تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۷۰۲۱۰
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
نشست خبری نوزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در مشهد برگزار شد
روز پنجشنبه ۲۰ خرداد از پوستر نوزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در استانداری خراسان رضوی رونمایی شد.
شکیبا افخمی‌راد | شهرآرانیوز - روز پنجشنبه ۲۰ خرداد از پوستر نوزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در استانداری خراسان رضوی رونمایی شد. در حاشیه این رونمایی محمودرضا برازش، مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، با محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی، دیدار و گفتگو کرد و گزارش سالانه بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)، برنامه‌های دهه کرامت و جشنواره رضوی به استاندار خراسان رضوی به عنوان عضو هیئت امنای این بنیاد ارائه شد. بعد از این رونمایی محمودرضا برازش به همراه معاونان و مشاورانش در نشستی خبری که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد حضور پیدا کرد و توضیحاتی درباره فعالیت‌های انجام شده در هجدهمین دوره جشنواره و برنامه‌های تدارک دیده شده برای نوزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) ارائه داد. همچنین سیدجلال فیاضی مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) از برگزاری جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در استان خراسان رضوی خبر داد.


بانک اطلاعات فرهنگی و هنری امام رضا (ع)

مدیر بنیاد بین المللی امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: امکانات و توان ما در این حد نیست که بتوانیم تمام جشنواره‌ها را به تنهایی برگزار کنیم، ازاین روی سعی کرده ایم کمک نهاد‌های دیگر را جلب کنیم به طوری که برای هر جشنواره تفاهم نامه‌های سه یا چهارجانبه بین معاونت تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل استان و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) بسته می‌شود.
 
محمودرضا برازش همچنین یادآور شد: بنیاد یک مجموعه ستادی کوچک و با حداقل پرسنل است که در آن کار‌ها برون سپاری می‌شود و تولیدات فرهنگی و هنری در گرایش‌ها و بخش‌های مختلف به انجام می‌رسد.

برازش همچنین با اشاره به معرفی و قدردانی از خادمان فرهنگ رضوی در شبکه‌های سیما، گفت: از روز شنبه به مدت ۱۰ روز اسامی خادمان فرهنگ رضوی معرفی می‌شوند. در روز اول از حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی در شبکه دو تقدیر می‌شود که نزدیک به ۴۰ سال است به مشهد نقل مکان کرده و در حرم مطهر رضوی سخنرانی‌های مختلفی داشته اند.


ارائه آمار از فعالیت‌های سال ۹۹

در بخش دیگری از این مراسم سیدجلال فیاضی، مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره‌های بین المللی امام رضا (ع) از حدود سال ۹۳، با مصوبه هیئت دولت به بنیاد بین المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) تغییر نام پیدا کرد و فعالیتش فراتر از جشنواره‌ها شد.
 
مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) آماری هم از تعداد جشنواره‌های برگزار شده این بنیاد ارائه کرد: در سه سال گذشته با توجه به کیفی شدن فعالیت جشنواره ها، تعدادی از آن‌ها با یکدیگر ادغام و تعدادی تبدیل به دوسالانه شدند. به طوری که تعداد ۳۵ جشنواره به ۱۵ جشنواره کاهش پیدا کرد. اما درکنار آن‌ها برگزاری رویداد‌های فرهنگی، تولید آثار فاخر فرهنگی و فعالیت در فضای مجازی درنظر گرفته شد.
 
او با مرور فعالیت‌های بنیاد در سال ۹۹ نیز گفت: در این سال به دلیل کرونا مجموعه فعالیت‌های ما در فضای مجازی انجام شد با این حال با استقبال خوب هنرمندان و اهالی ادب و هنر روبه رو شدیم.
 
فیاضی یادآور شد: پارسال ما ۱۳ جشنواره شامل جشنواره خوش نویسی رضوی در خراسان جنوبی، شعر رضوی در کرمان، تولیدات محتوای رضوی در فضای مجازی در استان قزوین، فیلم کوتاه و انیمیشن رضوی در استان گلستان، داستان نویسی در استان بوشهر، نگارگری رضوی در قشم، عکس رضوی در خراسان رضوی، شعر ترکی در آذربایجان غربی، جشنواره بین المللی دل نوشته‌ای به امام رضا (ع) در استان مازندران، شعر کودک و نوجوان رضوی در چهارمحال و بختیاری، هنر‌های مفهومی رضوی در سمنان و آوا‌ها و نما‌های رضوی در لرستان را برگزار کردیم که همه آن‌ها به جز جشنواره‌های سمنان، لرستان و مازندران، به کار خود پایان داده اند.

مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) همچنین از برگزاری ۳ همایش علمی و پژوهشی در استان‌های کرمانشاه، اردبیل و مرکزی، ۳ کارگاه هنری گرافیک، تصویرسازی و نمایشنامه نویسی و یک رویداد فرهنگی با عنوان ویژه برنامه اشراق شمس، به عنوان دیگر برنامه‌های بنیاد در سال ۹۹ یاد کرد.

او با اشاره به استقبال از رویداد‌های سال گذشته بنیاد گفت: در جشنواره تولید محتوای رضوی در فضای مجازی بیش از ۱۰ هزار اثر با هشتگ امام رضا (ع) منتشر شده یا به دبیرخانه جشنواره فیلم رضوی نزدیک به ۱۰۰۰ فیلم کوتاه رسیده که بسیاری از آن‌ها درحال آماده سازی است تا در فضای مجازی منتشر شود.


مروری بر تولیدات فرهنگی بنیاد

فیاضی از برگزاری جشنواره کتاب خوانی رضوی، به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های بنیاد نام برد، به گفته او این جشنواره با همکاری نهاد کتابخانه‌ها و بنیاد بین المللی امام رضا (ع) برگزار می‌شود و امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده اند.
 
مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) توضیح داد: جدیدترین این تولیدات تابلوی «شرط توحید» است که صحنه زیبای حدیث قدسی سلسله الذهب را نشان می‌دهد. اصل این تابلو که حسن روح الامین طراحی کرده در ورودی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نصب شده است. همچنین با توجه به استقبال خوبی که از این تابلو شد، آن را در اختیار شهرداری‌های کلان شهر‌ها قرار دادیم تا به تناسب علاقه خود، آن را اکران کنند.

او درباره دیگر آثار فاخری که در این زمینه تولید شده است گفت: آلبوم موسیقی «آوا‌ها و نوا‌های رضوی» شامل ۵۰۰ دقیقه موسیقی مقامی اقوام ایران درباره امام رضا (ع) یکی از این تولیدات است که تیر پارسال رونمایی شد. این آلبوم با همکاری مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و انجمن موسیقی ایران در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. فعالیت دیگری که از سال گذشته شروع کرده ایم تولید آثار کوتاه موشن گرافی از احادیث و روایت اهل بیت (ع) در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است. ما در سال ۹۹ حدود ۵۰۰ موشن گرافی منتشر کرده ایم که به طور میانگین هرکدام از آن‌ها حدود ۱۵۰ هزار بازدیدکننده داشته اند.


توضیحاتی درباره جشنواره نوزدهم

مشاور عالی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) درباره جشنواره نوزدهم که از دهه کرامت امسال شروع می‌شود توضیحاتی ارائه کرد: اکنون ۲۷ عنوان برنامه و ۱۹ جشنواره پیش بینی شده است که همایش‌های علمی و پژوهشی مناظرات در اردبیل، همایش اخلاق و آداب رضوی در استان مرکزی، کارگاه گرافیک در سیستان و بلوچستان و کارگاه پوستر رضوی در اصفهان و سه رویداد فرهنگی ویژه از جمله آن‌ها هستند. همچنین براساس برنامه ریزی ها، جشنواره تئاتر در آذربایجان شرقی، شعر ترکی در آذربایجان غربی، نگارگری در البرز، شعر عقیق و ارغوان در ایلام، خاطره و سفرنامه نویسی در بوشهر، تئاتر عروسکی در تهران، داستان کوتاه و قطعه ادبی و شعر کودک و نوجوان در چهارمحال و بختیاری، مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری در استان خراسان رضوی، عکس رضوی در خراسان شمالی، خوش نویسی رضوی در خراسان جنوبی، شعر رضوی به زبان عربی در خوزستان، جشنواره تولید محتوای رضوی در فضای مجازی در استان سمنان، آوا‌ها و نوا‌های رضوی در استان قزوین، نمایشنامه خوانی در قم، دل نوشته‌ای به امام رضا (ع) در استان مازندران، میراث مکتوب رضوی با بخش ویژه امام جواد (ع) در یزد برگزار می‌شود. دوسالانه فیلم کوتاه و انیمیشن نیز امسال فراخوانش منتشر و سال آینده به مرحله اختتامیه می‌رسد.

به گفته او این برنامه تا زمانی که شرایط کرونایی در کشور حاکم باشد در فضای مجازی پیش خواهد رفت.


پخش قطعاتی از آلبوم رضوی

علی ثابت نیا معاون امور هنری بنیاد بین المللی امام رضا (ع) نیز در ادامه این نشست توضیحاتی درباره فعالیت‌های هنری این بنیاد ارائه کرد و گفت از روز شنبه این هفته روزانه یک قطعه از آلبوم موسیقی رضوی شامل دو قطعه از امیرحسین مدرس، یک قطعه از سیدمحمدرضا موسوی، یک قطعه از حسین علی شا پور و چهار قطعه از علیرضا افتخاری، به همراه آثار موزیسین‌های افغانستانی مقیم مشهد منتشر خواهد شد.

ثابت نیا درباره برنامه‌های گفت وگومحور فضای مجازی که از صفحه اینستاگرام صحن هنر پخش خواهد شد نیز به شهرآرا گفت: روز شنبه اولین گفت وگوی ما با استاد یدا... کابلی خواهد بود. در ادامه نیز میزبان حسن روح الامین، رسول مرادی، رضا مهدوی و کاظم خراسانی خواهیم بود.
 
محجوب زیرک ظهر، مسئول امور بین الملل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در این نشست درباره انتخاب خادمان فرهنگ رضوی در حوزه بین الملل گفت: تا پارسال حدود ۶۲ نفر در این حوزه معرفی شدند و امسال در این باره تغییر کوچکی داشته و دو گروه محققان رضوی و مروجان فرهنگ رضوی را معرفی خواهیم کرد، که ۶ نفر از ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، لبنان، عمان و پاکستان انتخاب شده‌اند.
 
سیدحسین سیدی، مدیر فرهنگی بنیاد بین المللی امام رضا (ع) هم به برگزاری ۸ جشنواره که محتوای آن شامل شعر فارسی، عربی و ترکی، داستان فارسی، عربی و ترکی و دل نوشته می‌شود اشاره کرد و گفت: در حوزه فعالیت ها، جلسه شعر «ارادت» را برگزار می‌کنیم. جلسه تخصصی داستان رضوی نیز از ابتدای سال آغاز به کار کرده و بیش از ۱۲۰ نفر داستان نویس عضو این جلسه هستند و به صورت هفتگی در جلسه حضور پیدا می‌کنند.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->