوید که قانون را به گونه‌ای بنویسید تا برای مردم قیم انتخاب کنیم تا در انتخاب خود اشتباه نکنند؟ آیا مردم امام را به خاطر زیبایی‌شان نسبت به سایر مراجع دینی به عنوان رهبر انتخاب کردند؟ نخیر، امام به نظر مردم معتقد بود و به همین دلیل از سوی مردم انتخاب شد. امام تاکید داشتند که "مردم هرچه بگویند درست است، حتی اگر اشتباه تصمیم بگیرند. بگذارید اشتباه‌شان را خودشان جبران کنند، بنده حق ندارم برای مردم تصمیم بگیرم که فلان کار اشتباه را انجام ندهند." اگر اینگونه باشد که باید مردم به خانه‌های خود بروند تا ما برایشان تصمیم بگیریم.

 

بخاطر سلیقه خود حق انتخاب مردم را محدود نکنیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این صحبت از ترقی که مردم به مصدق و نهضت آزادی رای ندادند، گفت: مردم به مصدق و نهضت آزادی رای دادند؛ اگر رای نداده بودند اولین دولت بعد از انقلاب نهضت آزادی نبود. منسجم‌ترین تشکلات قبل از انقلاب تشکیلات‌ دینی بودند که یکی از آنان نهضت آزادی بود. اگر با سلیقه ما جور در نمی‌آید نباید مردم را محدود کنیم که حق ندارید انتخاب کنید. مردم نهضت آزادی را انتخاب کردند و امام(ره) نیز با شجاعت دولت را به نهضت آزادی سپردند.

 

جوادی حصار اظهار کرد: همانطور که امام هم گفته‌اند یک اسلام آمریکایی و یک اسلام انقلابی داریم و از اول انقلاب نیز با یکدیگر مبارزه داشتند. اسلام انقلابی در سخنان شهید مطهری، آیت‌الله منتظری، شهید بهشتی و آیت‌الله طالقانی مبتنی بر رای و نظر مردم و  مبتنی بر عدالت و آزادی است. شهید بهشتی می‌گوید "جامعه‌ای که در آن عدالت وجود نداشته باشد اسلام معنا ندارد." 

 

وی در واکنش به اظهار نظر ترقی در بنیان یک ساختمان و عدم سپردن آن به دست یک فرد غیرمتخصص تصریح کرد: بله درست است و نمی‌توانیم بنای یک ساختمان را به هر فردی بسپاریم اما آن شخص را چه کسی انتخاب می‌کند؟ آن فرد را مالک انتخاب می‌کند یا فرد دیگری؟ به عنوان مثال یک زمین 250 متری می‌خرم و به عنوان مالک می‌خواهم یک ساختمان چهار طبقه یا یک خانه ویلایی حیاط‌دار در آن بنا کنم. مهندس به عنوان مجری نمی‌تواند خلاف نظر مالک عمل کند. مهندس می‌تواند به مالک پیشنهاد دهد که چگونه خانه را در آن زمین بنا کند که سود بیشتری حاصلش شود اما وقتی مالک بخواهد خانه یک طبقه بنا کند، مجری یا مهندس اجازه ندارد دخالت کند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: نظامات شهری برای بهتر شدن رفاه اجتماعی قوانینی وضع می‌کنند اما حق سلب آزادی‌های مردم در انتخابات خود را ندارد. نظام شهری حق ندارد در اجرای نقشه یک مالک در زمینش دخالت کند.

 

جوادی حصار در واکنش به این صحبت از ترقی که مردم باید توسط رهبران دینی هدایت شوند، گفت: هدایت دو گونه است. هدایت ارائه طریق است. پیامبران دو راه بهشت و جهنم را به مردم نشان داده‌اند. قرآن می‌گوید ما راه را نشان می‌دهیم که عده‌ای شکرگذار آن هستند و عده‌ای کفر می‌ورزند. انتخاب با خودشان است اما اینگونه نیست که بخواهند مردم را به زور از دنیا به بهشت ببرند. عده‌ای می‌گویند هدایت ارائه طریق نیست. پس آزادی و انتخاب مردم چه می‌شود؟

 

وی ادامه داد: پنج نوع غذا روی میز می‌گذاریم و به یک نفر می‌گویم موظفی که از یک غذا بخوری، حتی اگر آن غذا برای او ضرر داشته باشد. آن شخص با علم بر اینکه آن غذا برایش ضرر دارد اما اگر بخواهد همان غذا را بخورد، می‌توان آن را راهنمایی کرد اما نمی‌توان از میل شخصی‌اش جلوگیری کرد. اگر بحث ضرر رساندن به دیگران بود، باید از آن جلوگیری کرد. یک نفر می‌خواهد مشروب مصرف کرده  و رانندگی کند. باید از حرکت او جلوگیری و بازداتشتش کرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: اختیارات و آزادی‌های قانونی را نمی‌توان از مردم گرفت. قانون اساسی حتی با وضع قوانین جدید، این موضوع را به صراحت ذکر می‌کند.

 

جوادی حصار گفت: مشکل این است که عده‌ای نفسانیات خود را جای قانون گذاشته‌ و رنگ و لعاب اسلامی هم به آن داده‌اند و به ما می‎‌گویند که مخالف اسلام حرف می‌زنی. بنده بیجا می‌کنم که مخالف اسلام حرفی بزنم. اما فراموش نکنیم که "اسلام به ذات خود ندارد عیبی، هر عیبی که هست از مسلمانی ماست."

 

ترقی به حق اختیارات مالک در بنای ساختمان شخصی خود واکنش نشان داد و گفت: آیا شهرداری اجازه می‌دهد هر تراکم و نقشه‌ای را که مالک بخواهد در زمینش بسازد؟ شهرداری آزادی مالک را سلب نمی‌کند که برایش تعیین تکلیف می‌کند ساختمانش را چند طبقه یا چگونه بنا کند؟

 

جوادی‌ حصار در پاسخ گفت: این‌ها قوانین موضوعی هستند و قابلیت تغییر دارند. در منطقه 10 ساختمانی چهار طبقه ساخته بودم که پس از پایان‌کار از شهرداری با من تماس گرفته و گفتند که یک طبقه خلاف ساخته‌اید، در این منطقه ضابطه تغییر یافته و تراکم یک طبقه کاهش پیدا کرده است. به شهرداری اعلام کردم که قانون عطف به ما سبق نمی‎‌شود. شهرداری ضابطه را تغییر داده، مالک که تغییر نداده است. وقتی تغییر قانون دست مجریان باشد، هر روز قانون را تغییر می‌دهند و تراکم می‌فروشند. 

 

وی افزود: در حال حاضر در بافت پیرامون حرم، ضابطه این است که در کوچه 6 متری، ساختمان بیش از دو طبقه احداث نشود اما در همین کوچه اگر خانه‌ای آتش بگیرد، آمبولانس هم نمی‌تواند وارد آن شود، برج ساخته‌اند. اینها در دوره‌ای ساخته شده که متولیان امر، شهر را با نگاه آقای ترقی مدیریت می‌کردند.

 

شورای نگهبان دنبال ضوابطی است که نمایندگان مردم آن را وضع کرده‌اند

ترقی پاسخ داد: اگر شورای نگهبان دنبال اجرای ضوابطی است، قوانینی است که نمایندگان مردم وضع کرده‌اند و آنان باید اجرا کنند. این که قانون به نفع ما نباشد را نپذیریم و یا جایی که به نفع ما باشد را قبول داشته باشیم، برداشت صحیحی نیست.

 

در ادامه این مناظره جوادی حصار در پاسخ به سوال یکی از حاضرین مبنی بر اینکه هم طیف‌ها و هم‌نگاه‌های او در آزمون 96 چه کرده‌اند، عنوان کرد: بنده در این دولت چه نقشی داشته‌ام؟ در همین دولت روحانی که ظاهرا هم‌نگاه‌های من حضور داشتند برای مجلس ثبت نام کردم تا همین قوانین را اصلاح کنم، عده‌ای گفتند که مناسب نیست به مجلس بروی، ممکن است حرف‌هایی بزنی که برای ما زحمت درست کنی. از ابتدای انقلاب هم همین گونه بوده است. هر موقع خواسته‌ایم برای مجلس ثبت نام کنیم، گفته‎‌اند صلاحت نیست.

 

وی افزود: خداراشکر می‌کنم اگر میزان رای ملت است، هر موقع تکرار کرده‌ایم همه پای صندوق آمده و رای داده‌اند. شما با ادعای اسلامیت، قانونیت و مردمی بودن، صد بار هم تکرار می‌کنید، آن وقت زورتان به مردم نمی‌رسد و راه را می‌بندید و یک طرفه می‌کنید.

 

کسانی که تا دیروز مذاکره را سم می‌دانستند امروز دم از مذاکره می‌زنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: در دولت اول روحانی، رشد و رفاهی که رقم خورد، در 40 سال انقلاب تجربه نشده بود. در سه سال نخست، رشد 12 درصدی و گشایش‌های اعتباری رقم خورد. عده‌ای دیدند اگر این راه ادامه پیدا کند، همان اندک محبوبیتی که برایشان باقی مانده رنگ می‌بازد و زیر میز بازی زدند. آن روزی که دولت آقای روحانی برجام را به جایی می‌رساند که برای مردم فایده داشته باشد، عده‌ای که سودشان در این بوده که گشایشی در کشور ایجاد نشود، زیر میز زدند و آن روند را متوقف کردند. اگر آن روند متوقف نمی‌شد هنوز برخورداری‌های فراوانی داشتیم و کشور به سود می‌رسید. چیزی که تا میانه دولت دوم آقای روحانی بد بود، در حال حاضر که در حال نتیجه دادن است، همه طرفدار مذاکره شده‌اند. کسانی که تا دیروز مذاکره را سم می‌دانستند امروز دم از مذاکره می‌زنند. فصل کاشتش برای دیگران بوده و برداشتش برای این دوستان است.

 

نظارت استصوابی را به رفراندوم بگذارید

جوادی حصار در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا راه حلی جایگزین نظارت استصوابی دارد یا خیر، بیان کرد:  راه حلش این است که می‌توانید نظارت استصوابی یا دو سه اصل قانون اساسی که مخل آزادی‌ها در قانون اساسی است را به رفراندوم بگذارید. مگر میزان رای مردم نیست؟ اگر معتقدید که مردم از هوش لازم برخوردارند و مردم از رکن اصلی برخوردارند، رفراندوم آزاد برگزار کنید و تضمین دهید که جواب آن از پیش تعیین شده نخواهد بود. ما آن را قبول خواهیم کرد. 

 

اگر معتقد به رای مردم هستید چرا در انتخابات 88 آن را نپذیرفتید؟

ترقی در ادامه با اشاره به رای و انتخاب مردم در انتخابات 88 گفت: عده‌ای در سال 88 قانون‌گریز بودند و به رای مردم هم پایبند نبودند. اگر معتقد به رای مردم هستند چرا در سال 88 رای مردم را نپذیرفتید و 8 ماه کشور را معطل کردید؟ اگر کسی به فکر مردم است، باید 8 سال در دولتش آنقدر به مردم فشار بیاورد که میزان محبوبیت مردم در انتهای دولتش به 8 درصد برسد؟ حمایت از مردم باید عملا نشان داده شود. گرانی و فشار اقتصادی بر سر مردم بیاوری و تمام آن‌ها را هم به حساب مذاکره بگذاری. مردم با شعار کاری ندارند. دم از آزادی مردم بزنیم اما قدمی برای حل مشکلات مردم بر نداریم. یک شبه بنزین را گران کنیم و صبح از آن اظهار بی اطلاعی کنیم.

 

برگزاری رفراندوم برای فرار از پاسخگویی و کارنکردن است

وی در واکنش به پیشنهاد جوادی‌حصار مبنی بر برگزاری رفراندوم یادآور شد: مطرح کردن رفراندوم برای فرار از پاسخگویی و کار نکردن است. اگر برای مردم کار کنید مسئله‌ای وجود ندارد. تمام نظرسنجی‌ها را بگردید. چند نفر دنبال برگزاری رفراندوم هستند. همه از مشکلات گرانی، بورس و تورم صحبت می‌کنند. مشکلات اصلی مردم را رها می‌کنید و افکار عمومی جامعه را به سمتی منحرف می‌کنید که در ذهن مردم جایی ندارد.

 

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه اعضای شورای نگهبان باید پاسخگو باشند عنوان کرد: به اعضای شورای نگهبان اعتراض دارم. آقایانی که در حال حاضر در مناظرات رعایت اخلاق را نمی‌کنند و دروغ می‌گویند، رجال اسلامی و مذهبی هستند؟ رجال اسلامی باید در روی مردم تهمت بزند؟ این‌ها هنوز رئیس‌جمهور نشده‌اند دروغ می‌گویند و تمام عملکرد خود را ماله‌کشی می‌کنند. شورای نگهبان باید همین الان این افراد را رد کند.

 

جوادی حصار در ادامه تاکید کرد: انتخابات اگر درست و در یک فضای آرام انجام بگیرد، مردم می‌دانند چه چیزی را انتخاب کنند. همه می‌دانند آمارسازی و آمار واقعی چیست. اگر این دولت ضعیف عمل کرده دلایل آن را پیدا کنید. این دولت فی ذاته ضعیف بوده یا در اتوبانی که حرکت می‌کرده، هر 50 متری یک مانع مقابل آن قرار داده‌ و نگذاشته‌اند سرعت بگیرد؟ باید تمام عوامل را در کنار یکدیگر بسنجید.

 

دولت روحانی سخت‌کارترین دولت پس از انقلاب بوده است

وی افزود: این دولت سخت‌کار ترین دولت پس از انقلاب بوده، به این دلیل که سخت‌ترین تحریم‌های جهانی در این چهار سال اخیر علیه ایران وجود داشته است. پس از سال اول سرکار آمدن ترامپ گفتند که به یک سال نمی‌رسد جمهوری اسلامی سقوط می‌کند. این دولت کمترین کاری که کرده باشد این است که جمهوری اسلامی را در کنار نیروهای سپاهی، بسیجی و اقتصادی کشور سرپا نگه داشته تا ما بتوانیم اینجا علیه آن صحبت کنیم. آزادی بیان حق همه است اما انصاف را در گفته‌های خود رعایت کنیم. 

 

ترقی در ادامه اظهار کرد: مردم می‌دانند با توجه به عملکرد دولت، چه جریان و چه کسی را برای مدیریت آتی کشور انتخاب کنند. آیا تکرار همین وضع باشد یا تحولی رخ دهد که وضع را تغییر دهد. مردم متوجه شده‌اند که مذاکره جز افزایش تحریم‌ها نتیجه دیگری نداشته است. مردم متوجه شده‌اند کسانی که در مقابل فساد درون ملت واکنشی از خود نشان نمی‌دهند نمی‌توانند دولت دست پاک را به وجود آورند که مردم نگران دزدی‌ها و فساد در کشور نباشند.

 

وی ادامه داد: مردم متوجه شده‌اند دولتی که هزینه را برای زندگی مردم گران کرده به درد زندگی آنان نمی‌خورد. مردم می‌دانند چه کسانی بانی تحریم در کشور شدند. اگر به کارنامه فعلی دولت نگاه کنیم تلاش‌های خوبی در بخش حمل‌ونقل، راه و انرژی صورت گرفته که نباید نادیده گرفته شود اما مسئله گرانی، معیشت و بیکاری برای مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

جوادی حصار در واکنش به صحبت‌های ترقی خاطرنشان کرد: قطع‌نامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی صادر شد در دوره احمدی‌نژاد صادر شد که شما از ایشان به شدت دفاع می‌کردید. حتی دولت ایشان تا مرحله‌ای پیش رفته بود که می‌گفتند دولت امام زمان است. اینگونه که بیانیه صادر و عوام فریبی کنیم بی‌احترامی به‌ شعور مردم است.

 

دولت جرات نداشته در برجام گامی بدون اجازه رهبری بردارد

وی بیان کرد: تمام دولت‌ها در جمهوری اسلامی تحت زعامت رهبری انجام وظیفه می‌کنند و هر جا پای خود را کج بگذارند رهبری تذکر می‌دهد. مگر دولت روحانی جرات داشته که گامی در حوزه برجام بدون نظر رهبری بردارد؟ حرف‌هایی که می‌زنید در هیچ بقالی پیدا نمی‌شود. برجام را در مجلس در عرض سه ساعت تصویب می‌کنند. مگر بدون اذن رهبری می‌توانند کاری انجام دهند؟ آدرس اشتباه به مردم ندهید و مردم را گول نزنید. 

 

ترقی در پاسخ به سوال یکی از حاضرین مبنی بر رد صلاحیت اصلاح‌طلبان شورای شهر مشهد عنوان کرد: 90 درصد افراد در هیات اجرایی فرمانداری که مربوط به دولت است رد صلاحیت شده‌اند. کسی که پرونده فساد اخلاقی دارد نمی‌تواند التزام عملی به اسلام داشته باشد. مدتی این‌ها از شورا اخراج شده‌اند و از آنان شکایت شده‌ است.

 

جوادی حصار در واکنش به ترقی افزود: آقای ترقی شما از پرونده‌ها اطلاع دارید که تهمت می‌زنید؟ اگر از پرونده‌ها اطلاع دارید سمت شما چیست؟ مگر قانون به شما اجازه داده که از پرونده کاندیداها اطلاع داشته باشید؟ برخی حرف‌ها خیلی بو دار است. فرمانداری مشهد تمام این‌ها را ردصلاحیت نکرده است. تاریخی که هفته گذشته رخ داده را تحریف می‌کنید وای به حال تاریخی که 30 سال از آن گذشته باشد.

 

ترقی پاسخ داد: 800 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. برای بررسی آنان باید اطلاعاتی کسب کنیم که چگونه اشخاصی هستند. تحقیق محلی و بررسی از دوست و همسایه این موضوعات را مشخص می‌کند و نیازی نیست که دنبال پرونده آنان برویم.

 

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->